גיימינג מבוסס ענן: בקרוב גם בפייסבוק
פייסבוק הכריזה כי היא יוצאת בפיילוט גיימינג חדש שיתמקד בגישה קלה למשחקים חברתיים שיופעלו על גבי הענן ללא הצורך ברכישה של חומרה מתקדמת. הפיילוט החל בדפדפן האתר ובאפליקציית פייסבוק לאנדוראיד. מכשירי אפל נותרו בחוץ בעקבות מדיניות החברה
תחילתו של סכסוך נוסף בין ענקיות טכנולוגיה בתחום הגיימינג? פייסבוק הכריזה השבוע על צעד נוסף בדרך לכניסתה לתחום הגיימינג והשיקה פיילוט לגיימינג מבוסס ענן, באתר ובאפליקציית האנדרואיד שלה.
- לארה קרופט כבר לא לבד: עלייה במספר דמויות הנשים בעולם הגיימינג
- פיצ'ר חדש לפלייסטיישן 5 מעורר חששות אצל המשתמשים
- אחרי כ-20 שנה: אטארי תשיק קונסולה חדשה
סטרימינג משחקים הוא תחום שעדיין נמצא בחיתוליו ומבוסס על שימוש בכוח העיבוד העצום שמספקות חוות שרתים ברחבי העולם, מה שמייתר, בתיאוריה, את הצורך בחומרה ביתית יקרה להרצת משחקים מתקדמים וכבדים, בין אם מדובר במחשבים יקרים או בקונסולות משחק – וכמובן גם הזמן שמתבזבז על הורדת המשחקים לפלטפורמות השונות. בתיאוריה, משחקים שיפעלו על הענן בלבד ירוצו במהירות בכל מכשיר המחובר לאינטרנט.
Introducing our take on cloud gaming where we hope to make it easier to play games instantly on Facebook Gaming.
— Facebook Gaming (@FacebookGaming) October 26, 2020
Check out the things we’re doing (and not doing) with our new cloud gaming platform via @Jason_Rubin https://t.co/bbh00OPK8h pic.twitter.com/QEo86sX9Vl
אבל בינתיים, קשה לומר שזה הולך חלק: גוגל נכנסה לתחום בסוף השנה שעברה עם המוצר השאפתני סטאדיה, שההשקה שלו לוותה בבעיות טכניות רבות, וכעת אמזון עומדת להיכנס לשוק עם מוצר דומה בשם לונה. השאיפות של פייסבוק בתחום הגיימינג, נכון לעכשיו, צנועות יותר משל שתי המתחרות שלה, והמשחקים שהיא מציעה בפיילוט שלה הם פשוטים וקלילים יותר – כולם משחקי מובייל חינמיים ללא מותגים גדולים ומוכרים, כמו משחק המירוצים Alphalt 9.
אז מה פייסבוק בכל זאת מציעה בשירות החדש אם כבר לפני יותר מעשור ניתן היה לשחק בפייסבוק במשחקים פשוטים כמו פארמוויל? ובכן, הדגש של פייסבוק כאן הוא על קלות הגישה לממשקים חברתיים שיאפשרו לשחקנים לראות במה חבריהם משחקים כעת ללא הצורך בחומרה מתקדמת, כמו גם על מעבר חלק בין המובייל למחשב.
עבור פייסבוק, הכניסה לשוק הסטרימינג היא גישוש נוסף בתעשייה. מוקדם יותר השנה פייסבוק השיקה את שירות הצפייה בגיימינג בשם פייסבוק גיימינג, שאמור להתחרות ב-Twitch, ובו סטרימרים משדרים לקהל הרחב וידאו של עצמם משחקים. כמו כן, פייסבוק רכשה כבר ב-2014 את יצרנית ה-VR אוקולוס בעבור 2 מיליארד דולר. אוקולוס שיחררה מוקדם יותר החודש את הדגם החדש של ערכת ה-VR שלה, Oculus Quest 2.
בפיילוט שתחל פייסבוק בגרסת הדפדפן של האתר ובאפליקציית האנדרואיד שלה, אבל הודיעה כי לא תוכל לספק את השירות במכשירים של אפל בגלל מה שהם מתארים כמדיניות "שרירותית" של החברה. סעיף המחלוקת הוא איסור של אפל למפתחים שלה להפעיל אפליקציות דרך הדפדפן שעל המכשיר מבלי לעבור קודם בחנות האפליקציות.
ג'ייסון רובין, ראש תחום הגיימינג בפייסבוק, הדגיש בשיחה עם אתר TechCrunch כי לעומת המחלוקת בין חברת Epic Games (היוצרת של פורטנייט) לאפל, שהסעירה גם היא את התעשייה בחודש האחרון ואף הגיעה לבית המשפט, כאן חילוקי הדעות אינם נעוצים בסוגיה כספית. הוא אף הדגיש שגוגל (דרך אנדרואיד), כמו אפל, גובים 30% מהמכירות המתבצעות בחנות האפליקציות שלהם. "אפשר לדבר על האם זה פייר או לא, אבל הנקודה היא שהיינו מוכנים לתת את זה לאפל, אם הם היו מוכנים לאפשר לנו את מה שאנחנו רוצים לעשות".