ניתוח כלכליסט
מובילאיי עוברת תהליך שמשמעותו: פיתוח הרכב האוטונומי מתעכב
גאוות אומת האוטו-טק הישראלית עוברת בימים אלה לתפקיד חדש: ספקית אביזרי רכב; הקורונה ושורת התפתחויות בענף הרכב העולמי מעכבות את היעד השאפתני בתחום הרכב האוטונומי; גם הפעילויות בסין ובאיחוד האמירויות מעידות על המגמה החדשה
מי שעוקב אחרי מובילאיי, גאוות אומת האוטו-טק הישראלית, לא יכול שלא לשים לב לתהליך מוזר אשר עובר על החברה הישראלית: מכזו שמתמחה בראש ובראשונה בפיתוח של מכוניות אוטונומיות עוברת מובילאיי בימים אלה לתפקיד חדש: ספקית אביזרי רכב.
- ג'ילי הסינית תתקין את מערכות מובילאיי לנהיגה אוטונומית
- מובילאיי תתחיל לפעול בדובאי: "נאפשר שדרוג של העיר החכמה"
- ניר ארז: "התסריט הסופי? לפתוח את אפליקציית מוביט בבוקר ולהזמין רכב אוטונומי"
למי שאינו זוכר, אי שם במהלך ימי הזוהר של אחרי עסקת הרכישה על ידי אינטל עוד הכריזה מובילאיי על תכניות שאפתניות למדי: למשל פריסה של צי מכוניות ב.מ.וו אוטונומיות וגם הודעה על פיתוח של מכונית ב.מ.וו אוטונומית (רמה 3) שתיוצר בשנת 2021.
אלא שמאז אירעו לא מעט התרחשויות בזירה העולמית בכלל ובשוק הרכב העולמי בפרט, אשר גרמו ליצרני הרכב למהר לרדת מתוכניותיהם לפתח מכוניות אוטונומיות. מטבע הדברים, לקורונה שרוקנה את קופות יצרני הרכב יש תפקיד מכריע למדי, אך גם ללחצים מצד רגולטורים להשקיע משאבים בפיתוח רכבים נקיים ולא רכבים אוטונומיים. ויש עוד סיבות: הבנה כי הצרכנים שבאמת ירצו רכב אוטונומי חיים בעיקר בערים מתועשות, שאינן רוב העולם, וגם הבנה שהתשתית התומכת ברכב אוטונומי עשויה לדרוש עשורים של הקמה. למעשה, רק בשנים האחרונות התוודו גורמים ביצרני הרכב הגדולים שלא הבינו כלל את גודל הדרישות המשפטיות והרגולטוריות אשר עומדות בלב פיתוח הרכב האוטונומי, שלא לדבר על המריבות בין תאגידי ענק על מאות, אפילו אלפי, פרוטוקולים באינספור נושאים הקשורים להגדרות הנהיגה האוטונומית, החבויות הביטוחיות ועוד. למעשה, גם נשיא ומנכ"ל מובילאיי אמנון שעשוע עצמו קרא ל"אחדות" בין יצרני הרכב בנושא, ומובילאיי אף הודיעה לא מעט פעמים כי היא פועלת להזמין חברות מתחרות לחלוק עמה פרוטוקולים. יצוין כי חלק מהיצרניות לא התרשמו מההזמנה.
מרחק אדיר מההצהרות על רכב אוטונומי
בינתיים, לפני מספר חודשים הודיעו מרצדס בנץ וב.מ.וו כי הן מפרקות את השותפות שהקימו לפיתוח רכב אוטונומי – וגם ישיבות בעלי המניות של יצרניות כדוגמת פולקסווגן וג'נרל מוטורס היו ממוקדות ביצירת אווירת תכל'ס - פחות השקעה ברכב אוטונומי, יותר השקעה ברכב שמייצר כסף. שלא במפתיע, מובילאיי עצמה שינתה תפקיד. ראשונה הייתה זו פורד שהודיעה על פיתוח מערכות בשיתוף עם מובילאיי אשר משדרגת את מערכות הבטיחות של היצרנית. כלומר בשפה פשוטה משפרת את היכולת של המערכת שעוצרת את המכונית כאשר הנהג אינו שומר מרחק. מדובר במרחק אדיר מהצהרות מובילאיי על רכב אוטונומי של לפני שלוש שנים.
זאת ועוד, השבוע עלתה מובילאיי פעמיים לכותרות, פעם אחת במפרץ הפרסי ופעם אחת בסין. גם כאן, מעבר לחיוכים ולהצהרות אין באמת הצהרה על מכונית אוטונומית לכל פועל.
במקרה של המפרץ הפרסי, דובאי ליתר דיוק, הודיעה מובילאיי על חבירה לקבוצת אל-חבטור, מהלך שככל הנראה לא נהגה לפני חודשים רבים. במסגרת המהלך מציעה מובילאיי לדובאי את מה שבעצם כבר מוצע גם לתל אביב: שירות שאטלים אוטונומיים, כלומר רכבים אוטונומיים שהם מעין "מוניות" שהלקוח עולה אליהן - אך ללא נהג. לדברי מקורות אשר קשורים לפרויקט בישראל, מועדי יישומו ככל הנראה יתעכבו בגלל שלל סיבות ובראשן הקורונה וגם מהלכים בתוך שותפה לניסוי השאטלים, תאגיד פולקסווגן, כך שיתכן שלפחות בדובאי תוכל מובילאיי ליישם את הטכנולוגיה בשיתוף עם יצרנית רכב אחרת.
אל-חבטור היא אמנם מפיצה של בנטלי ומקלארן, אך חשיבותה הגדולה היא הקשר ליצרניות הרכב הסיניות שהיא מייצגת, כדוגמת JAC. ואולם, גם במקרה של דובאי קשה לקבל מסר אמיתי אודות מכוניות אוטונומיות. הגדיל לעשות עיתונאי ששאל את המשתתפים האם הרכבים יהיו חשמליים. נציגי קבוצת אל-חבטור, שחלק ניכר מנכסיה נצברו הודות לבארות נפט, צחקו בנימוס לנוכח השאלה והמשיכו הלאה. מקריאה מעמיקה של הדברים שנאמרו עולה כי גם כאן, אין באמת אוטונומיה. כן יהיו מערכות של מובילאיי שיותקנו על מכוניות קיימות וישמשו לצורך מיפוי. מן המיפוי יצמחו בסופו של דבר בשנת 2023 אותם שאטלים אוטונומיים. מדובר בהצהרות רחוקות מאוד מאותן מכוניות ב.מ.וו אוטונומיות.
גם מסין לא תבוא הישועה
במקרה השני הודיעה ג'ילי הסינית, החברה האם של וולוו, על חבירה למובילאיי אשר תספק לה שלל שירותים. גם כאן, כדי להבין את טיב מערכת היחסים בין מובילאיי ליצרנית הסינית יש להבין את האינטרסים וגם את המטרה. גם כאן, מכונית אוטונומית אין. מובילאיי מדברת למעשה על מערכות ADAS לסיוע לנהיגה, כאלו שמותקנות כיום ברוב המכוניות החדשות אשר כבר משווקות בישראל. מובילאיי מכנה את המערכת SUPER VISION ומדגישה כי היא מבוססת על מערכת 5 EYE Q שלה. לצד הכינויים וראשי התיבות, ההסבר פשוט: מדובר במערכת אשר היתה מיועדת לשמש לפיתוח רכב אוטונומי, אך כעת מובילאיי מחזיקה בטכנולוגיה היקרה וצריכה להצדיק את קיומה ופיתוחה - וגם במה היא טובה מהמתחרות שבפועל כבר מוצעות על ידי כל יצרני הרכב בעולם. ההבדל, לפי מובילאיי, הוא היכולת לבצע עדכוני OTR, כלומר עדכונים אלחוטיים. עבור יצרני הרכב מדובר בצמד מילות קסם חשוב: טסלה מבצעת כך כיום את העדכונים למכוניותיה ומבחינת יצרני הרכב מדובר ב"סדין אדום". הבחירה של ג'ילי העולמית היתה דווקא במכונית תצוגה של לינק, חברת בת של ג'ילי. לא מדובר בבחירה מקרית: מכוניות לינק הן מעין "שגרירות" של ג'ילי העולמית ומיועדות לשיווק באירופה.
למעשה, גם לישראל הגיעו לאחרונה אבות טיפוס של מכוניות לינק אך גם ג'ילי מבינה שעם כל הכבוד לרכב האוטונומי, עליה להציג יתרונות מסוימים בתחומים שיצרני הרכב הוותיקים כבר שולטים בהם ביד רמה. גם במקרה של ג'ילי, היצרנית הודיעה גם על הטמעת מערכת ADAS של מובילאיי במכוניותיה. בשפה פשוטה: ג'ילי זקוקה למובילאיי כדי להכניס למכוניותיה טכנולוגיה שניתן למצוא כיום בגרסה זו או אחרת בלא מעט דגמים של פיג'ו, פולקסווגן, יונדאי וטויוטה, שלא לדבר כמובן על מרצדס ואאודי.
השאלה העיקרית שעדיין מרחפת היא האם ה"כובע" החדש של מובילאיי כספקית של שדרוגי אמצעי בטיחות יהיה מספיק כדי לאפשר לחברה לעבור את שלבי מחזור חייה הבאים - פיתוח של שאטלים אוטונומיים (והמכשולים שיציב בבוא היום) ורק בעתיד הרחוק - רכב אוטונומי.