דורסים את הפחמן: מותג הנעליים האהוב על אובמה מתרחב
Allbirds, מותג הנעליים האקולוגי האהוב על אובמה, מוערך בשווי של 1.7 מיליארד דולר. עכשיו הוא מתרחב אך מנסה לעשות זאת תוך הורדת פליטת הפחמן שלו
על פי כל הסקרים הנערכים באירופה ובארה"ב, הצרכנים טוענים כי הם מוכנים לשלם יותר עבור מוצר ידידותי לסביבה. האם ברגע האמת הם אכן יעשו זאת? במותג האקולוגי אולבירדס (Allbirds) מסן פרנסיסקו עומדים לגלות בקרוב. המותג מתמחה בנעלי ספורט מצמר שעולות 95 דולר, תוך התחייבות לפליטת פחמן נמוכה, והוא שווה על פי הערכות 1.7 מיליארד דולר. עכשיו הוא מתרחב לתחום הביגוד, ומשיק ארבע קולקציות לגברים ולנשים במחירים הנעים מ־48 דולר לחולצת טי, ועד 250 דולר למעיל פוך. טים בראון, מייסד החברה, חשב על הרעיון של אולבירדס ב־2013 בעודו סטודנט לתואר שני בכלכלה. הוא השיק קמפיין גיוס המונים בקיקסטארטר, וצירף אליו את מהנדס הביוטכנולוגיה ג'ואי צילינגר כמייסד שותף. ב־2016 הושקה אולבירדס עם מוצר אחד: נעל ספורט רכה במיוחד עם סוליה ייחודית שזכתה לפופולריות גדולה בעמק הסיליקון (לארי פייג', ממייסדי גוגל, רכש זוג נעליים). זמן קצר לאחר מכן, מפורסמים כמו ברק אובמה, אמה ווטסון וליאונרדו דיקפריו (שהוא גם משקיע) נצפו נועלים אולבירדס. עד 2018 המותג כבר מכר מעל 2 מיליון זוגות. כולם מיוצרים מתערובת של צמר מרינו וסוליה מחומר גמיש וקצפי שמופק מקני סוכר. החברה מפעילה כיום 22 חנויות, רובן בארצות הברית, ארבע בסין ושתיים בלונדון, עם תוכניות להתרחב עוד.
בדומה לנעלי הדגל של המותג, הייחוד של הבגדים הוא בחומרים. למשל, חולצת טי רכה ודקה מיוצרת מצמר, סיבים מעצי אקליפטוס, וכיטין (סיב מקונכיות של סרטנים שנתפסו בים לברדור). כל בגד כולל הערכה של כמות הקילוגרמים שנפלטה כדי לייצר אותו, הטווח נע מ־6.3 ק"ג לחולצה ועד 25 ק"ג למעיל (לשם השוואה, נסיעה של 19 דקות במכונית פולטת בסביבות 7.6 ק"ג של פחמן דו־חמצני). בקולקציה התמקדו בחומרים שהייצור שלהם דורש פחות פחמן, אך שכוללים גם מאפיינים דוחי ריח כך שלא צריך לכבס אותם לעתים תכופות מדי, ובכך מורידים את טביעת הרגל הפחמנית הכוללת.
בראון נמצא בעיצומה של משימה להפוך את החברה ל"שלילית בפליטת פחמן", כלומר כזו שקולטת מהאטסמופרה כמות גדולה יותר של פחמן מאשר המוצרים והפעילות שלה פולטים החוצה. בהתאם, המענקים המחולקים למנהלים תלויים בהצלחה בהפחתת פליטת הפחמן, בנוסף לעמידה ביעדים פיננסיים. עם זאת, מלכוד 22 של כל חברה בת־קיימא הוא שככל שהיא מייצרת יותר, כך היא הופכת פחות בת־קיימא. בראון סירב לענות על השאלה בכמה תעלה פליטת הפחמן של החברה כתוצאה מהשקת קולקציות הבגדים, אך הודה כי היא אכן תעלה. "הדבר הכי טוב שאנחנו יכולים לעשות עבור כדור הארץ הוא לא לרכוש דבר", הוא אמר, "אין לנו את כל התשובות, אך שאילת השאלות הנכונות יכולה לכוון אותנו לעבר מוצר טוב יותר".