הוועדה לאסדרת השידורים בוחנת: הוזלת שידורי הספורט ותוכן ישראלי בנטפליקס
ועדת פולקמן פרסמה את הסוגיות אותן תבחן, ביניהן: חובת השקעה בהפקות מקור גם על פרטנר, סלקום ונטפליקס; התערבות במחירי זכויות שידורי הספורט; איחוד בין הרשות השנייה למועצת הכבלים לוויין; ושינוי בשיטת מדידת ברייטינג
ועדת פולקמן לאסדרת תחום השידורים, בראשות חה"כ לשעבר רועי פולקמן, פרסמה היום (ד') לשימוע ציבורי את הסוגיות העומדות לבחינתה, במטרה לקבל התייחסות מגורמים בעלי עניין. ההמלצות הסופיות של הוועדה, שהקים שר התקשורת יועז הנדל לפני כחודשיים, צפויות להתפרסם עד סוף השנה.
- הנדל מינה ממלא מקום לממלא מקום יו"ר מועצת הכבלים והלוויין
- הפוליטיקה של הנדל: מתנה החזר כספים לגופי השידור בהפקת תוכן בנושא התיישבות
- השלכות הקורונה: המדינה תעניק 1,000 שקל לכל עסק שיתחבר לסיבים אופטיים
הוועדה תבחן את סוגיית חובת ההשקעה בהפקות מקור. על פי המצב כיום, רק על HOT ו-yes חלות חובות השקעה בהפקות מקומיות כאחוז מהכנסותיהן (8%), המתורגם לכ-300 מיליון שקל בשנה. על השחקניות החדשות הפועלות על גבי האינטרנט, כסלקום ופרטנר, לא חלה חובת השקעה בהפקות מקור.
הוועדה בוחנת האם וכיצד יש להטיל חיוב השקעה גם עליהן, על מנת ליצור מגרש משחקים מאוזן. בנוסף, נדרשת הוועדה לבחינת האחריות של שחקניות שידורים בינלאומיות הפועלות בשוק הישראלי, כנטפליקס, בתחום היצירה המקומית.
הוועדה מסכימה כי אחת מהדרכים להאחדת הרגולציה ככל שניתן היא איחוד שני הרגולטורים המופקדים על השידורים – המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, המפקחת על HOT ו-yes, והרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, המפקחת על ערוצי הטלוויזיה. הוועדה בוחנת מספר מודלים, החל מגוף שיעמוד תחת משרד התקשורת עבור ביחידת סמך, וכלה בתאגיד סטטוטורי. סוגיה זו קשורה בקשר הדוק לתקציב הגוף ומקורות המימון שלו. סוגיה מהותית נוספת העומדת בפני הוועדה היא סוגיית המבנה הארגוני של הגוף, הרכב המועצה (נציגי ציבור או פקידים) ואופן מינויה. החשש העיקרי הוא כי גוף שכזה יהפוך פוליטי ויהיה חסר עצמאות.
מבנה שוק השידורים כיום מתבסס על הפרדה בדרכי המימון בין הערוצים המסחריים (12, 13) לבין פלטפורמות השידור (HOT, yes). בעלי הרישיונות המסחריים ממומנים מפרסומות בלבד בעוד על פלטפורמות השידור חל איסור לשדר פרסומות בערוציהן ודרך המימון שלהן מבוססת על הכנסות מדמי מנוי. בעשור האחרון, עם כניסתם של גוגל ופייסבוק, חלו שינויים בשוק הפרסום שהובילו לשינויים בחלוקת הוצאות הפרסום בין אמצעי המדיה השונים. הוועדה מעוניינת לבחון האם הרגולציה, מצב ומבנה השוק הנוכחי מאפשרים את קיומם הכלכלי של השחקנים השונים לאורך זמן.
הוזלה בשידורי הספורט?
סוגיה נוספת שעומדת לפתח הוועדה היא שידורי הספורט. ככלל, קבוצות הספורט בכל ליגה, ההתאחדויות או מארגני המפעלים, הם בעלי הזכויות המקוריים של המשחקים במפעלים השונים. בעלי הזכויות מוכרים את זכויות הצילום, ההפקה והשידור בבלעדיות אזורית במסגרת מכרז למפיקי שידורים ולערוצי הספורט (צ'רלטון ו-RGE). לבסוף, מתקשרים הערוצים עם הפלטפורמות אשר מפיצות את שידורי ערוצי הספורט למנוייהם על גבן (HOT, yes, סלקום, פרטנר).
הוועדה מציינת כי בשנים האחרונות ניכרת עלייה במחירי זכויות השידור במקטע שבין בעלי הזכויות לבין ערוצי הספורט. עליית מחירים זו מעלה חשש, בין היתר, לעליית מחירים לצרכן כתוצאה מגביית רנטה מונופוליסטית על-ידי בעלי הזכויות. הוועדה שוקלת לבחון את מנגנון מכירת זכויות השידור הקיים; לקבוע הסדר שיחייב את מפיקי השידורים ואת ערוצי הספורט למכור את ערוצי הספורט לפלטפורמת שידורים; ולקבוע איסור שידור תכני ספורט בבלעדיות על כלל פלטפורמות השידור, גם אם אין הן פועלות מתוקף רישיון או היתר מטעם המאסדר.
נושא נוסף אותו שוקלת הוועדה לבחון הוא מדידת הרייטינג. כיום, מדידת הצפייה בערוצי הטלוויזיה השונים נעשית באמצעות ועדת המדרוג המהווה כלי בשליטת הגופים המסחריים. הוועדה סבורה כי רגולציה אפקטיבית צריכה להתבסס על נתונים מהימנים, אשר נמדדים באופן שמתחשב בשינויים המתבצעים בשוק ומתאים את המדידה אליהם. לפיכך, הוועדה תבחן האם יש מקום לדון בכלי המדידה הקיימים כיום, בהטלת חובות דיווח וסטנדרט שקיפות על הגופים השונים ובהגדרת סמכויות הרגולטור לקביעת סטנדרטים בנושא זה.
יו"ר הוועדה, רועי פולקמן: ״האג'נדה שלנו היא צמצום הרגולציה למינימום ואת המינימום הזה להחיל על כולם. שוק השידורים הישראלי משתנה בשל שינוים בטכנולוגיה וכניסתם של שחקנים בינלאומיים. עלינו להתאים הרגולציה לימינו אנו במטרה להבטיח לצרכן הישראלי שוק תחרותי ומגוון הכולל תוכן ישראלי ובינלאומי״.