האם המכ"ם של הרכב האוטונומי יגיע מישראל?
יותר מ-20 יצרני רכב, ביניהם ככל הנראה גם טסלה, רכשו לניסויים את המכ"ם של Arbe - שמסוגל לעמוד בדרישות מבחן הבטיחות האירופי ל-2022. ניסים הדס, לשעבר מנכ"ל אלתא, יצרנית מכ"ם כיפת ברזל, מוביל חברה מתחרה
אתר התחבורה החשמלית ELECTRAC גילה השבוע שטסלה צפויה להשתמש במכ"ם שפיתחה Arbe הישראלית, שעם טווח של כ-300 מטר, "רואה" למרחק כפול מהמכ"ם הנוכחי שבו משתמשת יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית.
- ליסינג בשחקים: יוון תחכור מתעשייה אווירית מל"טים נושאי מכ"ם
- מבקר המדינה: השירות המטאורולוגי: הציוד מיושן ופריסת תחנות המדידה - מתקופת המנדט הבריטי
- מכ"ם הגשם של השירות המטאורולוגי שוב מקולקל - ואין תקציב לתקן אותו
מארבה נמסר כי "מדובר בכתבה ספקולטיבית, ללא קשר לארבה או טסלה. לא זאת הדרך להודיע על לקוחותינו. אנו נעדכן בבוא העת על כל עסקה", אבל היום חושפת החברה את גרסת הייצור של מה שיכול להיות המכ"ם הזה, שיותר מ-20 יצרני רכב וספקיות של התעשייה רכשו כבר את גרסת הפיתוח שלה לניסויים. "מה שמבדל אותנו מיצרני מכ"ם אחרים הוא שבב ייעודי שפיתחנו, ומשפר דרמטית את הביצועים שלו", מסביר קובי מרנקו, מייסד ומנכ"ל החברה, שגייסה עד כה 55 מיליון דולר.
מכ"מים המותקנים כיום במכוניות, ומשמשים את מערכות בלימת החירום האוטונומיות ובקרת השיוט האדפטיבית, מצוידים במעבדים עם 12 ערוצים. מכ"מים חדשים יציעו כ-200 ערוצים, בזמן שארבה טוענת כבר ל-2,304 ערוצים, מה שמאפשר למכ"ם שלה לעבוד ברזולוציית גבוהה ולזהות בקלות לא רק הולכי רגל ורוכבי אופניים, אלא את מהירות וכיוון התנועה שלהם.
"אנחנו היחידים שהדגמנו מכ"ם שעומד בדרישות החדשות ש-NCAP מציב ליצרנים החל מ-2022, ואני מאמין שבסוף אותה שנה כבר יירד מפס הייצור רכב סדרתי ראשון עם המכ"ם שלנו. אנחנו בקשר עם יצרנים ועם שני ספקים מרכזיים באירופה ובסין, שמחפשים עבור התעשייה מכ"ם מתקדם כזה, גם עבור מערכות בטיחות אקטיבית בדרגה 3, וגם עבור רכבים אוטונומיים מלאים, בדרגות 4 ו-5 שהמכ"מים הקיימים פשוט לא מספיק טובים עבורם".
המכוניות של השנים הבאות יזדקקו ליותר ממכ"ם אחד, מה שמגביר את הדרישה בתחום. בארבה השקיעו עד עכשיו Catalyst CEL, 360 Capital Partners, AI Alliance, Canaan Partners Israel, iAngels, BAIC Capital, Mission Blue Capital, O.G. Tech Ventures, Taya Ventures ו- OurCrowd ויש לה משרדים בתל אביב, בארה"ב ובסין.
הביקוש מכניס גם חברות נוספות לתחום, כמו RFIsee הישראלית, בראשה עומד בשנתיים האחרונות ניסים הדס, לשעבר מנכ"ל אלתא, חברת הבת של התעשייה האווירית המפתחת ומייצרת מכ"מים, בין השאר למערכת כיפת ברזל, לחץ, למטוסי ביון ולמטוסי קרב. "עולם הרכב שונה מאוד בדרישות שלו, כאן אין שוק למכ"מים ב-10 מיליון דולר, אלא ב-100 ומשהו דולר, וצריך לפתח מוצר מתאים. אנחנו כבר עם מכ"ם לטווח של 200 מטר, ולמוצר הסדרתי יהיה טווח של 500 מטר".
RFIsee גייסה עד היום 3 מיליון דולר, ומגייסת כעת עוד 8 מיליון דולר. "מכ"ם הרכב שלנו הוא בטכנולוגיה של Phased Array, כמו המכ"מים הצבאיים, שהניסיון מהפיתוח והייצור שלהם מאפשר לנו לקצר כעת את הדרך אל מוצר סדרתי".
החברה הדגימה היום ברעננה את יכולת המכ"ם שלה לזהות הולכי רגל בתנועה, כולל ילדים, וכולל דמויות שנעות בסמיכות אך בכיוונים מנוגדים, סיטואציה שמכ"מים רבים, גם צבאיים, מתקשים להתמודד איתה. כמנכ"ל החברה, שהוקמה ב-2016, משמש משה מייסד; פרופ' ערן סוחר הוא סמנכ"ל האסטרטגיה וניר מור, יוצא התעשייה האווירית הוא סמנכ"ל הטכנולוגיה.בחברה מועסקים גם שני יוצאי רפאל, ד"ר יצחק שנברג וד"ר אהרון לוי.