$
ספורט ופוליטיקה

הספורט הוכיח שהוא לא יכול להתעלם מהפוליטיקה

ייתכן שהשפעת כוכבי ה-NBA על תוצאות הבחירות בארה"ב היתה משמעותית ביותר - ונראה שהאוהדים אוהבים את זה

אוריאל דסקל 10:5708.11.20

את ניצחונו של ג'ו ביידן על דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב 2020 חגג לברון ג'יימס בטוויטר. הוא העלה תמונת פוטושופ שלו - עם הפנים של הנשיא הנבחר - כשהוא חוסם את אנדראה איגודאלה, שעליו הודבקו פניו של טראמפ. זה היה הבלוק המפורסם ביותר בקריירה של לברון ג'יימס - בלוק שהבטיח את ניצחון הקליבלנד קאבלירס על גולדן סטייט בגמר 2016.

 

 

לברון ג'יימס חוגג כי הוא, ומשקיעים שלו, שמו יותר מ-27 מיליון דולר, כדי להילחם בדיכוי הצבעת שחורים ובני מיעוטים בבחירות 2020. הכסף הושקע בקידום הצבעה של שחורים בקהילות ברחבי ארה"ב, וגם בשחרור אסירים לשעבר מחובות לבתי משפט - חובות שמנעו מהם בכמה מדינות את הזכות להצביע.

 

תמונת הפוטושופ שהעלה לברון ג'יימס לטוויטר תמונת הפוטושופ שהעלה לברון ג'יימס לטוויטר צילום: twitter

 

לברון ג'יימס יכול לחגוג את ההדחה של טראמפ, כי הוא - וספורטאים רבים אחרים - עבדו קשה מאוד כדי שהבחירות הללו ילכו לכיוון הדמוקרטי, וייתכן מאוד שההשפעה שלהם היתה מכרעת.

 

ההשפעה שלהם החלה בכך שהם סגלו לעצמם דיבור נטול פחד מתגובות, כגון "stick to sports" או "shut up and dribble". אלה תגובות שנשמעו בעיקר מתומכי טראמפ, שהתנגדו לכך שגיבורי הספורט והתרבות יגיבו על עניינים פוליטיים (במיוחד כשהפוליטיקה שלהם היא 'שמאל'). ניסיונות ההשתקה לא פסקו אף לרגע, אבל הספורטאים והספורטאיות - מקולין קאפרניק, דרך מייגן ראפינו ועד מרקוס רשפורד - לא נתנו להם להשתיק אותם.

 

וכך הם השפיעו. וזה נראה, קודם כל, בקרב המעורבות של חבריהם הספורטאים. בבחירות 2016 הצביעו רק כ-20% משחקני ה-NBA, שיותר מ-80% מהם שחורים. ב-2020 כבר הצביעו יותר מ-90% מהם. לרובם התבהר שנשיא פופוליסט, נטול אמפתיה ובעל היסטוריה ארוכה של התבטאויות גזעניות, הוא מישהו שצריך להתמודד מולו ומול ההשפעה שלו. הם חשו שהם חייבים להשתמש במעמדם, כדי לקדם את נושא ההצבעה ואת ניסיונות דיכוי ההצבעה - וכך עשו.

 

זה נמשך בכך שהשחקנים השתמשו בפלטפורמות שלהם, כדי לקדם אחוזי הצבעה גבוהים בקרב הקהלים שלהם - בעיקר צעירים. ואחרי השבתת הליגה, בעקבות ירי השוטרים בג'ייקוב בלייק, איגוד הכדורסלנים אף שכנע את הקבוצות להסב את האולמות שלהן לקלפיות בטוחות מקורונה. זה היה חלק מתנאי החזרה למגרשים.

 

באטלנטה הצביעו יותר מ-40 אלף איש באולם הכדורסל המקומי, ולאור הפרשי הקולות בג'ורג'יה, ייתכן שלפתיחת הקלפי הבטוחה הזו היתה השפעה מכריעה על תוצאות הבחירות במדינה הדרומית, שהופכת ל"כחולה" בפעם הראשונה מאז 1992.

 

גם בפילדלפיה, במילווקי ובדטרויט הקבוצות - שאינן בהכרח בבעלות של מצביעי ביידן - פתחו אולמות ואיפשרו את ההצבעה בהם, וככל הנראה השפיעו על התוצאות גם בפנסילבניה, ויסקונסין ומישיגן.

 

ב-NBA התגייסו באופן שעל פי המקטרגים "פגע ברייטינג של הליגה", אך המספרים והניתוחים אינם תומכים בטענה הזו. יותר מזה, בעולם עדים לעלייה כבירה בפופולריות של "ספורטאים אקטיביסטים". לפי חברת נילסן, חלה עלייה כבירה במספר העוקבים של הספורטאים האקטיביסטים ברשתות החברתיות.

 

מאז ינואר כ-50% מהפוסטים של הכדורגלן מרקוס רשפורד, הטניסאית נאומי אוסקה, נהג הפורמולה 1 לואיס המילטון והכדורגלנית מייגן ראפינו עסקו בנושאים חברתיים ופוליטיים, וכולם חוו עלייה עצומה במספר העוקבים שלהם. דבריהם יצרו יותר מ-15 מיליון אינטראקציות עם הנושאים שקידמו.

 

רשפורד, שמנהל קמפיין להחזרת הזנת ילדים בבתי ספר בבריטניה, חווה עלייה של 65% בעוקבים בטוויטר. בנוסף, כ-48% מבני 29-16 מעוניינים ש"מותגים" יראו "מודעות חברתית". במקרה של רשפורד, גם קבוצתו, מנצ'סטר יונייטד, נהנתה מעלייה גדולה בעוקבים באותה תקופת זמן (8%). אוסקה נהנתה מעלייה של 57% בעוקבים, והמילטון ב-44%.

 

מרבית העוקבים החדשים הם צעירים, ולדברי סמנתה לאמברטי מנילסן: "חוסר יציבות חברתית ומגפה עולמית עשויות לשנות את הדרך שבה ייראה עולם שיווק הספורט בעתיד. אנחנו נראה יותר ויותר אסטרטגיות שיווקיות שבבסיסן עניינים חברתיים. המגפה גרמה להדגשת החשיבות של שיווק רלוונטי למטרה חברתית חשובה לקהילות וארגונים ברחבי העולם".

 

 

אם מייקל ג'ורדן - מותג הספורט הגדול בכל הזמנים - לא ממש הביע את דעתו בנושאים פוליטיים, בגלל ש"גם רפובליקנים קונים נעליים", הרי שלברון ג'יימס וספורטאים רבים כיום כבר לא חוששים מפגיעה כלכלית אם לא "ישארו בספורט". ההפך הוא הנכון. היום, יותר מתמיד, הם גם משתמשים בפלטפורמה שלהם כדי לקדם אג'נדות חברתיות - וגם, ככל הנראה, נהנים מכך כלכלית.
x