מנכ"ל רשת הפארם Be: "בקורונה, כל יום אנחנו מתעוררים למציאות חדשה"
בפאנל בכנס שירות בעידן קורונה של כלכליסט ושופרסל, אמר אורי וטרמן כי Be "הרשת חווה אתגרים מאד משמעותיים, כי האיזון של העסק משתנה"; מנכ"לית תן ביס: "האצנו את המשלוחים למסעדות שאין להן שירות שליחים"; מנכ"לית מרס ריגלי ישראל: "מרבית חטיפי השוקולד נמכרים בקו הקופות ברשתות המזון ובחנויות נוחות שמכירותיהן נפגעו"
"אנחנו חווים משהו שאם היו אומרים לנו לפני שמונה חודשים שיקרה, היינו חושבים שזו הזייה. כל אחד חושב שהעסק של השני בפריחה בקורונה וגם אצלנו ברשת הפארם Be, שהיתה פתוחה לאורך כל חודשי הקורונה, חווים אתגרים מאד משמעותיים, כי האיזון של העסק שלנו משתנה. אם בעבר ידענו בדיוק מה הולך להיות, בנינו תוכניות עבודה, וידענו מה הצרכנים רוצים, פתאום כל יום אנחנו מתעוררים למציאות חדשה". כך אמר אורי וטרמן, מנכ"ל רשת Be, מקבוצת שופרסל, בפאנל שהינחתה נטע לי בינשטוק מכלכליסט, בכנס שירות בעידן קורונה של כלכליסט ושופרסל, ואשר דן בהתמודדות של חברות עם אתגרי תקופת הקורונה.
לדברי וטרמן, הבהלה לאלכוג'ל הוחלפה בבהלה לצעצועים, ולסירים ולשמיכות פליז, "כי באלכוג'ל פחות משתמשים כיום כיוון שכולם בבית. בחודש מרץ היו לנו מסכות בסניפים שעלו 'ים של כסף' והיום המחיר צנח. בהתחלה היתה בהלה גדולה מאד, אנשים לא יצאו מהבית ולא קנו קוסמטיקה בכלל. אבל אחרי הסגר הראשון חזרו לקנות קוסמטיקה, ועכשיו בסגר השני, למרות שלא יוצאים מהבית, עדיין קונים קוסמטיקה.
"אנשים לא נוסעים לחו"ל אז לא קונים קוסמטיקה בדיוטי פרי, והעובדה שיש יותר ישראלים בארץ, מגדילה את הצריכה אצלנו. מצד שני, אילת סגורה, קניונים וחנויות רחוב נפתחות ונסגרות, אז זה פוגע במכירות.
"יש לנו 85 חנויות ואנחנו מתאימים את כמות המוצרים לכמות הלקוחות. למשל, בחנות שצמודה לקניון רמת אביב, אנחנו חווים עלייה במכירות כי הקניון סגור אז אנשים באים פתאום לחנות הרחוב. ברור לנו שגם כשתיגמר הקורונה ויהיו חיסונים, זה לא יחזור למה שזה היה לפני המשבר".
מנכ"לית תן ביס: "מ-16 יישובים גדלנו ל-38"
מי שחווים פרוספריטי בתקופה הזו הן חברות המשלוחים שרק התחזקו במשבר, על רקע סגירת המסעדות ובתי הקפה. נורית שקד, מנכ"לית תן ביס, סיפרה על העלייה בביקושים במשלוחי המזון. "מאז ה- 15 במרץ אנחנו חווים ביקושים גדולים. חלק מהבעיות שלנו היו שאנחנו עובדים הרבה מול חברות והן נסגרו, העובדים עברו לעבוד בבית ופתאום כל המאזן השתנה. חווינו ביקושים גדולים גם מצרכנים וגם ממסעדות שרצו למקסם את השירות ללקוחות שלהם ולהגדיל ולהרחיב את התפריטים.
"אנחנו תמיד חולקים איתם את הדאטה כדי שיראו איפה יש יותר ביקושים. האצנו את המשלוחים למסעדות שאין להן שירות שליחים, ומיקסמנו פעילות תוך הרחבה בצורה מואצת את אזוורי המשלוחים שלנו. אם היינו משלחים ל- 16 יישובים לפני הקורונה, היום אנחנו פועלים ב- 38 יישובים ויש לנו תוכנית עבודה רחבה גם לשנת 2021. הגדלנו את הצוותים של שרות הלקוחות שעובדים עם המסעדות הללו", אמרה שקד.
המעבר של אנשים לעבודה מהבית שינה את שעות הביקוש להזמנת מזון. לדברי שקד, "שעות ארוחת הצהריים משתנות, הפיקים של העבודה אצלנו השתנו, אנשים אוכלים יותר מאוחר ואוכלים דברים שונים. אני לא יכולה להגיד ש-100% מהזמן אנחנו נותנים את השירות שאנחנו רוצים לתת וחבל. הוספנו ערוצים דיגיטליים. בלחיצת כפתור הוספנו צוותים של 450 איש שעובדים מהבית כדי שנוכל להרחיב את האזורים. גייסנו מאות שליחים".
יש קושי לגייס עובדים?
שקד: "לא יכולה להגיד שיש קושי אבל זה אתגר כי אנחנו קולטים אותם בצורה מלאה כעובד חברה עם כל הטפסים. (תן ביס גייסה למשבר מאות עובדים ועלתה לכותרות בימים האחרונים לאחר שהתברר שהחלה לקלוט שליחים שאינם שכירים של החברה, אלא עובדים באמצעות חברה חיצונית. אחרי שבידלה עצמה מוולט שאינה מקיימת יחסי עובד מעביד עם השליחים שלה, התברר שגם בתן ביס השליחים ניהלו מאבק ממושך, שצלח השבוע, והתאגדו בהסתדרות ודורשים תנאים בסיסיים כמו ביטוח ייעודי – א"י).
"גם בגיוס עובדים יש אתגר גדול איך פתאום מגייסים עובדים מהבית, קשה להכשיר אותם, צריך לתמוך בהם ולתת לה מענה. היתה האטה אחרי הסגר הראשון שבו הגיעו עובדים מכל הסגמנטים, ואז היתה ירידה ואז הגיע הגל השני בעוצמה שלא ציפינו לה. אנחנו גם רואים הרבה קהלים חדשים שמזמינים דרכנו, וגם מסעדות שהתנגדו תמיד למשלוחים, פתאום הבינו שזה הערוץ היחיד שקיים. מזון הפך למשהו מנחם וכיפי. הרבה אנשים בבידוד מזמינים מנות בודדות ואנשים מזמינים אוכל להורים שלהם בבית".
מנכ"לית מרס ריגלי: "חטיפי פרימיום צמחו מהר"
המשבר השפיע גם על צריכת הממתקים. מרבית חטיפי השוקולד נמכרים בקו הקופות ברשתות המזון ובחנויות נוחות שמכירותיהן נפגעו כיוון שאנשים יוצאים פחות מהבית. רוית קלוד, מנכ"לית מרס ריגלי ישראל אמרה כי מרס חווה מגמה מעורבת מאז תחילת המשבר. "יש קטגוריות שגדלו משמעותית כמו שוקולד שהקטגוריה גדלה מתחילת השנה ב- 6%, ויש סגמנטים כמו חטיפי פרימיום שצמחו מהר. לצד זה, מסטיקים שנצרכים בחנויות נוחות או קווי קופה נפגעו משמעותית בתקופה האחרונה. מוצרי מרס נמכרים קודם כל בקווי הקופה. בתקופה הראשונה של הסגר הצרכן דילג על קו הקופה כי רצה לברוח מהסופר ולצאת מהר הביתה".
לדבריה, החברה עושה התאמות למצב. "אנחנו מגבירים השקעות ומיקוד שלנו באונליין. בנוסף, יש את המוצרים שלנו גם במעברים בסופר ודואגים שיהיה שם מענה, עושים מארזים משפחתיים שאפשר לקחת במעברים ומתקשרים הרבה עם הצרכ . רואים שהמגמה הזו של לדלג על קו הקופה היתה בעיקר בסגר הראשון ופחות בסגר השני".
"פתאום ויטמין D אזל מהמדפים"
וטרמן אומר כי יש פחות אנשים בסניפים ביחס לשנה שעברה, אבל סל הקניות שלהם גדל. אחד התחומים שתפס תאוצה בקורונה זה הזמנת תרופות באונליין עד הבית. "נושא הבריאות תופס פוקוס גדול" אומר וטרמן. "משרד הבריאות הוציא הודעה על תועלות של ויטמין D והוא פתאום אזל מהמדפים. יש מודעות של הצרכנים לנושא הבריאות. זה מתבטא גם בכושר וגם בצריכת ויטמינים.
כל קופות החולים, וגם אנחנו, נערכנו למשלוח תרופות מרשם עד הבית. קנינו את חברת בלה אונליין שזכתה במכרז של לאומית למשלוח תרופות אונליין - עד פברואר היו לנו 40 משלוחים ביום ובחודש מרץ כבר היינו עם 500 משלוי תרופות. זה מהלך שאמור היה לקחת לנו 5-3 שנים. הנחת העבודה שלנו, שקנינו את "בלה"היתה שהענף התרופות עד הבית יצמח כמו ענפים אחרים. הרי רוב הלקוחות הם לקוחות כרונים שצורכים את אותה תרופה כל חודש. אמזון קנתה חברה כזו במיליארד דולר לפני שנה וחצי. אנחנו גם עובדים על פיתוח של משלוח תרופות ללא מרשם בסל של שופרסל. זה תחום עתיר רגולציה. אנחנו בקשר טוב עם משרד הבריאות כי זה סכנת נפשות. זה תחום שאנחנו מתכוונים להוביל אותו".
האם המשבר צפוי לצמצם קניות מהמסעדות ולפגוע גם בתן ביס?
שקד: "האוכל הוא משהו אמוציונלי ואנשים לא מוותרים על הפינוק הזה. דווקא רואים שסל הקניה לפעמים גדל כי הילדים בבית ויש עוד אנשים בבית אז מזמינים סל רחב יותר. פתאום הרבה מסעדות מותג נגישות לצרכן באונליין. ברור שהמשבר לא פוסח על אף אחד אבל האוכל מחליף הרבה דברים אחרים כמו טיסות לחו"ל או קניות. רואים גם מגמה של שפים שעושים משלוחים כי מבינים שזה לא מצב חולף. במקביל יש הרבה קהלים חדשים שגילו את האונליין והפכו להיות צרכני המשלוחים. יש הרבה ארגונים שסגרו את חדרי האוכל ורוצים לתת לעובדים הטבה אחרת, כי אין ימי כיף, ואין חדרי אוכל. המצאנו את עצמנו בהמון סגמנטים כדי לתת מענה ולהיות מעודכנים".
מרס כמו גם תן ביס הן חלק מתאגיד בינלאומי. לדברי קלוד, מנכ"לית מרס ישראל, המשבר הזה הדגיש כמה הצרכנים בישראל דומים לצרכנים במקומות אחרים בעולם. "רואים מחקרים על התמודדות של מדינות וצרכנים, וישראל מאד דומה למה שקורה במדינות אחרות. להיות חלק מארגון בינלאומי בעת כזו זו פריבילגיה גדולה, כי זה איפשר לנו להמשיך ולהשפיע גם בזמן משבר ואפילו להאיץ את תוכניות הפיתוח של מרס בישראל, כיוון שאתה מבין איפה אתה פגיע ואיפה אתה יכול לגדול יותר. אנחנו לא יודעים מה יהיה מחר אבל יודעים שגמישות ומהירות תגובה אלו התכונות בעלות הערך הכי גדול בתקופה הזו ובעתיד".