בקשה לייצוגית ב-28 מיליון שקל נגד יבואנית פורד בגלל תקלות במנועים
לפי התביעה, דליפת נוזל קירור אל תוך חלל הצילינדרים במנועי הטורבו 1,500 ו-2,000 סמ"ק בפוקוס הקודמת, בקוגה ובאדג', גורמת לבעיות תפעול ואמינות שהגיעו להחלפת ראשי מנוע. דלק מוטורס מכרה בארץ כ-6,000 מכוניות עם המנועים הרלוונטיים. דלק מוטורס: "נבחן את התביעה כשתתקבל"
הדור הקודם של הפורד פוקוס היה לרגע המכונית הנמכרת בישראל, אבל מהר מאוד צפו ועלו הבעיות בגיר הרובוטי כפול המצמדים שלו, שהביאו להפסקת הייבוא ולתביעה ייצוגית שהסתיימה בפיצויים של 70 מיליון שקל ל-34 אלף בעלי פוקוס ופיאסטה ולעורכי דינם.
- מצפצפות על טראמפ: חמש יצרניות רכב גדולות ייצרו מכוניות נקיות יותר
- לאחר שלוש שנות כהונה בלבד: מנכ"ל פורד ג'ים האקט מסיים את תפקידו
- פורד אקספלורר: כביש־שטח מאיים לשריפים ישראלים
כעת מגיש עורך הדין דוד מזרחי, שהוביל את התביעה החדשה, בקשה לתביעה ייצוגית נוספת נגד היבואנית דלק מוטורס וחברת פורד העולמית, הפעם בשל בעיות במנועי ה-1,500 סמ"ק טורבו של הפוקוס הקודמת ושל רכב הפנאי קוגה, ומנועי ה-2,000 סמ"ק טורבו של רכב הפנאי אדג'.
לפי התביעה שהוגשה לבית המשפט מרכז-לוד, ועליה חתום גם עו"ד רון סולן, שני המנועים מסדרת האקובוסט של פורד סובלים מבעיה סדרתית של דליפת נוזל קירור אל תוך חלל המנוע, מה שגורם לכיבוי מנוע שמשפיע על ההיגוי והבלימה, גורם להתחממות של המנוע, לירידה בהספקו ולפיצוצים במערכת הפליטה, שיכולים לגרום לסדקים ואף לשבר בסעפת ובראש המנוע.
לפי התביעה במנועי 1,600 סמ"ק מסדרת אקובוסט שבה צויד הפורד אסקייפ, הגרסה האמריקאית של הקוגה, התגלו בעיות התחממות וסדקים בראש המנוע, שהביאו לקריאות שירות במאות אלפי רכבי פנאי.
בהמשך השיקה פורד גרסת 1,500 סמ"ק למנוע, שהשתמשה באותם רכיבי בלוק וראש מנוע, שגם עבורם פרסמה פורד ארה"ב מספר קריאות שירות והוראות תיקון על רקע נזקים שגורמת דליפת נוזל קירור, כמו לגרסת ה-2,000 סמ"ק. בין השאר מבצעת פורד שינוי בתוכנת הניהול של המנוע המאריכה את זמן הפעלת משאבת נוזל הקירור גם לזמן קצר לאחר כיו המנוע, ומחזירה ללקוחות כספים ששילמו על תיקונים.
לפי התביעה נמכרו בארץ כ-6,061 דגמי פורד המצוידים במנועי האקובוסט הרלוונטיים לתביעה: 518 דגמי אדג' (מהשנים 2015 ועד 2018) בנפח 2,000 סמ"ק, 2,593 דגמי קוגה (2015 ועד 2018) המצוידים במנוע ה-1,500 סמ"ק ו-2,950 דגמי רכבי פוקוס (2016 ועד 2018) שצוידו באותו מנוע. הפוקוס הנוכחית והקוגה החדש שיגיע בקרוב מצוידים במנוע 1,500 שונה, עם 3 במקום 4 צילינדרים.
התביעה מביאה שני מקרים של בעלי פורד ישראלים, פוקוס וקוגה, שבראשון הוחלף בלוק מנוע ובשני מנוע שלם עקב התקלה, במימון היצרן. אולם לפי התביעה השניים חשופים כעת לפגיעה בערך הרכב שלהם בשוק המשומשות, ומבקשים פיצוי על עוגמת הנפש ובזבוז הזמן שגרמה התקלה.
המהלכים של פורד עקב חקירת הרשות הפדראלית
דלק רכב, החברה האם של דלק מוטורס, שדיווחה על בקשת התביעה לבורסה, מסרה כי החברה תבחן אותה כשתקבל אותה. תביעות מסוג זה נדונות בדרך כלל במשך שנתיים-שלוש, עד שהשופט מחליט אם להכיר בהן כתביעה ייצוגית. במקרה שכן, בדרך כלל נדרש משפט נוסף בתיק, אלא הצדדים מנהלים מו"מ להסכם פשרה, הקובע את אופי הפיצוי שיקבלו הלקוחות מהשורה, הלקוחות התובעים שמקבלים פיצוי מוגדל ואת שכר הטרחה של עורכי הדין שיכול להגיע לכמה מיליוני שקלים.
יצוין כי המהלכים של פורד ארה"ב לתיקון המנועים הגיעו בעקבות חקירות שניהלה הרשות הפדראלית לבטיחות בדרכים בארה"ב, ה-NHTSA, שפועלת תחת משרד התחבורה האמריקאי. משרד התחבורה בישראל אינו מפעיל מערך חקירות דומה, למרות שהמדינה גובה מהנהגים כ-40 מיליארד שקל בשנה במסים ובאגרות.