דו"ח טכנולוגי
האם מכירות האייפון ייפגעו בעקבות משבר הקורונה?
למרות השנה המוצלחת, ישנם כמה גורמים הקשורים למגיפת הקורונה שמאיימים למנוע מאפל לרשום את 2020 כשנה פנטסטית: המעבר לעבודה מהבית והחיבור ל-Wi-Fi הפחיתו משמעותית את הצורך בחיבור לרשת הסלולרית. בנוסף, הפגיעה הכלכלית באלו שמקור פרנסתם נסגר עשויה להשפיע על המכירות הדור הבא של האייפון שיושק הערב
2020 היתה קטסטרופה לעולם בכל קנה מידה אפשרי. אבל בעבור אפל, עד עכשיו זו היתה שנה מצוינת. למרות המחירים הגבוהים של מוצריה, וכשהיא זוכה לדחיפה קדימה מהסגרים שאלצו צרכנים רבים לשדרג את סביבת העבודה הביתית שלהם או לספק מוצרי מחשוב לילדים שלהם, מכירות המק והאייפד רשמו ברבעון הקלנדרי השני עליות משמעותיות, יוצאות דופן לעשור האחרון, וביחד עם הביצועים הטובים תמיד של קטגוריית המוצרים הלבישים וקטגוריית השירותים אפשרו לענקית הטכנולוגיה לרשום צמיחה משמעותית של כ-11% בהכנסות (שהגיעו ל-59.69 מיליארד דולר) חרף גידול לא משמעותי במכירות האייפון.
אבל הגורל של השנה הזו לא נחתם, והוא יקבע רק ברבעון הנוכחי, בהתאם לביצועים של דגמי האייפון 12 שצפויה אפל לחשוף היום (ג') ושיגיעו לחנויות בדיוק בזמן לעונת הקניות שלפני חג המולד. בחברה מקווים, ופרשנים רבים מעריכים, שהתכונות החדשות שישולבו במכשיר – ובראשן אינטרנט בדור חמישי – לצד ביקוש מצטבר מצד משתמשים קיימים שלא שדרגו את האייפון שברשותם כבר זמן רב ייצרו מחזור מכירות עצום שיכניס את הרבעון האחרון של אפל לשנת 2020 לספר השיאים. ואולם המשבר הכלכלי העולמי והקשיים שנוצרו בשרשרת הייצור על רקע המגיפה הגלובלית מחייבים לעלות את התהייה: האם גם מכירות האייפון ייפלו קרבן לנגיף הקורונה?
אירוע ההשקה של אפל, שייערך הערב ב-20:00 שעון ישראל, צפוי לכלול כמה מוצרים, כאשר המרכזיים שבהם יהיו דגמי האייפון החדשים. לפי הערכות, אפל צפויה להציג עד ארבעה דגמים שונים שיחלקו עיצוב עם קצוות שטוחים בהשראת האייפד פרו: שני דגמים "רגילים" בגודל 5.4 אינץ' ו-6.1 אינץ', ושני דגמי עילית בגודל 6.1 אינץ' ו-6.7 אינץ'. כולם יתמכו בדור חמישי בסלולר ויצוידו במסך OLED (לעומת הדגם הזול יותר של הדור הנוכחי, שכולל מסך LCD). הבידול העיקרי של הדגמים היקרים יותר יהיה, פרט לגודל, בחומרים (מסגרת מפלדת אל-חלד במקום אלומיניום), בשטח האחסון ובמצלמה שתכלול זום אופטי של פי 4 או פי 5 וחיישן LIDAR.
מוצרים אחרים שלפי הערכות יוצגו באירוע הערב כוללים מטען אלחוטי תחת המיתוג המיתולוגי MagSafe, גרסה קטנה יותר של ההומפוד, אוזניות Over-Ear חדשות במיתוג של אפל (בניגוד לאוזניות במיתוג Beats), ותגיות בלוטות' שניתן להצמיד לחפצים שונים (למשל מזוודות) לצורך מעקב מרחוק.
הציפיות בשוק לאייפון החדש גבוהות, ולהערכות אנליסטים המכירות יכולות להשתוות למספר השיא של המכשירים שנמכר ב-2014 עם הצגת דגמים בעלי מסכים גדולים יותר, או להכנסות השיא ממכירות האייפון X שהושק לפני שלוש שנים (ושהתאפשרו חרף מספר מכשירים נמוך יותר שנמכר, בכלל מחירו הגבוה של המכשיר). יש משקיעים שמקווים שההשקה הנוכחית תביא לגידול דרמטי במכירות האייפון, בהיקף שלא נראה מאז ימי המכשיר הראשונים. "אני מאמין שאנחנו בפתח הזדמנות שדרוג של פעם בעשור", אמר לוול סטריט ג'ורנל האנליסט דן אייבס מ-Wedbush Securities, שהעריך שמספר המכשירים שיימכר ישבור את השיא של אפל לשנת פיסיקלית, שנקבע ב-2015 עת מכרה החברה 231 מיליון יחידות.
אבל כמה גורמים, כולם קשורים במגיפת הקורונה, מאיימים למנוע מאפל לרשום שנה פנטסטית. ראשית, בכלל לא בטוח שהדור החמישי הוא כזו אטרקציה כמו שאנליסטים ופרשנים מעריכים. באזורים רבים טרם נפרסו רשתות דור חמישי, כך שבפועל השילוב של יכולות אלו במכשיר לא יורגש על ידי חלק ניכר מהצרכנים. בנוסף, משתמשים רבים, גם במקומות שכבר לא בסגר, הפחיתו משמעותית את הזמן שהם מבלים מחוץ לבית – בגלל מעבר לעבודה מהבית, סגירה של מקומות בילוי, חשש אישי מהתקהלויות ועוד – ובכל מקרה עושים שימוש באינטרנט הביתי ולא נזקקים כל כך לאינטרנט סלולרי. וגם אם יש למשתמש רשת דור 5 באזורו והוא מבלה זמן משמעותי מחוץ לבית, עדיין אין כמעט יישומים ושירותים שנדרשים למהירות שכזו.
"השימושיות של דור חמישי רחוקה מלהיות ברורה", אמר לוול סטריט ג'ורנל קליף מאלדונדאו, מייסד חברת הייעוץ BayStreet Research. "סמסונג השקיעה את הכל בטלפוני דור חמישי, וקיבלו כלום בתמורה". לדבריו, הוא בספק אם מכירות הדגמים החדשים ישתוו לאלו של דגמי האייפון 6.
לכך יש להוסיף כוח קנייה מוגבל של צרכנים רבים על רקע המשבר הכלכלי. שיעורי האבטלה במדינות רבות עדיין גבוהים משמעותית לעומת תחילת 2020, וחוסר הוודאות לגבי העתיד עלול להרתיע רבים, גם כאלו שמשרתם לא נפגעה, מביצוע רכישה משמעותית. המצב עכשיו שונה משמעותית מהרבעון השני, שבו צרכנים רבים השקיעו ברכישות מקים ואייפדים. אז, אפשר היה אולי להחזיק באמונה שהמשבר לא יימשך זמן רב או שהמצב לא יהיה כזה חמור. עתה, לעומת זאת, ברור שהקורונה תהיה אתנו עוד שנים רבות ושההתמודדות אתה תהיה מורכבת ויקרה. חוסר ודאות וחשש לרוב לא מתחברים טוב עם מכירות של מוצרי יוקרה.
וגם אם ייווצר ביקוש ניכר לאייפונים החדשים, ייתכן שאפל עצמה לא תצליח לעמוד בו. קשיים בשרשרת האספקה, בעיקר בשלב הייצור, כבר אלצו את אפל לעכב את השקת האייפונים, שמאז 2012 נערכה בספטמבר. נראה שהחברה התמודדה עם מרבית האתגרים שנוצרו בעקבות המשבר, ומבחינת ההשתלטות על המגיפה המצב במדינות שמהוות את בסיס הייצור המשמעותי של החברה, ובראשן סין, מצוין, אבל עדיין ייתכן שכושר הייצור והאספקה של החברה לא נמצא במיטבו, ושהיא תתקשה לעמוד בביקוש משמעותי למכשיר. במקרה כזה, חלק ניכר מהמכירות ימתינו שבועות או אפילו חודשים, אולי אפילו יתאיידו לחלוטין במקרה של החרפה במצב הכלכלי או בהתפשטות הקורונה.
לכך יש להוסיף ביקורת חריפה, חקירה רגולטורית ותביעה משפטית שאפל מתמודדת אתן סביב מדיניות האפסטור שלה. הדברים לא קשורים ישירות לאייפון עצמו, אבל פוגעים על תדמית החברה ומעלים מודעות למגבלות הרבות שמטילה אפל על אפליקציות בפלטפורמה שלה, מה שעלול להתריע צרכנים מסוימים מרכישת מכשיר מתוצרתה. אין זה מפתיע, לכן, שיש לא מעט גורמים שמפקפקים בהיתכנות של זינוק משמעותי במכירות האייפון.
הצלחה או כישלון? מכירות שיא או מדפים שלא מתרוקנים? ניסיונות לחזות את התגובה של השוק והצרכנים לדגמי אייפון חדשים נועדו להתנפץ על קרקע המציאות. התשובה תגיע לא היום בערב עם חשיפת המכשיר המסקרן, אפילו לא אחרי שהוא יגיע לחנויות בימים או בשבועות הקרובים, אלא כנראה רק בינואר, עם פרסום הדו"ח הרבעוני של החברה. וכמו שלמדה אותנו 2020, בשלושה חודשים העולם יכול להתהפך.
הסיקור המלא של השקת האייפונים החדשים יתקיים בלייב הערב ב-20:00 באתר ובטלגרם של כלכליסט טכנולוגיה