שיחת ועידה
מנכ"לית דלתא ישראל: "הרגלי הצריכה בסגר השני לא השתנו ביחס לסגר הראשון"
ענת בוגנר אמרה את הדברים במסגרת ועידת 'שופ אונליין' של כלכליסט ושופינג איי אל. בוגנר: "טרנד הנוחות גובר. אנשים היום יותר מודעים לנוחות שלהם וחשוב להם לא להיות קורבן של הבגד"
למרות שמדובר בתקופות שונות, נראה כי הרגלי הצריכה בסגר השני לא השתנו ביחס לסגר הראשון. כך עלה מדבריה של ענת בוגנר מנכ"לית דלתא ישראל, בשיחה שקיימה עם נטע לי בינשטוק מכלכליסט במסגרת ועידת 'שופ אונליין' של כלכליסט ושופינג איי אל. לדבריה, "הביקושים דומים, וההבדל המהותי הוא שהסגר הראשון היה במהלך חג הפסח, שמאופיין ברכישה מוגברת של הלבשה תחתונה".
בוגנר ציינה כי לא מדובר בטרנד חולף: "אנשים היום יותר מודעים לנוחות שלהם וחשוב להם לא להיות קורבן של הבגד". עבור דלתא, יצרנית אופנה לבית, מהווה ההסתגרות בבית יתרון, ביחס לחברות אופנה מתחרות. "הנוכחות בבית והיעדר פעילות פורמליות גורמים לנו לקנות פריטים נוחים שנעים להיות איתם כל היום. כל מוטיב הזמן מטשטש כי נמצאים יותר בבית וזה מתחבר לזה שבבסיס, עם ישראל אוהב פיג'מות וזה מוצר שתמיד היה חזק. עכשיו יש פריטי נוחות שאינם פיג'מה מובהקת. אלו פריטים שמלווים אותנו כל היום, אז דואגים שהחלק העליון יראה מספיק מכובד לשיחת זום, אבל עדיין יהיה מאד נוח איתם וגם נוכל לצאת איתם החוצה". בוגנר הוסיפה כי "גם בשבועות הבודדים שהיינו במשרדים, הלבוש למשרד השתנה והיה פחות פורמלי, במקצועות שלא דורשים פורמלי בהוויה שלהם. העניין של הנוחות זה טרנד שגובר".
ביחס למערכת היחסים עם הקניונים ומשכירי הנכסים שנדרשו להקל על הרשתות בעקבות הסגר, ציינה בוגנר כי החברה נמנעה מנקיטת צעדים חד צדדים, בשונה מחלק מהגורמים בשוק: "בסגר הראשון היה חשוב לנו לשמור על ערוץ הידברות פתוח עם כל משכירי הנכסים שלנו. חלקם היו יותר זריזים במתן הקלות ואחרים פחות, אבל מה שהיה חשוב לנו זה לא לנקוט בצעדים חד צדדים וזה בסופו של דבר הוכיח את עצמו. אנחנו שומרים על אותה דרך גם עכשיו, אז אין לנו מכל המשכירים החלטות סופיות על אופן שיתוף הפעולה והתמיכה בנו במשבר הזה, אבל המגמה חיובית וההבנה המשותפת היא שאנחנו נמצאים יחד במשבר שנוגע בכולם ובגלל שאנחנו בשיתוף פעולה ארוך טווח, אז צריך למצוא דרך לצלוח את המשבר ולהסתכל קדימה".
מצבו של ענף האופנה היה מאתגר עוד לפני משבר הקורונה, וחלק מהרשתות שלא עשו התאמות לאונליין, נעלמו מהמפה. בוגלר העריכה כי רשתות נוספות שלא יפעלו להתאים עצמן למציאות החדשה יתקשו לשרוד. "המשבר הוא סוג של קטליזטור לכל מיני מהלכים שקרו וקורים בשנים האחרונות. כל עסק חייב להסתכל קדימה ולנסות לצפות טרנדים ומגמות. אז נכון שאת הקורונה אף אחד לא יכול היה לצפות, אבל בסוף את הכניסה לעולמות האונליין – צריך להיות עיוור גמור כדי לא להבין שחייבים דריסת רגל שם. עסקים קמים ונופלים לא כתוצאה מממשברים גדולים. זה מתחיל מניהול פנימי ויכולת להגיב מהיר, לצפות את הנולד ולעשות שינויים מהירים. ואנחנו רואים שלצד עסקים שנחלשו או נסגרו, יש עסקים בתחום שלנו שעושים עבודה מצויינת כי השכילו לעשות שינויים נדרשים בזמן".
בוגנר העריכה כי בדומה לתגובה אחרי הסגר הראשון, גם כשיפתחו החנויות בימים או השבועות הקרובים, תהיה הסתערות צרכנים: "המכירות אחרי הסגר הראשון היו מצויינות. במיוחד כשהכל מסביב היה סגור והאפשרות למפגש חברתי ובילוי נפגעה, החוויה בחנות הפכה לחוויה רגישת וראינו שהרבה לקוחות הגיעו לחנויות להתאוורר, לראות עולם, להסתכל על דברים בתלת מימד ולא בדו מימד כמו שהסגר אילץ, וחווית הקנייה נתנה ערך אחר מעבר לצורך בפריט כזה או אחר".
בוגנר, שנערכה לפני משבר הקרונה לפתח את מותג ההלבשה התחתונה פיקס לחו"ל ועם פריסת חנויות ברחבי הארץ, טוענת כי המשבר אומנם חייב התאמות, אך לא ביטל תוכניות עסקיות: "הקורונה גרמה לנו לחשוב קצת אחרת, לבחון את התוכניות ולראות איך מתאימים אותן לתקופה. הקורונה יצרה משבר, כי חברת קמעונאות שהחנויות שלה סגורות, יש להן בעיה, אבל הקורונה יצרה גם הזדמנויות כמו מיקומים ששמנו לעצמנו יעד להגיע אליהן והקורונה זירזה את התהליך. ברור לכולם שזה לא משבר שמחכים שיחלוף אלא מציאות חדשה שנוצרה, ואנחנו צריכים לדעת איך להתמודד איתה, ולא לשבת בחיבוק ידיים". בוגנר הוסיפה כי בזכות הקורונה, תוכל לפתוח חנויות בנכסים שבעבר שכר הדירה שלהם היה גבוה מאוד וכעת מוצעים במחירים אטרקטביים: "למרות שהחנויות סגורות, השוק הזה מאד פעיל מתחת לפני השטח והצעות מתקבלות ברמה יומית, ואנחנו יודעים לבחון אותן ולראות מה כלכלי לנו ומה לא. מתוכננות לנו כבר אחרי הסגר פתיחת חנויות שעבדנו עליהן במהלך הסגר".