$
פרסום ושיווק

ג'מבו היוונית: ג'מבו סטוק אימצה את השם שלנו וכעת מנסה למנוע את פעילותנו בישראל

חברת הקמעונאות היוונית שהעניקה לקבוצת פוקס זיכיון להקמת רשת חנויות סטוק תחת שם המותג ג'מבו, מבקשת מרשם הפטנטים לדחות את התנגדותה של ג'מבו סטוק, ולהורות על רישום סימן המסחר JUMBO כשלה

אורנה יפת 20:3411.10.20

חברת Jumbo S.A. היוונית, מבקשת מרשם הפטנטים וסימני המסחר, לדחות את ההתנגדות של ג'מבו סטוק ולהורות על רישום סימן המסחר JUMBO (הלוגו המעוצב) עבור הרשת היוונית.

 

 

ג'מבו העניקה לקבוצת פוקס זכיון להקמת רשת חנויות סטוק תחת שם המותג ג'מבו בישראל ואף הגישה בקשה לרישום השם המסחרי בארץ. במקביל, ג'מבו סטוק הישראלית הגישה לרשם הפטנטים בקשה לרישום שם המסחר והתנגדה לאישור שניתן לרשת היוונית.

מימין: רועי ונונו מייסד ומנכ"ל רשת ג'מבו סטוק והראל ויזל מנכ"ל קבוצת פוקס מימין: רועי ונונו מייסד ומנכ"ל רשת ג'מבו סטוק והראל ויזל מנכ"ל קבוצת פוקס צילום: איגור אוסדצ'י, שוקה כהן

 

ג'מבו היוונית מיוצגת על ידי עורכי הדין ד"ר גלעד וקסלמן, אדר בנגום ואדי לבדנסקי ממשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן.ושות' טוענת בפני רשם הפטנטים כי ג'מבו סטוק אימצה לעצמה את השם של הרשת הבינלאומית וכעת מנסה למנוע מהחברה הבינלאומית את "זכותה הלגיטימית" להשתמש בסימן המסחר שלה ולהרחיב את פעילותה בישראל, בטענה כי המוניטין בסימן זה שייכים לה. 

 

ג'מבו מתארת את פעילותה כ"רשת קמעונאית גדולה ומפורסמת המהווה 'מוקד עלייה לרגל' למאות אלפי תיירים ישראלים הפוקדים את יוון, קפריסין, בולגריה, רומניה ומדינות הבלקן מדי שנה", ומוסיפה כי דווקא ג'מבו סטוק היא זו שמטעה את הציבור ורוכבת בחוסר תום לב על מוניטין הרשת היוונית.

 

עוד טוענת הרשת היוונית כי ג'מבו סטוק לא עצרה באימוץ "חסר תום לב" של סימן מפורסם שאינו שלה, אלא כעת היא גם מנסה "במהלך ציני ומכוער, תוך תיאורים עובדתיים בלתי מדויקים בעליל", למנוע מהחברה הבינלאומית, בעלת הסימן המפורסם, להרחיב את פעילותה בישראל. "המתנגדת אף מגדילה לטעון כי המבקשת מנסה לרכוב על 'המוניטין' שלה, וזאת תוך ניסיון להיבנות מבחירתה חסרת תום הלב מלכתחילה בסימן הזהה לסימן המבקשת".

 

"קשה לתאר במילים עד כמה מקוממת ומופרכת התנגדות זו, המשולה ל'זעקת הקוזאק הנגזל'. שכן המתנגדת היא זו שגזלה את המוניטין של המבקשת בסימני JUMBO, התקשטה בנוצותיה ורכבה (ועודנה רוכבת) על גבה, וכעת ללא בושה היא אף מעזה להפנות 'האשמה' זו כלפי המבקשת. עולם הפוך".

 

עוד נכתב: "בעולמה הדמיוני של המתנגדת, שמנסה 'להפוך את היוצרות', היא-היא בעלת המוניטין, ואילו המבקשת, שהיא אחת מחברות הריטייל הגדולות באירופה אשר פועלת כבר 34 שנים תחת סימני JUMBO בהיקפי מכירות אדירים של מאות מיליוני אירו בשנה, ואף מוכרת היטב לציבור בישראל, היא זו שרוכבת על ה'מוניטין' של המתנגדת. היעלה על הדעת שטענה מגוחכת זו תישמע בכלל מבלי לדחותה על הסף??", טוענת הרשת היוונית.

 

לדידה של ג'מבו, קבלת ההתנגדות תוביל למצב אבסורדי, "לפיו החקיין חסר תום הלב יצא נשכר, ובעל הסימן המקורי לא יוכל לרשום את סימנו בישראל. זוהי תוצאה שאין לאפשר, בשום סיטואציה".

 

חשש לסגירת החנויות ופיטורים

 

בנוסף, טוענת הרשת הבינלאומית כי ג'מבו סטוק דאגה לטשטש בהודעת ההתנגדות את המועד שבו היא החלה לעשות שימוש בסימנים הכוללים את המילה JUMBO. "לכן נבהיר כבר עתה כי השימוש הראשון של המתנגדת בסימנים הכוללים את המילה JUMBO החל רק בחודש דצמבר 2016, קרי לפני פחות מארבע שנים. זה כמובן, זמן רב לאחר שהמבקשת היתה כבר חברה מוכרת ומפורסמת בישראל. יתר על כן, המתנגדת אף מקפידה לטשטש את הזמנים גם מבחינת היקף השימוש, כאשר היא מתארת את פעילותה ואת מספר חנויותיה כעת, בעוד שבמשך רוב תקופת פעילותה (פחות מארבע שנים), היתה זו פעילות מצומצמת יחסית תחת הסימן, שהסתכמה ברוב הזמן לחנויות בודדות. טשטוש זה מצד המתנגדת אינו מקרי והוא נועד לנסות להאדיר, יש מאין, את משך והיקף השימוש של המתנגדת בסימניה".

 

ג'מבו סטוק הישראלית טענה בפני רשם הפטנטים כי יש להתייחס להיותה חברה ישראלית שמעסיקה מאות עובדים ובייחוד שמדובר בתקופת משבר הקורונה, והעלתה את החשש לסגירת החנויות שלה ולפיטורי עובדים. על כך הגיבה ג'מבו היוונית במכתב ההתנגדות שהגישה לרשם: "איש לא מבקש לסגור את חנויותיה של המתנגדת או לפטר את עובדיה והיא תוכל להפעיל את חנויותיה כאוות נפשה גם מבלי לרכוב על המוניטין של Jumbo, וזאת תחת סימן אחר. אין שום "גאווה לאומית" בלרכוב על מוניטין של אחרים, אלא בדיוק להיפך, זוהי "חוצפה ישראלית" מכוערת במיוחד, שהפסיקה הוקיעה שוב ושוב. לו היתה המתנגדת רוצה לבנות מוניטין משל עצמה בתום לב, שיהוו "גאווה לאומית", חלף רכיבה על המוניטין של Jumbo, היא יכלה בקלות רבה לבחור לעצמה מלכתחילה, מבין כל השמות בעולם, סימן שאינו זהה מילולית לסימני JUMBO".

 

עוד טוענת החברה היוונית כי מאות אלפי ישראלים הפוקדים את המדינות בהן היא פועלת נחשפים לחנויות-הענק שלה ורוכשים בהן מוצרים בהיקפים גדולים.

 

 

חברת ג'מבו ביוון חברת ג'מבו ביוון צילום: שאטרסטוק

 

ג'מבו היוונית היא חברה ציבורית שנסחרת בבורסה היוונית בשווי של 2.15 מיליארד אירו. היא נוסדה בשנת 1986 ופועלת מאז תחת הסימן JUMBO. לרשת כ-100 חנויות ענק קמעונאיות ביוון, קפריסין, בולגריה, רומניה ומדינות הבלקן. 80 מתוכן מופעלות ישירות על ידה וכ-26 מתוכן מופעלות על ידי זכיינים. הרשת משווקת מגוון מוצרים לילדים, וכן מגוון רחב של מוצרים לבית.

 

במכתבה מציינת ג'מבו בפני רשם הפטנטים כי לא רק ג'מבו סטוק פועלת תחת הסימן של היוונים אלא רשתות נוספות, אותן גילתה במהלך הכנת מכתב ההתנגדות. "לא רק המתנגדת ביקשה לרכוב על המוניטין האדירים של המבקשת בסימני JUMBO, אלא גם אחרים. כך למשל, בעת הכנת הודעה שכנגד זו, גילתה המבקשת את דבר קיומה של חנות למוצרי בית שפועלת בעיר נתניה, שכפי הנראה החלה לפעול ביולי 2017, זמן לא רב אחרי המתנגדת (ללמדך על כך שמוניטין המבקשת בוודאי היה קיים גם אז). חנות זו פועלת תחת הסימן המפר ג'מבו מרקט". הרשת אף מצרפת את סימני הלוגו של שתי הרשתות הזהים בצבעוניות שלהם.

 

לטענת הרשת היוונית, שמבקשת מבית המשפט לדחות את עילות ההתנגדות של ג'מבו סטוק, הציבור הישראלי מזהה את הסימן המבוקש, המהווה סימן מעוצב, כסימן של הרשת היוונית. "המבקשת סבורה כי מדובר בסימן כה מפורסם, עד שהוא מהווה סימן מסחר מוכר היטב". עוד היא טוענת כי "כלל לא הכירה (וגם לא יכלה להכיר) את המתנגדת (ג'מבו סטוק) בעת הקמתה ובחירתה בסימן המבוקש, באשר המתנגדת כלל לא היתה קיימת אז! מאחר שהמתנגדת היא זו שהעתיקה את הרכיב המילולי של סימני JUMBO, כל הדיון ב'עילות' ההתנגדות הוא פארסה שכמעט מעלה גיחוך". ג'מבו היוונית מבקשת מהרשם לדחות את ההתנגדות של הרשת הישראלית ולהשית עליה את הוצאות המשפט.

 

רועי ונונו, בעלים ומנכ"ל רשת ג'מבו סטוק מוסר: ״ג׳מבו הישראלית שלי מסומנת ב-וי כחול באינסטגרם ובפייסבוק, מה שמעיד עובדתית על הכרת הציבור במותג שלי. את ג׳מבו היוונית אני עדיין מחפש באינסטגרם. אם היה להם וי כחול, אולי היה לי יותר קל למצוא״.

x