$
פרסום ושיווק

הספקים זועמים על עסקת שופרסל־אמיגה: "זו השתלטות"

לאחר שביססה את המותג הפרטי והחלה למכור למכולות שכונתיות, שופרסל משיגה כניסה חלקה לשוק המוסדי באמצעות אמיגה. הספקים חוששים שבקרוב היא “תשלוט לחלוטין בשוק המזון ותנהל אותו לפי האינטרס שלה”

נורית קדוש 07:0229.10.20

"אם רשות התחרות תיתן אישור לשופרסל לרכוש את אמיגה, אחרי שנמנעה מנקיטת צעדים נגד התרחבותה למכירה למכולות, זה יתפוצץ לה בפנים בעוד שנים ספורות, כששופרסל תשלוט לחלוטין בשוק המזון ותנהל אותו בהתאם לאינטרס שלה" - כך הגיב בכיר בשוק המזון על חתימת ההסכם בין שופרסל לאמיגה שנחשף בכלכליסט.

 

 

מימין: מנכ”ל שופרסל איציק אברכהן ומנכ”ל אמיגה גיל אמיגה. שיתוף פעולה בשוק המוסדי מימין: מנכ”ל שופרסל איציק אברכהן ומנכ”ל אמיגה גיל אמיגה. שיתוף פעולה בשוק המוסדי צילומים: עמית שעל, אוראל כהן

 

בתום מו"מ ארוך, שהוקפא בתחילת משבר הקורונה, חתמה שופרסל על הסכם לרכישת פעילותה ונכסיה של אמיגה, הפועלת בתחום המכירה וההפצה של מוצרי מזון וניקיון לשוק המוסדי. לאמיגה אלפי לקוחות מתחום חברות הקייטרינג, בתי קפה, מסעדות, גני ילדים, בתי אבות ובתי חולים. אמיגה, שמכירותיה השנתיות מוערכות ב־100 מיליון שקל, מהווה גורם המשמעותי בשוק המוסדי. ללא הניסיון, הידע ומסד הלקוחות של אמיגה, היתה שופרסל מתקשה לחדור לזירה המוסדית, ועל רקע זה נקבע במסגרת ההסכם כי הצדדים יקימו חברה חדשה בה תחזיק שופרסל 75%, והיתרה על ידי גילי אמיגה, שישמש כמנכ"ל. העסקה תאפשר לשופרסל להפוך באופן מיידי לגורם משמעותי בזירה המוסדית ולאמיגה לפתח את הפעילות בזכות היכולות הפיננסיות של שופרסל בתחום האשראי ללקוחות המוסדיים.

 

שופרסל נכנסת לעסקה כשהשוק המוסדי במצב מאתגר על רקע משבר הקורונה שהוביל לסגירת מסעדות, בתי קפה ופעילות קייטרינג באירועים. על רקע זה נאלצו רבים מהיצרנים להתמודד עם חובות של בעלי עסקים שלא שרדו וסגרו. מבחינת שופרסל, מדובר באתגר חדש, שכן מדובר בזירה בה הסיכון הענפי הגבוה ותנאי התשלום מאתגרים. עם זאת, עבור שופרסל, המבקשת להציג עלייה במכירות ולפתח מנועי צמיחה עתידיים, מדובר בהזדמנות נוחה במחיר נמוך של הלוואת בעלים בגובה 17.6 מיליון שקל.

 

הכניסה לתחום המוסדי מציפה את המתיחות הקיימת בין שופרסל לספקים הגדולים, הנפגעים ממהלכיה בשנים האחרונות. חוק המזון, שהגביל את יכולת ההתרחבות של שופרסל, הוביל את החברה לפתח מנועי צמיחה חדשים, שיאפשרו לה להציג צמיחה במכירות וברווחיות. אחד הצעדים הראשונים היה קידום המותג הפרטי המדשדש לכל קטגוריות הפעילות. מה שהחל במוצרי יסוד כמו חלב ובשר עבר לתחליפי חלב, חטיפים וקפה, עד שהיום מהווה המותג רבע ממכירות החברה. הספקים, שהמותג הפרטי נגס במכירותיהם, ציפו שרשות התחרות תכריז על שופרסל "ספק גדול", הכפוף למגבלות שונות תחת חוק המזון, אולם הרשות רואים במותג הפרטי מעורר תחרות בזירה הנשלטת בידי מספר מצומצם של ספקים, ולכן אינה פועלת להגבילו.

 

סניף של שופרסל. ספקי המזון חוששים מהתחזקות הרשת סניף של שופרסל. ספקי המזון חוששים מהתחזקות הרשת צילום: יאיר שגיא

 

במקביל לביסוס המותג הפרטי, טלטלה שופרסל את השוק עם יצירת זירת מכירות חדשה המיועדת למכולות. החברה החליטה לתעל את כוח הקנייה העצום שלה לטובת מכירה מוזלת לבעלי מכולות ולקוחות עסקיים קטנים שהתקשו לקבל תנאים דומים מהספקים. קווי אשראי, ריכוז הקנייה בעסקה אחת ומחירים נמוכים, כל אלה הסיטו מכירות מהספקים לחנות שופרסל "קש אנד קרי" בבאר יעקב. הפעילות הורחבה בשנה שעברה לזירת האונליין, שאפשרה לחברה להגיע ללקוחות מרוחקים, ולפני ארבעה חודשים פתחה החברה חנות שנייה בחיפה ופועלת להקמת חנות שלישית בדרום הארץ.

 

בכיר בענף מוצרי הצריכה: "בינתיים שופרסל מתהלכת על בהונות, כדי לא להרגיז אף אחד בשוק או ברשות התחרות, אבל אחרי שתבסס את הפעילויות מול המכולות, היא יכולה להעלות מחירים ולחסל אותן. זה גם האיום על השוק המוסדי: מושכים את הלקוחות שנה־שנתיים עם מחירים נמוכים, ואחרי שמסלקים מתחרים ומשתלטים על השוק, יכולים להקפיץ את המחירים".

x