כמה הייתם משלמים על טויוטה ישנה? התשובה מפתיעה
התשובה: 912 אלף דולר, עשויה להפתיע את מי שהורגל ברכישת קורולה בת עשרים בכמה אלפי שקלים. אלא שהטויוטה המדוברת אינה קורולה ישנה, אלא טויוטה GT2000 מודל 1967 - בין הדגמים היפניים הנדירים בעולם
כמה הייתם משלמים עבור מכונית טויוטה משומשת? התשובה: 912 אלף דולר, עשויה להפתיע את מי שהורגל ברכישת קורולה בת עשרים בכמה אלפי שקלים. אלא שהטויוטה המדוברת אינה קורולה ישנה, אלא טויוטה GT2000 מודל 1967 שנמכרה השבוע בסכום זה באינדיאנה, ארה"ב.
- איש על הירח: טויוטה מציגה את לונאר קרוזר
- טויוטה משיקה יאריס חדשה: חסכונית אך יקרה יותר
- מריוס נכט, טויוטה ו-LG מצטרפים להשקעה באורורה לאבס הישראלית
ה-GT2000 החלה את חייה כפרויקט מיוחד של ימאהה היפנית. בניגוד לטויוטה ה"עממית"' שהחלה את דרכה בייצור נולי טוויה, ימאהה החלה את דרכה במלאכה עדינה הרבה יותר: יצור פסנתרי כנף. לכן כניסתה של ימאהה בשנות החמישים לתחום יצור האופנועים לא היה מפתיע, זאת לנוכח המוניטין של ימאהה כיצרנית של מוצרים אקסקלוסיביים אשר דרשו מידה גבוהה של דיוק.
ואולם, ימאהה החליטה בשנות השישים להתרחב לתחום חדש: מכוניות. וכיאה ליצרנית שמתמחה באופנועים, החליטה להיכנס לתחום דווקא עם מכונית ספורט. אלא שתוכניותיה של ימאהה כלל לא כללו מכירה של המכונית לטויוטה.
במקור היתה ה-GT2000 מיועדת להיות דווקא מתוצרת ניסאן, אך ניסאן, בדומה לרוב היצרניות היפניות של שנות השישים החליטה לייצר מכונית ספורט משלה ללא סיוע חיצוני, כך שימאהה נותרה עם אב טיפוס למכונית ספורט קיצונית והרפתקנית למדי, ברמה שרוב יצרני הרכב היפנים ה"עממיים" לא יכלו לייצר. כאן נכנסה לתמונה טויוטה, שרכשה מימאהה חלק מזכויות הייצור - וגרמה לימאהה לפתח עבור המכונית מנוע חדש, בעל שש בוכנות, שהיה מבוסס על מנוע קיים של טויוטה בנפח שני ליטרים, שעבר שדוגים רבים כדי להפיק 150 כוחות סוס שאפשרו למכונית הספורט הקטנה להגיע למהירות מרבית מכובדת באותם ימים של 217 קמ"ש.
המכונית הראשונה של ג'יימס בונד
המכונית שבסופו של דבר יוצרה - ה-2000 GT נחשבת עד היום לאחד הדגמים היפנים הנדירים בעולם. בסך הכול טויוטה יצרה רק 351 מכוניות מדגם זה במשך שלוש שנות יצור בין השנים 1967 ל-1970, שיוצרו כולן במפעלי ימאהה ולא במפעלי טויוטה. כל דגמי ה-GT2000 הורכבו מאלומיניום בעבודת יד, תהליך שבשנות השישים נחשב לנחלתן הבלעדית של פרארי ואסטון מרטין.
ה-2000 GT לא חמקה מעיני מפיקי סרטי ג'יימס בונד, אשר הושיבו את המרגל הבריטי בפעם הראשונה אי פעם במכונית יפנית - ב-GT2000 בסרט "אתה חי רק פעמיים" שחלקו מתרחש ביפן. עם זאת, ה-2000 GT תוכננה עבור נהגים במימדים יפנים וקונרי אשר מתנשא לגובה מטר שמונים ושמונה לא הצליח להיכנס למכונית, מה שגרם למפיקי הסרט לדרוש מטויוטה מכוניות ללא גג. כך יוצרו עבור הסרט שתי מכוניות ה-2000 GT הפתוחות היחידות בעולם.
המכונית שנמכרה השבוע נחשבת לאקזמפלר נדיר במיוחד, אך לא היקר ביותר: מדובר במכונית שיוצרה בשנה הראשונה: 1967, יועדה במקור לשוק האמריקאי, מה שהופך אותה לאחת מתוך 62 בלבד שיוצרו עם הגה שמאלי.
המכונית עצמה יוצרה בשנת 1967 והיא מספר 100 מתוך 351. כל מכונית GT2000 בעלת הגה שמאלי נחשבת לנדירה במיוחד, זאת לנוכח העובדה שבשעתו הביקוש למכונית הספורט של טויוטה, עד אז מותג עממי, לא הרקיע שחקים: הלקוחות העדיפו להתמקד בתוצרת של פורשה ויגואר, שה-GT2000 נמכרה כחדשה במחיר גבוה מהן.
נדירות זו מסבירה מדוע ה-GT2000 האמורה נמכרה אומנם במחיר של 30 טויוטה קורולה חדשות בארה"ב, אך עדיין לא מדובר בטויוטה הישנה היקרה ביותר שנמכרה אי פעם. שיא זה שייך לטויוטה GT2000 אחרת שנמכרה גם היא בארה"ב לפני שנתיים תמורת 1.15 מיליון דולר, סכום שהכניס את הטויוטה לספר השיאים של גינס כמכונית היפנית היקרה ביותר שנמכרה אי פעם. אלמלא המצב הכלכלי והקורונה, יתכן שהטויוטה שנמכרה השבוע היתה אף מסוגלת לעבור סכום זה.