בלעדי לכלכליסט
אורי אדלסבורג רוכש רבע מתחנת רמת חובב עם הון עצמי אפסי כמעט
אדלטק שבבעלותו זכתה במכרז חברת החשמל עם שיכון ובינוי תמורת 4.55 מיליארד שקל. בעזרת הלוואות של 4 מיליארד שקל מבנקים וגופים מוסדיים, ומימון של קרן קיסטון ומנורה מבטחים תמורת חצי מהמניות שלה — היא לא תצטרך להכניס יד לכיס
אורי אדלסבורג, הבעלים של חברת אדלטק, ישקיע הון עצמי בהיקף של 30 מיליון שקל בלבד ברכישת 25% ממניות תחנת הכוח ברמת חובב. חברת האנרגיה הפרטית זכתה ביוני — יחד עם שיכון ובינוי — במכרז של חברת החשמל לרכישת תחנת הכוח תמורת 4.26 מיליארד שקל. המחיר צפוי לעלות ל־4.55 מיליארד שקל, בעקבות שומות שאמורות לחול הרוכשים.
- אנרג'יאן הציעה את המחיר הכי זול - ותספק גז לתחנת הכוח ברמת חובב
- מה יעלה בגורל רכישת הענק של תחנת הכוח ברמת חובב
- אדלטק, אדלקום ושיכון ובינוי ירכשו את תחנת הכוח ברמת חובב בכ-4.2 מיליארד שקל
כל אחת משתי הזוכות אמורה לרכוש 50% מהתחנה, וחלקה של כל אחת מהן בעסקה עומד על 2.27 מיליארד שקל.
כפי שפורסם ב"כלכליסט", הבנקים מזרחי־טפחות ודיסקונט יעמידו הלוואה של 2 מיליארד שקל למימון הרכישה, ושורת גופים מוסדיים יעמידו סכום נוסף של כ־2 מיליארד שקל. לפיכך, אמורה כל אחת מהזוכות להעמיד הון עצמי (כולל הלוואות בעלים) של כ־300 מיליון שקל לעסקה.
ל"כלכליסט" נודע כי אדלסבורג יבצע את העסקה עם הון עצמי של 30 מיליון שקל בלבד, לאחר שהגיע להסכמות עקרוניות עם קרן התשתיות קיסטון וחברת הביטוח מנורה מבטחים, שיממנו את יתרת 270 מיליון השקלים מתוך הסכום הכולל הנדרש להון העצמי. קיסטון מנוהלת בידי נבות בר והוקמה בידי גיל דויטש ורוני בירם.
העסקה נמצאת בשלבים סופיים, אך ככל הידוע עוד לא עברה בוועדות ההשקעה של אדלטק ושל שיכון ובינוי. בתמורה תעניק אדלטק לשני הגופים 49% מחלקה בפרויקט, כלומר 24.5% ממניות תחנת הכוח כולה, תוך השתתפות בחלק היחסי בתשלום, 1.05 מיליארד שקל, שרובו כאמור ממומן בידי בנקים וגופים מוסדיים.
כך תישאר אדלטק עם כרבע מהתחנה, וכך גם קיסטון ומנורה־מבטחים, בעוד שיכון ובינוי תחזיק בחצי ממנה. עם זאת, לא ברור אם המתווה המתוכנן עומד בהבנות שהושגו בין אדלטק לבין שיכון ובינוי בהסכם בעלי המניות לגבי אופן המימון של ההון העצמי של כל אחת מהן.
בנוסף, לפי חומרים שהועברו למממנים של החוב הבכיר, כל אחד מהשותפים צפוי למשוך כ־30 מיליון שקל כהחזר הוצאות ומענקים לעובדים, וזאת במועד הסגירה הפיננסית, הצפויה בשבועות הקרובים. לאור זאת, אפשר לומר שבפועל אדלטק כלל לא שמה הון עצמי על חלקה בפרויקט ששוויו יותר מ־4.5 מיליארד שקל.
מדובר בעסקה הנושאת סיכון לא מבוטל עבור קיסטון ומנורה מבטחים, וכזו שעשויה לגרור בעיות של ניגודי אינטרסים, שכן לא ברור אילו ביטחונות הם מקבלים עבור מימון ההון העצמי.
שיכון ובינוי ואדלטק זכו במכרז, כשגברו בפער של 38 מיליון שקל בלבד (0.9%) על ההצעה השנייה בגובהה, שהגישו חברת OPC שבשליטת עידן עופר וקרן נוי. המחיר שהציעו שתי הקבוצות היה גבוה משמעותית מההערכות, שציפו כי המכרז ייסגר במחיר של 3.5 מיליארד שקל.
אחד ההסברים למחיר הגבוה היה הנפילה במחירי הגז הטבעי. תחנת הכוח ברמת חובב נמכרה במחיר שעולה ב־2.1 מיליארד שקל על שווייה במאזני חברת החשמל — עובדה שככל הנראה תביא לירידה במחיר החשמל.
התחנה נמכרת לשיכון ובינוי ולאדלטק ללא חוזה הגז הקודם והיקר מול שותפות תמר. החברות סגרו כבר כמה הסכמים טובים עם חלק משלוש חברות הגז, כך שהעסקה כבר נראית טוב.
שיכון ובינוי ואדלטק צפויות לבקש היתר להקמת תחנה עם הספק של 500 מגה־ואט לפחות על השטח הצמוד לשטחה של התחנה הקיימת.
תחנת הכוח ברמת חובב, 10 ק"מ דרומית לבאר שבע, היא בעלת הספק של 1,150 מגה־ואט, ופועלת בשיטת מחזור משולב. התחנה, שמייצרת חשמל באמצעות גז טבעי, היא הגדולה בישראל, והיא מייצרת 8.5% מהייצור המירבי של החשמל במדינה.
א