בלעדי לכלכליסט
מירי רגב ניסתה לעכב את הקמת הקטע הצפוני של המטרו
שרת התחבורה ומנכ"לה ניסו למנוע הפקדת חלק מהתוכנית של קו M1 בשל התנגדויות ראשי רשויות. רגב: "נפקיד את התוכנית ובמקביל נבדוק חלופות שונות"
שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל משרדה עופר מלכה, ניסו בשבוע שעבר למנוע את הפקדת המקטע הצפוני של תוכנית קו M1 של המטרו. ל"כלכליסט" נודע כי ברביעי שעבר התקשר מלכה למנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, שמשמש גם כיו"ר הוועדה לתשתיות לאומית (ות"ל) שאמורה לאשר את תוכנית המטרו. מלכה ביקש לדחות את מועד ההפקדה כדי לאפשר לרשויות המקומיות לאתר שטח אחר שבו יבנו מוסך וחניון המטרו (הדיפו). כהן דחה את בקשתו. המהלך המנוגד לעמדת אנשי המקצוע במשרדה, חברת נת"ע ומשרדי הפנים והאוצר, וסותר גם מכתב שמלכה עצמו כתב רק לפני שבועיים.
- למרות התחרות מצד מירי רגב: מחירון נובמבר של לוי יצחק - ללא ירידות מחירים
- משרדי התחבורה והאוצר סיכמו על הפעלת אפליקציות התשלומים בתח"צ
- רון חולדאי לביהמ"ש: "מירי רגב רוצה לעשות הון פוליטי על גבי"
M1 הוא השדרה המרכזית של המטרו. אורכו 85 ק"מ והוא מתחיל באזור לוד ורחובות ומסתיים באזור כפר סבא ורעננה. הפקדה היא השלב שבו התוכנית מוצגת לציבור כדי שיוכל להגיש התנגדויות לתוכנית או לסעיפים בה. את ההתנגדויות לתוכניות של שלושה קווי המטרו, בוחנת החוקרת עו"ד תלמה דוכן שתפרסם בסופו של תהליך דו"ח עם מסקנותיה.
דחייה של הפקדת מסמכי התכנית אינה בסמכות משרד התחבורה ואינה אפשרית, משום שהיא סותרת את החלטת הוות"ל. אך חשוב מכך, המהלך עלול היה להוביל לביטול קטע המטרו הצפוני מגלילות ועד רעננה וכפר סבא. המהלך של רגב ומלכה נולד בעקבות לחץ שהפעילו ראשי רשויות בצפון השרון, בעיקר ראש עיריית כפר סבא רפי סער וראשת מועצת דרום השרון אושרת גני גונן, שפועלים לשנות את מיקום הדיפו שעפ"י התוכנית אמור לקום כ־200 מטרים מצפון לשכונת כפר סבא הירוקה. למיקום זה מתנגדים תושבי המקום ומושב גן חיים, שהצליחו לגרור למאבקם את ראשי הרשויות.
הוות"ל אישרה ב־22 ביולי לנת"ע להפקיד את מסמכי התוכנית ל־M1 בכפוף למספר שינויים. באשר לסוגיית הדיפו, נקבע כי כפר סבא ודרום השרון יוכלו להציג עד 26 באוגוסט חלופה המוסכמת על שתי הרשויות. אבל הרשויות המקומיות לא הצליחו עד מועד זה למצוא חלופה מוסכמת ומתאימה לצרכים של המטרו. בעקבות כך, שיגר אליהם מלכה לפני כשבועיים מכתב שתוכנו הפוך להצהרות רגב והבקשה שהופנתה למרדכי כהן.
במכתב כתב מלכה: "לאחר דיון פנימי שהתקיים במשרד ובהמשך לעמדה שהוצגה לכם בדיון זום, עמדת משרד התחבורה היא כי אין לעכב את תכנית הדיפו או לדחות דיונים בחלקים אחרים של הקו. הדיונים על מיקום הדיפו ימשיכו להתקיים מול חוקרת הוות"ל שמונתה לשם כך על ידי מינהל התכנון".
שרת התחבורה מירי רגב מסרה בתגובה כי "משרד התחבורה אינו חוזר בו ואין שינוי בדעתנו כי יש להפקיד את התוכניות ובמקביל לבצע את הבדיקות לחלופות השונות. במקרה שתימצא חלופה מתאימה, ניתן יהיה לתקן את התוכנית המופקדת. החשיבות בהפקדת התוכניות הינה בצורך שלא לעכב את הפרויקט ושמירה על רציפות התהליך במטרה שלא יווצרו עיכובים כבר בשלבים מוקדמים".