אופניים חשמליים – העליון אמר דברו בגין פיצוי נזקי גוף
בית המשפט העליון קובע כי אופניים חשמליים אינם רכב מנועי ומאשר פיצוי לכל נזק גוף שנגרם לרוכב אופניים חשמליים שהיה מעורב בתאונה עם רכב
מוגש מטעם DUN'S 100
השבוע נפל דבר בישראל : בית המשפט העליון פסק כי אופניים חשמליים לא מהווים כלי רכב מנועי. ההחלטה סוללת את הדרך למאות נפגעי אופניים חשמליים לקבלת פיצוי מובטח, לעיתים בגובה של מאות אלפי שקלים ואף יותר בגין נזקי הגוף. מי זכאי לקבל באופן אוטומטי את הכסף ומי יאלץ להרים את נטל ההוכחה כי הצד השני התרשל? להלן כל מה ש צריכים לדעת על פסק הדין המטלטל והשלכותיו על מערכת היחסים המשפטית שבין הרוכבים, הנהגים והולכי הרגל.
רוכב אופניים חשמליים נפגע מרכב חולף. האם הרוכב זכאי לקבל פיצוי?
בהחלט. לאור פסק הדין, שקובע כי אופניים חשמליים אינם רכב מנועי, אלא דינם כדין אופניים רגילים או הולך רגל – המבטחת של הרכב בביטוח חובה תחויב לשלם את מלוא הפיצוי לרוכב שנפגע, גם אם התאונה נגרמה ברשלנותו. אף אם חצה צומת כשהיה שיכור, באור אדום, נגד כיוון התנועה, ותוך כדי שהרכיב שלא כדין, עדיין – מלוא הפיצוי בגין נזקיו הפיזיים ישולמו לו ע"י חברת הביטוח.
רוכב אופניים חשמליים פגע בהולך רגל. מי יפצה את הצדדים?
במקרה כזה ובשונה ממצב בו התאונה ארעה במעורבות של כלי רכב ממונע, כל אחד מהצדדים יאלץ להוכיח כי התאונה נגרמה ברשלנות הצד השני. גובה הפיצוי יקבע בהתאם לחלוקת האחריות בין השניים. לאור האמור, יתכן בהחלט מצב בו רוכב האופניים נפגע באופן קשה, אך לאור נסיבות התאונה שמלמדות כי מלוא האחריות מוטלת עליו, הוא לא יקבל כל פיצוי.
רוכב אופניים חשמליים פגע ברוכב אופניים רגילים. מי יפצה את הצדדים?
הדין כאן, זהה לזה שיוחל במקרה של תאונה עם הולך רגל. התביעה תתברר בהתאם לנטל ההןכחה שנגזר מפקודת הנזיקין וזאת בשונה מתאונת דרכים על פי חוק הפלת"ד, בה קיימת אחריות מוחלטת של הנהג. וכך לדוגמא: רוכב אופניים חשמליים חצה צומת באור אדום והתנגש ברוכב אחר. בית המשפט עשוי לקבוע כי חרף העובדה שמדובר על חציית צומת באור אדום, עדיין – מוטלת על רוכב האופניים הרגילים חובת אחריות בכניסה לצומת לא פנוי והפרתה משמעותה רשלנות תורמת והפחתת הפיצוי בהתאם.
נוסע ברכב נפגע במהלך תאונה עם רוכב אופניים חשמליים. מי יפצה את הצדדים?
במקרה כזה, הן רוכב האופניים החשמליים והן נוסעי הרכב, כולם זכאים לקבל את מלוא הפיצוי שמגיע להם מחברת הביטוח שמבטחת את הרכב בפוליסת חובה. אין זה משנה מי גרם לתאונה ומה חלוקת האחריות בין הצדדים. הכלל פשוט – בכל תאונה בה מעורב רכב מנועי, מחובת המבטחת לשאת בחובת הפיצוי לכל הנפגעים, למעט אלו ששהו בכלי רכב מנועי אחר.
נפגעתי בתאונה עצמית בעודי רוכב על אופניים חשמליים. מי יפצה אותי?
אם התאונה נגרמה בשל מפגע על הכביש, ניתן לתבוע את הרשות המקומית או כל גורם אחר שנושא בחובת האחריות (הקבלן וכו'). במידה ומדובר על תלמיד בית ספר, הכתובת להגשת התביעה היא אולי גם חברת הביטוח שמבטחת אותו בפוליסת תלמידים. כמובן שאם מדובר על תאונת עבודה, ניתן להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי. לצד כל האמור , ככל שקיימת לנפגע פוליסת תאונות אישיות או אובדן כושר, אפשר לממש את הזכות ולפנות לפיצוי משם.
כמה כסף יוכל רוכב האופניים לקבל בגין פציעתו?
הפיצוי יכול לכלול מספר סוגי פיצויים לדוגמא: הפסד השתכרות לעבר ולעתיד , הוצאות רפואיות , עזרת צד ג' וכו' . כל זאת לאחר בדיקת 'נכות' התובע ומגבלותיו בגין התאונה. בנוסף אם לרוכב ביטוח אישי כגון תאונות אישיות לעיתים הוא יכול לתבוע בהתאם לתנאי הפוליסה כמובן. גם אם מדובר בתאונת עבודה יוכל לפנות לביטוח לאומי ולתבוע בגין נזקיו כגון העדרותו מעבודה ונכותו.
בסופו של יום, הסכום המצרפי של ראשי נזק אלו עשוי להיערם למאות אלפי שקלים ואף יותר, כתלות באופי הפגיעה. בסופו של יום, מתפקידו של עורך הדין למקסם את הפיצוי שמגיע לנפגע, תוך בדיקת מכלול הנסיבות ומצבו הרפואי והתפקודי של הנפגע.
מה הדין במקרה בו לנהג הרכב לא היתה פוליסה בתוקף. מי יפצה את הנפגע?
במצב כזה, הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (קרנית), היא הכתובת להגשת תביעה. היא תשלם לנפגע את מלוא הנזק אך בשלב מאוחר יותר תחזור בתביעה (שיבוב) אל בעל הרכב ו/או הנהג ותדרוש מהם להשיב לה את כל הסכומים ששילמה.
האם פסק הדין רלוונטי גם לנפגעים שהיו מעורבים בתאונה קודם למועד בו ניתן?
כן. מדובר בפסק דין של בית המשפט העליון והוא גובר על פסקי דין קודמים ערכאות נמוכות יותר.
זאת אלא אם המקרה והטיפול בו הסתיימו אם בפס"ד, אם בפשרה ואם בחתימה על שטר סילוק
עו"ד אסף ורשה - יו"ר משותף של פורום הנזיקין ושל פורום בתי המשפט בלשכת עורכי הדין, ורשה אסף ושות', משרד עורכי דין