טסלה בישראל: כיצד תשפיע ההוזלה בארה"ב על חדירת הרכב החשמלי לארץ
המכונית החשמלית אומנם מבוססת על דגמים מיושנים, אך המותג עדיין זוכה לפופולריות רבה. על פי הורדת מחירי טסלה בארה"ב ושיעור מס הקנייה המופחת - מחיר טסלה מודל S בישראל צפוי "על הנייר" לעמוד על 280-315 אלף שקל, אך שלל שיקולים אחרים כגון החדרת המותג והתנפלות הישראלים עלולים לגרום למחיר לזנק
טסלה חותכת את מחירי מודל S בארה"ב כך הודיעה יצרנית הרכב החשמלי. במסגרת זו מורידה החברה את מחירי מודל S בגרסת LONG RANGE מ-71,990 דולר ל-69,420 דולר.
הורדת המחיר מעלה את השאלה מה יהיה מחירה של ספינת הדגל של טסלה עבור הלקוחות בישראל.
- טסלה בדרך לפתח תקווה: תרכוש נכס עבור מרכז שירות
- לא עוצרת: טסלה קבעה שיא מסירות רכבים ברבעון
- תעשיית הרכב מתאוששת - אבל רק חברה אחת ממריאה בוול סטריט
טסלה מתמודדת עם מצב שרוב יצרני הרכב בעולם לא מכירים: מחד, יכולת הגיוס של החברה מצוינת. אך מאידך, כאשר היצרנית מגיעה למצאות, כלומר למכירת מכוניות, היא נדרשת להתמודד עם העובדה הפשוטה שחלק מדגמי החברה - במיוחד מודל S כבר נחשבים למיושנים למדי.
עדכוני התוכנה הרבים של טסלה אשר מיועדים להעניק למכוניות עוד פיצ'רים, אינם מסוגלים להסוות את העובדה שברמת ההנדסה, השלדה והמתלים, מדובר במכונית שבעתיד הלא רחוק תחגוג כמעט עשור להצגתה.
בנוסף, טסלה מתמודדת עם גל של מכוניות חשמליות שיוצגו בעתיד הלא רחוק על ידי המתחרים הגרמנים - ובראשם ה-EQS של מרצדס בנץ. דגם זה אמור לפי מרצדס להיות מתחרה לגיטימי וחשמלי לספינת הדגל של מרצדס, ה-S קלאס, שנחשבת לסמן הימני בשוק רכבי היוקרה בכל הקשור באיכויות הנדסה, שלא לדבר על היותה סמל סטטוס.
החלטתה של טסלה לתמחר את מודל S מתחת ל-70 אלף דולר ממקמת את מודל S בתחרות ישירה מול LUCID, יצרנית רכב חשמלי נוספת שכבר פתחה ספרי הזמנות לדגם חדש ששמו AIR, אשר מיועד להתחרות ראש בראש בטסלה מודל S. יש להדגיש כי בניגוד לרוב יצרני הרכב אשר משווקים מכוניות בארה"ב - מדיניות טסלה היא מדיניות של מחירים ללא מיקוח. כלומר המחיר אינו מהווה נקודת פתיחה לעמידה על המקח.
התמריצים של טסלה בישראל
הורדת המחיר של טסלה מודל S מעלה כאמור את השאלה - מה יהיה מחירה של ספינת הדגל של טסלה עבור הלקוחות בישראל.
כפי שנחשף השבוע ב"כלכליסט", טסלה ממשיכה במהלכי חדירה בישראל ונמצאת הן בעיצומו של תהליך להקמת מוסך ולגיוס עובדים אשר מיועדים לטפל בנושא אגירת האנרגיה.
מכוניות חשמליות, בניגוד למכוניות בנזין או דיזל, נהנות בישראל מהטבת מס חסרת תקדים ביחס לרכבים מזהמים. כך, נקודת הפתיחה של מודל S היא של מכונית שעליה מוטל מס קניה בסך עשרה אחוזים בלבד - שיעור מס קניה שיישאר עד שנת 2022.
הורדת המחיר בארה"ב והעובדה שמדובר במחיר ללא מיקוח על רכב חשמלי שנושא רק עשרה אחוזי מס קניה, הופכת את חישוב המחיר המשוער בישראל למשימה קלה במיוחד. זאת בהתחשב ברף הטבת המס לרכב חשמלי המוגבלת ל-75 אלף שקלים. ההטבה הזו מציבה את מודל S בטווח מחירים "ישראלי" של כ-80 אלף דולר עד 90 אלף דולר, או כ-280 אלף שקל עד כ-315 אלף שקל, בהתחשב בשערי המטבע הנוכחיים.
כאן יצטרכו להיכנס לתוקף שלל משתנים -שמשמעותם היא שהערכות אלה אינן סופיות - כמו השאלה האם טסלה ישראל תעמיס את עלויות ההקמה על מחירי המכוניות, האם טסלה בונה על השוק הישראלי - שבניגוד לשוק האמריקאי - לא ייחס חשיבות לעובדה שמדובר בדגם מתיישן ויתנפל על המכירות.
אולי טסלה גם בונה שלמרות התחרות הקשה שיעמידו יבואני הרכב הגרמני - נכונותם של הישראלים להסתער על המכונית החשמלית החדשה והאופנתית תגרום להם להתנהג בהתאם לנורמות של "צרכנות אייפון" החביבות על טסלה. כלומר, אלה שייגרמו להם להתעלם ממחיר לא הגיוני ובלבד שיוכלו לקבל מכונית טסלה בחניה.