$
תעשייה ופיננסים

נמל התעופה החדש של ברלין נפתח - באיחור של 10 שנים ובחריגה של פי 3 מהתקציב המתוכנן

הנמל החדש, 'ברלין ברנדנבורג וויל ברנדט', משתרע על פני יותר מ-14 אלף דונם. הוא עלה למשלמי המסים בגרמניה 7 מיליארד יורו ולפי ההערכות הוא יהפוך לרווחי רק ב-2025. צפו בתמונות

שירות כלכליסט 21:0731.10.20
באיחור של קרוב לעשור, חריגה של כמעט 5 מיליארד יורו מעל לתקציב ובעיצומה של מגיפה עולמית שמשתקת את תעשיית התעופה, נמל התעופה ברנדנבורג בברלין נפתח היום (ש') בשעה טובה.

 

 

נמל התעופה החדש. בעלות של 7 מיליארד יורו נמל התעופה החדש. בעלות של 7 מיליארד יורו צילום: גטי

 

 

האתר רחב ההיקף המשתרע על פני יותר מ-14 אלף דונם בדרום מזרח ברלין אמור לשמש כמרכז תחבורה עדכני ומודרני, ויציע טיסות המשך ליותר יעדים ארוכי טווח. עם זאת, נמל התעופה החדש נפתח בעוד שלפי ההערכות קרוב ל-200 שדות תעופה ברחבי אירופה עלולים להיסגר בחודשים הקרובים בשל השלכות הקורונה שהובילו לירידה של 73% בתנועת הנוסעים השנה.

 

 

נמל התעופה החדש. נפתח בעיצומו של משבר תעופה עולמי בשל מגפת הקורונה נמל התעופה החדש. נפתח בעיצומו של משבר תעופה עולמי בשל מגפת הקורונה צילום: איי פי

 

 

שדה התעופה, ששמו הרשמי הוא ברלין - ברנדנבורג וויל ברנדט, על שמו של קנצלר גרמניה לשעבר, קיבל לפי הדיווחים סיוע ממשלתי בגובה 300 מיליון דולר זאת עוד לפני שעבר בו ולו נוסע אחד. הרעיון להקמת שדה תעופה חדש בברלין עלה לדיון כבר ב-1989 לאחר איחוד גרמניה, ובסופו של דבר תאריך הפתיחה נקבע ל-30 באוקטובר, 2011. אך תכנון גרוע ובעיות בבנייה גרמו למספר דחיות ועיכובים והקפיצו את העלות למיליארדי יורו.

 

 

באיחור אופנתי של כמה שנים באיחור אופנתי של כמה שנים צילום: גטי

 

 

המהנדס פאלנבך דה קוסטה ששימש כיועץ לפרויקט סיפר לאתר יורוניוז כי אחת הבעיות הראשונות הייתה שהטרמינל שאושר לבנייה והיה אמור לכלול רצפת זכוכית בגודל 20 אלף מ"ר היה קטן מדי. בהמשך, החברה שהייתה אחראית על התכנון הטכנולוגי פשטה את הרגל והתברר כי הבניין אינו עומד בתקנות הבטיחות באש. בעקבות זאת, הפתיחה נדחתה מאוקטובר 2011 ליוני 2012. בעיות נוספות בתכנון ובבטיחות הובילו לדחיות חוזרות ונשנות וכך כעבור כמעט עשור, שדה התעופה נפתח רק היום (שבת). עם זאת, הדחיות גרמו לכך שבניית שדה התעופה עלתה למשלמי המסים בגרמניה 7 מיליארד יורו – יותר מפי 3 התקציב המקורי.

 

בהתחשב בכך שצפויים הפסדים נוספים בשל העדר הנוסעים בגלל הקורונה, מנכ"ל שדה התעופה לאטקה דלדוף מעריך כי המקום לא יהפוך להיות רווחי לפני 2025. התפוסה של שדה התעופה עומדת על 40 מיליון נוסעים בטרמינל 1, טרמינל 5 וטרמינל 2 שייפתח באביב. אולם בשל המגיפה ההערכה היא כי יעברו במקום רק בסביבות 11 אלף נוסעים ביום הפעילות הראשון ו-24 אלף שבוע לאחר מכן.  

 

 

הכניסה לנמל התעופה. הרעיון עלה כבר בשנת 1989 עם נפילת חומת ברלין הכניסה לנמל התעופה. הרעיון עלה כבר בשנת 1989 עם נפילת חומת ברלין צילום: Berlin Airport

 

 

עם פתיחת שדה התעופה החדש ייסגר, ביום ראשון הבא 8 בנובמבר, השדה הישן של ברלין, טגל (Tegel) ששירת את העיר במשך 46 שנים. השדה שתוכנן מלכתחילה לטפל ב-3 מיליון נוסעים בשנה, גדל ביחד עם צמיחת העיר ובסופו של דבר עברו דרכו 24 מיליון נוסעים בשנה, ביניהם מאות אלפי ישראלים שביקרו בעיר בשנים האחרונות.

 

בדיקות קורונה בשדה התעופה טגל, שייסגר ב-8 בנובמבר בדיקות קורונה בשדה התעופה טגל, שייסגר ב-8 בנובמבר צילום: גטי אימג'ס

 

x