מערכת ניוד מטופלים חדשנית בביה"ח שערי צדק, במצבי שגרה וחירום
בבית החולים שערי צדק הכניסו לשימוש מערכת המשפרת משמעותית את היכולת לשנע חולים ממקום למקום, "הצלחנו לפתח באמצעות אינטגרציה של טכנולוגיות קיימות מערכת ייחודית מסוגה בישראל ובעולם להפעלת סניטרים לשינוע מטופלים בבית החולים". מסביר אלי גרגיר, מנהל אגף הביטחון ושירותי התפעול של בית החולים שערי צדק, "מדובר על מהפכה של ממש, עבודת צוות הסניטרים והצוות הרפואי בכלל, השתפרה משמעותית כולל יצירת מוטיבציה המתבססת על מדדי האיכות ושיפורם. המערכת גרמה לחלוקת עומסים חכמה של כח אדם וציוד הנעשה כעת בצורה יעילה ונכונה ומייצרת רציפות טיפולית"
מוגש מטעם DUN'S 100
מערכת טכנולוגית מיוחדת בשם NOWFORCE שיושמה והוטמעה בבית החולים שערי צדק על ידי קבוצת מפטגון, מסייעת לנייד מטופלים באופן מיטבי ומדויק. המערכת מאפשרת שליטה והפעלת הסניטרים בזמן אמת, ניתוח נתונים, וקביעת מדדי איכות המשפרים משמעותית את מתן שירותי הרפואה ובטיחות החולים. הטמעת המערכת אירעה על רקע הבנה כי יחידת הסניטרים פועלת באופן שלא מביא לידי ביטוי את הפוטנציאל הגלום בה ולא בגלל איכות כוח האדם, אלא בגלל חוסר היכולת לייעל את עבודתם בהיעדר כלים לריכוז, שליטה וניהול של היחידה ועובדיה.
יחידת הסניטרים בשערי צדק פעלה בצורה מבוזרת כאשר הוקצו סניטרים למספר רב של מחלקות אולם ללא תיאום או ויסות בין המחלקות. הקריאות לסניטרים התבצעו מכל מחלקה ישירות לטלפון של הסניטר ופרטי המטופל הועברו בע"פ, כך שלא ניתן היה לבצע בקרה על פעילותו ותפקודו של הסניטר בזמן אמת ותיעוד הקריאות התבצע ידנית ע"ג טופס אישי שהועבר לבקרה רק בסוף משמרתו. כמו כן לא הייתה יכולת לקיים אנליזה של נתוני עבר ולקבל תובנות לשיפור המצב. מעבר להעדר שליטה במשימות בזמן אמת וחוסר הסנכרון ביחידה, נוצרו פערים וסיכונים הכוללים: מענה איטי לקריאות, פוטנציאל לזיהוי שגוי של מטופל, הספק נמוך בבדיקת מטופלים, פגיעה ברצף הטיפולי, המתנות מטופלים ובני משפחותיהם זמן רב במסדרון, מה שעשוי להוביל להדבקות במחלות נוספות, כל שכן בתקופת הקורונה. גורמים בבית החולים תיארו את תפיסת ההפעלה הקודמת ככזו ש"יצרה לא מעט חיכוך ומתח בתוך היחידה וגם מול גורמי השת"פ בביה"ח ובעיקר פגעה בחווית השירות כלפי המטופל והצוות".
מי שנדרש לתת מענה לנושא הוא אלי גרגיר, מנהל אגף הביטחון ושירותי התפעול של בית החולים שערי צדק, שגם הוביל את הפרויקט ואפיין את המערכת, "היה ברור כי נדרש "טיפול שורש", ארגון ובניה מחדש של מערך השינוע" הוא מסביר, "השקענו זמן רב בלמידה, באבחון המשימות, התהליכים והתאמתם לצרכי ביה"ח. האבחון כלל תיעוד, רישום ומיפוי הפעילות ברמה יומית ואישית, תצפיות רבות בשטח וליווי הסניטרים בפעילותם. נוהלו שיחות רוחב עם מגוון בעלי תפקידים וכן עם מנהלים רלוונטיים בבתי חולים אחרים. נעשתה למידה מעמיקה. הצלחנו לפתח באמצעות אינטגרציה של טכנולוגיות קיימות, מערכת ייחודית מסוגה בישראל ובעולם להפעלת סניטרים לשינוע מטופלים בביה"ח".
החלטת בית החולים לעבור לטכנולוגיית NOWFORCE מבית VERINT הביאה לשינוי משמעותי בייעול עבודת הסניטרים. צוות של קבוצת מפטגון הטמיע את המערכת ואפשר למנהלי המחלקה לשלוט ולהפעיל את הסניטרים בזמן אמת, לבצע ניתוחי נתונים, ולקבוע מדדי איכות בכדי לייעל את עבודת היחידה, תוך שיפור המענה הרפואי והשירות למטופלים ובני משפחתם. המערכת מבצעת קריאה לסניטר מכל מחלקה, מכון או מרפאה מתוך מהמערכת הרפואית עצמה. מערכת הסניטרים תקבל את הקריאה - בממשק מהמערכת הרפואית - ומפעילה באופן אוטונומי את הסניטרים בזמן אמת, תוך התייחסות לשלושה קריטריונים מרכזיים: איתור הסניטר הקרוב ביותר ליעד בתוך המבנה, הסניטר הזמין ביותר תוך הגדרת סדר עדיפות לפי דחיפות הקריאה. הסניטר מקבל למכשירו הנייד נתונים מקיפים הכוללים את סוג המשימה, היעד, הדחיפות, ואת פרטי המטופל לצורך זיהוי ותנאי העברתו. הסניטר מדווח באפליקציה ייעודית שהוא קיבל את המשימה ומה סטטוס הטיפול בה, כאשר המערכת מזהה את המטופלים באמצעות סריקת ברקוד וכן סריקת תג הזיהוי של האחות המזהה. בכדי לאפשר את התקשורת המיידית בין המערכת לאנשי היחידה הותקנו ברחבי בית החולים מאות ביקונים שיוצרים רשת בלוטות' פנימית המסייעת באיכון המכשירים הניידים ובהגדרת מיקומי היעדים - המחלקות, המרפאות, המכונים וכו' - בחתך קומתי.
כל תהליך ניוד המטופל מתבצע באופן ממוחשב, מאובטח ומדויק, המעניק להנהלה גם כלי אנליזה מובנים ומדדי איכות ביצועיים שונים. נתונים אלו המאפשרים לקבל תובנות חשובות המסייעות לשיפור פעילות היחידה, שמירה על בריאות המטופלים, ושדרוג איכות השירות עבור המטופלים ובני משפחותיהם, "מדובר על מהפכה של ממש. מאז השקת המערכת עברו מספר חודשים, בוצעו 65,000 העברות מטופלים, זמן ההגעה הממוצע למטופל קוצר ל-7 דקות ו-40 שניות, זמן סיום משימה ממוצע קוצר ל-16 דקות ונרשמו 0 אירועי בטיחות של זיהוי שגוי של מטופל" מסביר אלי גרגיר, "עבודת צוות הסניטרים והצוות הרפואי בכלל, השתפרה משמעותית כולל יצירת מוטיבציה המתבססת על מדדי האיכות ושיפורם. המערכת גרמה לחלוקת עומסים חכמה של כח אדם וציוד הנעשה בצורה יעילה ונכונה ומייצרת רציפות טיפולית. בנוסף, נוצרו מדדי איכות למעקב ושיפור התפקוד וחווית השירות, וישנו גם שיפור באיכות ובשירות פנימה לעובדי בית החולים והחוצה למטופלים".
עבור גרגיר מדובר בהצלחה גדולה שהביאה לשיפור גדול בעבודתו השוטפת של בית החולים שערי צדק, הקולט אליו מעל למיליון מטופלים מדי שנה, "שמתי לי למטרה יחד עם מנהלי בית החולים, להמשיך ולמנף את החדשנות הטכנולוגית של בית החולים שערי צדק, הטמעת המערכת על ידי מומחי קבוצת מפטגון באמצעות הטכנולוגיה של NOWFORCE מבית VERINT, הינה חלק מאוד משמעותי בהתפתחות זו, בעיקר בתקופה בה המשאבים הרפואיים מוגבלים מול אתגרי מגפת הקורונה. היה לי תענוג גדול לעבוד עם צוות מקצועי ושירותי והרצון שלי הוא להפיץ את הבשורה ולגרום גם לבתי חולים אחרים בארץ ובעולם ליישם את הפתרונות וללמוד מהניסיון שלנו".