$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

חברה מדובאי מציעה לרכוש את ישראייר תמורת 170 מיליון שקל

ההצעה של חברת האחזקות NY Koen, שבבעלות הישראלי נאום כהן, גבוהה ב-143% מזו של רמי לוי ושלום חיים; לדברי כהן, "העניין בישראייר נובע הן מצי המטוסים שלה והן מ-6 חברות התיירות שהיא מחזיקה"

צלי גרינברג 18:2425.10.20

איש העסקים הישראלי נאום (נעם) כהן הציע בסוף השבוע האחרון לרכוש את חברת התעופה ישראייר תמורת 170 מיליון שקל, מהם 120 מיליון שקל לטובת מחזיקי האג"ח ו-50 מיליון שקל לקופת החברה, לטובת שדרוג מטוסים וציוד. כך נודע ל'כלכליסט".

 

כהן ונציגי ישראייר החלו לפני 5 ימים במשא ומתן שהסתיים עם כניסת השבת האחרונה בסיכום על המחיר ותחילת בדיקת נאותות לחברה טרום הגשת הצעה רשמית למחזיקי האג"ח.

 

מדובר בסכום הגבוה ביותר שהוצע עד עתה עבור חברת התעופה הישראלית, שאמורה להימכר במסגרת מכרז עד ה-8 לנובמבר השנה. אם תצא לפועל, הרכישה תתבצע באמצעות חברת האחזקות NY Koen Group, הפועלת באיחוד האמירויות ונמצאת בבעלות כהן - שגר כיום באמירויות ומחזיק גם באזרחות אוקראינית. מימון הרכישה מתוכנן להיעשות מההון העצמי של חברת האחזקות של כהן, ואם תתממש תהיה הרכישה הראשונה במסגרת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות. 

 

כהן מסר ל'כלכליסט": "אני פועל מזה כשני עשורים בתחום התיירות והתעופה והעניין שלי בישראייר נובע הן מצי המטוסים של החברה והן מ-6 חברות התיירות שהחברה מחזיקה ויכולים לחסוך זמן הצמיחה בפעילותי בתחום. הפתיחות שנוצרה בעקבות הסכם השלום בין איחוד האמירויות לבין ישראל מייצרת סל הזדמנויות ייחודיות, שהתיירות תהיה אחת המרכזיות בהן, ורכישת ישראייר תאפשר לי להיכנס לתחום ה'לואו-קוסט' (Low cost)".

 

כהן כבר מחזיק כיום בחברת תעופה בשם Aero Private Jets, הפועלת מאז 2003 בתחום התעופה הפרטית וממותגת כחברת "תעופת יוקרה", הפונה לבעלי ממון. חברת האחזקות שבבעלותו מחזיקה גם ברשת חנויות תכשיטי היוקרה Jeni Coin, חברת ההנדסה והתשתיות TES, וחברת השירותים הביטחוניים הנושאת את שמו - Koen Security.

 

 

נאום כהן נאום כהן צילום מסך: naumkoen.com

 

לפני כשבועיים הודיע כהן כי יגיש הצעה לרכישת חברת התעופה הישראלית, לאחר שנפגש עם אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, בזמן ביקורו של האחרון באיחוד האמירויות במסגרת משלחת אנשי העסקים שיצאה מטעם בנק לאומי לדובאי בספטמבר האחרון.

 

הצעתו של כהן גבוהה ב-143% מזו שניתנה לרכישת חברת התעופה הישראלית בתחילת אוקטובר השנה על ידי רמי לוי, בעלי רשת המזון שיווק השיקמה, ושלום חיים, בעלי חברת המזון טעמן, שעמדה על 70 מיליון שקל.

 

לוי וחיים הציעו בנוסף גם להסב על שמם הלוואה בגובה 5 מיליון דולר, שאי.די. בי פיתוח, חברת האם של ישראייר הנמצאת בהליך פירוק, חייבת לחברת התעופה, ויוותרו על הלוואה של 26 מיליון שקל שאי די בי חייבת לחברת התעופה.

 

הצעתו של לוי היתה השנייה שניתנה לאחר שבינואר השנה גם קרן פורטיסימו, המנוהלת על ידי יובל כהן, ניהלה מגעים לרכישת ישראייר מבעלת השליטה אי.די.בי תמורת 45 מיליון דולר; עם זאת כחודשיים לאחר מכן הקפיאה את המגעים בשל השפעת משבר הקורונה על ענף התעופה.

 

בתחזית תזרים המזומנים שפרסמה אי.די.בי ברבעון השלישי של 2019, היא העריכה שתצליח למכור את ישראייר תמורת 53 מיליון דולר, והצעתו של כהן היא היחידה המתקרבת עד עתה לסכום זה.

 

 

מטוס ישראייר מטוס ישראייר צילום: דני שדה

 

ישראייר עומדת למכירה מזה כמה שנים והחלה לקדם את מכירתה ביתר שאת החל מינואר 2019. בין השמות הבולטים שפורסם כי הביעו התעניינות ברכישתה נמצאים קרן אייפקס של זהבית כהן, ואנשי העסקים טדי שגיא, ומני ויצמן.

 

הכנסותיה של ישראייר ירדו ב-80% ברבעון השני של 2020 בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019, בשל משבר הקורונה. החברה סיכמה את הרבעון עם הפסד של 10 מיליון דולר, בהשוואה ל-2.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ופעילותה השוטפת יצרה גירעון של 1 מיליון דולר בתזרים המזומנים.

 

בעבר ניסתה ישראייר גם להתמזג עם אל על, אך רשות החברות דחתה בתחילת 2018 את הבקשה מחשש לפגיעה בתחרות.

x