פרסום ראשון
האוניברסיטה העברית עשויה לגרוף מאות מיליונים במסגרת הסכם עם רשות מקרקעי ישראל
האוניברסיטה תחזיר לרמ"י קרקעות שהיא חכרה ממנה בגבעת רם והר הצופים כדי לאפשר לה לקדם תוכניות בנייה לכ-2,000 דירות, משרדים ושטחי מסחר. לפי הערכות, שיווק הקרקעות יניב הכנסות של כ-1.5 מיליארד שקל
מועצת מקרקעי ישראל תדון מחר בשורה של החלטות שיאפשרו לאוניברסיטה העברית ולרכבת ישראל לגרוף מאות מיליוני שקלים.
בהחלטה שנוגעת לאוניברסיטה העברית יוסדרו עקרונות להסכם בינה לבין רשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר. הסכם שבמסגרתו תחזיר האוניברסיטה לרמ"י קרקעות שהיא חכרה ממנה בגבעת רם והר הצופים כדי לאפשר לרמ"י לקדם תוכניות בנייה לכ-2,000 דירות, משרדים ושטחי מסחר. בתמורה תקבל האוניברסיטה בשלב ראשון 400 מיליון שקל. אך הערכות הן כי שיווק הקרקעות יניב הכנסות של כ-1.5 מיליארד שקל ואולי אף יותר, האוניברסיטה צפויה לקבל עשרות אחוזים מהכנסות אלה. על פי ההחלטה שבה תדון מחר מועצת מקרקעי ישראל, ההסכם הסופי בין 2 הגופים ייחתם תוך 90 יום ובו יוחלט סופית כמה אחוזים מגיעים לאוניברסיטה.
- חדש באוניברסיטה העברית: ניסויים בנגיפי קורונה חיים
- 6 מומחים מהאוניברסיטה העברית: הושגה השתלטות על הגל השני, אין צורך בסגר
- צוות מומחים של האונ' העברית: ירידה בתחלואה לא תורגש בקרוב, יש להקל בתנאי הסגר
על פי ההסכמות שהתגבשו עד עתה עם משרד האוצר ורמ"י, חלק ממעונות הסטודנטים בהר הצופים יהרסו כדי לפנות מקום לתוכניות הבנייה של רמ"י, מעונות חדשים יבנו בשטח אחר בגבעת רם שהוחכר לאוניברסיטה.
תוכניות הבנייה של רמ"י יאפשרו לחבר את הקמפוס בהר הצופים לשכונה הסמוכה, וכן לאזן את מספר מעונות הסטודנטים אשר מצוי בעודף בהר הצופים ולעומת זאת במחסור גבעת רם. הכסף שיוזרם לאוניברסיטה הוא חלק מהסכם הבראה שעליו היא חתמה עם משרד האוצר ב-2018, ונועד להוציא אותה מהגירעון אליו נקלעה ולדרבן אותה להתייעל.
125 דירות בתחנת הרכבת במודיעין
ההחלטה שנוגעת לרכבת ישראל היא מקצה שיפורים של הסכם שעליו חתמה הרכבת עם האוצר ורמ"י, שנועד לאפשר לה לפתח ולשווק מתחמים שסמוכים לתחנות רכבת ולבנות בסמוך אליהם משרדים, ובנייני מגורים. אלא שעד עתה ההסכם הזה נכשל ולא הניב ולו פרויקט אחד.
הצעת ההחלטה שתעלה מחר מתמקדת במתחם בתחנת הרכבת מודיעין שבעבר הוצא למכרז אך לא הוגשו לו הצעות. ההחלטה החדשה מתקנת 2 סוגיות שנועדו לשפר את הרווחיות של היזמים: ראשית, הרכבת חוכרת את השטח מרמ"י, ותוכל להחכירו לזוכה במכרז כחוכר משנה למשך 41 שנה ולא 25 שנה כפי שהתאפשר לה עד עתה. הארכת תקופת החכירה אמורה לשפר את הכדאיות הכלכלית להרמת פרויקטים של משרדים ומסחר במסגרת BOT - שבהם היזם בונה, מפעיל את המתחם למשך תקופה ובסופה מחזיר למדינה.
בנוסף, למכרז התווסף שטח שבו הזוכה יוכל לבנות 125 דירות מגורים. אפשרות זו לא הייתה קיימת בעבר וצפויה לשפר משמעותית את הכדאיות הכלכלית של המיזם. הערכות הן כי השטח למגורים שווה לפחות 125 מיליון שקל. בשטח שמיועד למגורים הזוכה יוכל להיות חוכר ראשי מול רמ"י ולתקופה ארוכה יותר מ-41 שנה, כמקובל בפרויקטים של מגורים.