סוף הסאגה - וניצחון ללד זפלין: נדחתה בקשת הערעור האחרונה בפרשת 'מדרגות לגן עדן'
בית המשפט העליון האמריקאי לא אישר את הגשת הערעור, ובכך הפכה סופית קביעת ביהמ"ש הגבוה לערעורים בסן פרנסיסקו - שם נקבע שהשיר האייקוני Stairway to Heaven לא כלל גניבה מוזיקלית מקטע של להקת ספיריט
ניצחון גדול וסופי הפעם ללד זפלין בקרב זכויות היוצרים סביב שירה האיקוני של הלהקה 'מדרגות לגן עדן' - Stairway to Heaven. בית המשפט העליון בארה"ב דחה בקשה להגשת ערעור של התובעים על פסיקה קודמת לטובת הלהקה.
- המושבעים הכריעו: לד זפלין לא העתיקו את "מדרגות לגן עדן"
- לד זפלין בדרך לביהמ"ש: יספקו תשובה לתעלומה האם השיר "מדרגות לגן עדן" גנוב
- מדרגות לבית המשפט: רוברט פלאנט וג'ימי פייג' יישפטו על גניבה מוזיקלית
דחיית הערעור - החותמת סאגה משפטית של 6 שנים - משמעה חד משמעי: אישור הפסיקה בערכאה הקודמת לפיה כותבי השיר, חברי הלהקה רוברט פלאנט וג'ימי פייג', לא ביצעו גניבה מוזיקלית מהקטע טאורוס של להקת ספיריט.
תקציר הפרקים הקודמים: ביוני 2016 קבע בית משפט בלוס אנג'לס כי השיר לא הועתק מהיצירה של גיטריסט להקת ספיריט רנדי וולף המנוח. הפסיקה ניתנה כשנתיים לאחר שהחל התהליך המשפטי.
ואולם החלטה זו נפסלה בהליך ערעור: בספטמבר 2018 קבעו שלושה שופטי בית המשפט הפדרלי בסן פרנסיסקו כי חבר המושבעים במשפט בלוס אנג'לס הוטעה למעשה.
בית המשפט בסן פרנסיסקו קיבל את טענת המערערים, נציגים של וולף, לפיה המושבעים האזינו רק לגרסה אקוסטית של השיר Taurus ולא לגרסה המוקלטת, על כן החלטתם אינה קבילה. עוד נקבע שההוראות שקיבלו חבר המושבעים מהשופט לא תאמו לעבודתם ולהחלטה שנדרשו לקבל במישור המוזיקלי. המסקנה של בית המשפט בסן פרנסיסקו היתה חד משמעית – יש צורך לקיים משפט חוזר.
מיד לאחר הפסיקה המפתיעה הזו הגישה לד זפלין ערעור לבית המשפט הגבוה לערעורים בסן פרנסיסקו (9th Circuit Court of Appeals), שפסק ב-2019 לטובת הלהקה – וקבע כי הפסיקה המקורית של לוס אנג'לס תקפה.
בית המשפט הגבוה דחה טענות של התובעים לדמיון בין המקרה לפסק דין מפורסם שבו התקבלה תביעת זכויות יוצרים (פרשת "Blurred Lines") ואף דייק את האמור בפסיקה הקודמת. "לעולם לא הרחבנו את הגנת זכויות היוצרים לכמה תווים בלבד. אף קבענו שרצף של 4 תווים דומים שנפוץ בעשייה המוזיקלית לא משקף הפרת זכויות יוצרים בשיר", קבעו השופטים בסן פרנסיסקו.
ביטול כלל ההיפוך
לדחיית הערעור יש משמעות נוספת ודרמטית למדי מבחינת תעשיית המוזיקה המקומית. הערכאה הקודמת לא הסתפקה בקביעה שלא היתה הפרה של זכויות יוצרים – היא אף פסלה כלל שהנחה את בית המשפט הנמוך במחוז במשך 43 שנה. מדובר בכלל מקומי בלבד, אבל כזה שנוצל על ידי תובעים קודמים, שהגישו בו את תביעתם.
הכלל המשפטי בתביעת העתקה הוא שעל התובע להראות גישה ליצירה המקורית שלו ודמיון מהותי בין שתי היצירות – כלל ההיפוך בסן פרנסיסקו קבע שככל שה'גישה' ליצירה הוכחה יותר, כך 'הדמיון' בין היצירות יכול להיות נמוך יותר לשם קבלת תביעת הפרת יוצרים.
כלל היפוך זה זה שירת במשך עשורים רבים מגישי תביעות זכויות יוצרים, ופגע ביוצרים לא מעטים וכמובן בחברות תקליטים. בפסיקה האמורה של ספטמבר 2019 לטובת לד זפלין פסל בית המשפט הגבוה של סן פרנסיסקו את הכלל וטען כי רעיון ה'גישה' נחלש משמעותית בעידן הדיגיטלי, כאשר מיליוני יצירות נגישות ביוטיוב, ספוטיפיי ונטפליקס. לפיכך, מעתה גובר הנטל על התובע להוכיח שקיים דמיון בין היצירות.