מהנדסים אזרחיים צעירים? חובת ההוכחה היא עליכם
מהם האתגרים העומדים בפני מהנדסים אזרחיים צעירים. ניסינו לבחון את נקודת המבט של ספיר נעמן, מהנדסת אזרחית צעירה בעלת כשנתיים ניסיון, לבין נקודת המבט של עמי פורן, מנכ"ל משותף בחברת פורן שרים ומהנדס אזרחי בעל ותק של מעל ל - 20 שנות ניסיון בתחום
מוגש מטעם DUN'S 100
הנדסה אזרחית הינו תחום מקיף הכולל מגוון רחב מאוד של התמחויות והיבטים מקצועיים רבים ומצריך גמישות מחשבתית במסגרת החוקים ההנדסיים ושיטות העבודה המקובלות. לימודי הנדסה אזרחית כרוכים בארבע שנים מאתגרות שבמסגרתן נדרשת השקעת זמן, כסף, אנרגיה ולילות לבנים כדי לקבל את התואר הנכסף מהנדס. תהליך המעבר ממעמד הסטודנט אשר עמל על שנים רבות לקבלת התואר הנכסף, לבין הרגעים בהם מתגבש מועד תחילת העבודה בפועל הוא הקריטי ביותר למהנדס. תהליך שבמהלכו תעוצב דרכו של המהנדס הצעיר.
נשאלת השאלה מהם האתגרים העומדים בפני מהנדסים אזרחיים צעירים. ניסינו לבחון את נקודת המבט של ספיר נעמן, מהנדסת אזרחית צעירה בעלת כשנתיים ניסיון, לבין נקודת המבט של עמי פורן, מנכ"ל משותף בחברת פורן שרים ומהנדס אזרחי בעל ותק של מעל ל - 20 שנות ניסיון בתחום.
"כסטודנטית להנדסה, את מסגלת לעצמך אופי מסוים בו הראיה ממוקדמת בהשגת המטרה הכי קרובה באופק, בין אם זה מבחן או קורס שאת רק רוצה שיהיה מאחורייך. עם המעבר לחיים במשרד לניהול פרויקטים, את מבינה כי המטרות שלך הרבה יותר מקיפות והאופק, נקודת המבט ההנדסית והפרויקטליים מתרחבים. המעבר בין לימודי ההנדסה לבין העבודה בפועל דורשת ממך "יציאה מהקופסא" והרחבת תכונות אופי שנדרשות לצורך התפקיד. הנדסה אזרחית הינו תחום המצריך יצירתיות ופיתוח מתמיד של היכולת למצוא פתרונות לבעיות בזמן אמת, תוך שילוב בין מספר מישורים במקביל. נשמע מפוצץ? זה באמת ככה. בין אם מדובר על בנית בנין חדש, ובאין אם מדובר על תכנון כבישים ושיפור מערכות קיימות, תפקידו של המהנדס האזרחי דורש אחריות גבוהה ומאפשר למהנדסים צעירים כמבוגרים להשאיר חותם משמעותי שלרוב גם ניתן לראותו בשטח" אומרת ספיר .
ספיר מרחיבה : "אחרי כל ההשקעה האדירה במהלך הלימודים, הגיע הזמן לבחור מסלול. חשבת שסיימת עם ההחלטות הקשות? לא כל כך. התואר "מהנדס אזרחי" פותח דלתות רבות ותפקידים בעלי אופי רחב ומגוון. את הבחירה שלי כמהנדסת אזרחית בעולם ניהול הפרויקטים עשיתי כשהגעתי לראיון עבודה במשרד פורן שרים. הבחירה בעולם הניהול חושפת אותנו, המהנדסים הצעירים, לעולם מלא בתוכן המשלב ידע הנדסי, יכולת ניהול צוות, יכולת התנעה וקידום תכנון הנדסי, תקשורת בינאישית והתמודדויות עם בעיות דינמיות ופתרונן בזמן אמת."
הפער שקיים בין הידע, שהמהנדסים הצעירים צוברים במהלך הלימודים, לבין הידע הפרקטי הנדרש, בא לידי ביטוי בנושאים הבסיסיים ביותר, לעיתים קיים פער אפילו ביכולת קריאת והבנת תוכניות, נושא שנראה טריוויאלי, נדרש לכל מהנדס בכל תחום התמחות הנדסית אשר יבחר. ברור לכל שחלק מהיכולות להבין תוכניות היא בבחינת ON JOB TRAINING וככל שהחשיפה לתוכניות גדלה כך גם ההבנה אך יחד עם זאת, נראה כי הפער הקיים בסוף לימודי ההנדסה ובין הידע שנצבר תוך מספר חודשי עבודה הוא עצום. כמובן שאינטנסיביות הפרויקטים אליהם אנו נחשפים והמשרד בו אנו עובדים יעזרו ויקבעו את קצב ההתקדמות שלך.
ניהול נכון של פרויקטים הנדסיים שונים המושתת בין השאר על ידע הנדסי תיאורטי בשילוב ניסיון מעשי, הינו גורם מכריע להצלחת הפרויקט, ולכן תהליך הכשרת המהנדס הצעיר לתפקיד מנהל פרויקט דורש הכשרה על ידי בעלי מקצוע מיומנים בשילוב יכולת ורצון המהנדס ללמוד וליצור.
"הבחירה שלי לעבוד בחברת פורן שרים סייעה לי להתפתח כמהנדסת צעירה, לרכוש את הכלים הנדרשים ולפתח תכונות אופי נחוצות לתפקיד מנהלת פרויקטים. היכולת לנהל משא ומתן, להיות שותפה בהתמודדויות עם רשויות, תיאומים הנדסיים וניהול צוותי תכנון הובילה אותי למקום שבו אני מאמינה ביכולתי להתפתח כמהנדסת וכמנהלת"
הבחירה של מהנדסים צעירים להשתלב בתחום הניהול איננה הבחירה היחידה שיש לקחת כמהנדס צעיר. עולם ההנדסה האזרחית רחב מאוד וכולל בין השאר את תחום התשתיות ותחום המבנים, שני עולמות שונים ומגוונים, שלרוב מציעים מרחב הנדסי שונה. בעוד תחום התשתיות פרוס על פני שטחים גדולים וכולל בין השאר פרויקטים קוויים עם בעלי תשתיות ותיאומים רגולטורים רבים מאוד, תחום הבניה תחום בדרך כלל בפרויקטים ממוסגרים בגבולות קטנים יותר, עם מגוון רחב מאוד של מתכננים ומערכות אלקטרומכניות בשטח יחסית מצומצם. תשתיות ובניה, שניהם מחייבות הבנה הנדסית מעמיקה ויכולת לנתח את המרחב התלת מימדי. בסופו של יום, לכל תחום יש את היתרונות והאתגרים שלו ולאחר שנים של עיסוק בתחום אחד, המעבר לתחום אחר מצריך הערכות והכוונה.
"עולם ההנדסה האזרחית סובל שנים רבות ממחסור חמור בכוח אדם. בעוד מדינת ישראל מתרחבת וכמות הפרויקטים והיקפים רק הולכים וגדלים, הפקולטות להנדסה אזרחית לא מעמידות את כמות המהנדסים הנדרשת" מציין פורן, "אנו עדים לכך שהמהנדסים הצעירים שנקלטים בחברות התכנון והניהול מחייבים הכשרה והתאמה לסביבה ההנדסית ולתמיכה בתהליך הכניסה לתפקיד. המגוון של התפקידים רחב מאוד ולעיתים המהנדסים הצעירים כלל לא מבינים את המשמעויות השונות שבין תכנון הנדסי על מגוון נושאיו, פיקוח, ניהול תכנון וכדו'."
האחריות הגדולה שנופלת על כתפיהם של המהנדסים בכלל והמהנדסים הצעירים בפרט, מחייבת הבנה מעמיקה של הצרכים ההנדסיים, התקנים והצרכים של בעלי התשתיות והיזמים, ככל והמהנדסים הצעירים יבינו וייווכחו עד כמה הפוטנציאל לתחושת סיפוק מעשיה משמעותית ויכולתם להיות חלק מבנית הארץ גדלה כך יגדלו ויתעצמו לתוך המקצוע ויהפכו למהנדסים ומנהלים טובים ומסופקים יותר.
מאת עמי פורן, מנכ"ל ובעלים משותף, וספיר נעמן, מנהלת פרויקטים, משרד פורן שרים