מספר ההרוגים בתאונות אופנועים זינק, משרד התחבורה שולף רפורמה
לאחר שמתחילת השנה זינק מספר ההרוגים בתאונות רכב דו גלגלי ב-37% ל-52 איש, הודיע מנהל משרד הרישוי כי יחמיר את המבחן לנהגים שמוציאים רשיון לקטנוע. מורה נהיגה: "שינוי מיותר, שרק ירחיק נהגים שרוצים לעבור לקטנוע כדי לעקוף את הפקקים"
משרד התחבורה מתכנן רפורמה בלימודי הרכיבה על אופנועים וקטנועים, שתקטין דרמטית את מספר הרוכבים החדשים ולא ברור כיצד תשפיע על מצב הנפגעים בתאונות דרכים.
אפי רוזן, ראש אגף הרישוי במשרד התחבורה, חשף אתמול בדיון בוועדת המשנה של ועדת הכלכלה לבטיחות בדרכים, כי בקרוב יחויב כל נהג שמוציא גם רשיון רכיבה לכלים בקטגוריית 2A הפופולרית גם במבחן בכביש ציבורי, בנוסף למבחן השליטה הקיים בכלי. מדובר בקטנועים ואופנועים עם מנוע בנפח של 125 סמ"ק, או בהספק של עד 14.9 כ"ס.
- מסכמים חציון בשוק הדו גלגלי: כך השפיעה הקורונה על מסירות האופנועים
- מימון ישיר מצמצמת סיכונים: הפסיקה להעניק הלוואות לרוכשי דו גלגלי
- משטרת ישראל מחפשת "אופנוע עם נוכחות"
ההודעה מגיעה על רקע זינוק של 37% במספר ההרוגים מקרב הרוכבים השנה, ל-52 איש, מבלי שהמשרד ישתף את הציבור ואת גורמי המקצוע בגיבוש הרפורמה, שנתפסת כשליפה מהמותן ועומדת בניגוד לתכנית לימודי הנהיגה האירופית, שקובעת כי נהג שמחזיק ברשיון בדרגה B במשך שלוש שנים לפחות יכול להוציא רישיון דו גלגלי בדרגת A2 לאחר מבחן שליטה במגרש בלבד.
רוזן הוסיף בדיון שקיימה הוועדה, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי, כי המשרד יקבע גם מספר מינימלי של שיעורי חובה גם לנהגים שמוציאים רישיון דו-גלגלי. כיום אין חובה כזאת, אך רוב הנהגים שעוברים את המסלול יוצאים למספר שיעורי רכיבה לפני מבחן השליטה.
"נהג שמבקש להוציא רשיון לרכב דו גלגלי כבר מכיר את ההתנהלות בתנועה, ולכן נזדקק רק למבחן שליטה. הוספת מבחן בכביש ציבורי רק תאריך את משך הלימוד, תייקר אותו ותרחיק נהגים מלעבור לרכב דו גלגלי כדי לעקוף את הפקקים", הסביר אתמול מורה ותיק לרכיבה. "זה לא השינוי שיפתור את הבעיה, להיפך, הוא רק יעודד נהגים להשתמש בקורקינטים ואופניים חשמליים, שמאז שחויבו לנסוע בכביש לצד מכוניות ומשאיות מספר ההרוגים בקרב הרוכבים שלהם רק עלה, כי הם איטיים בהרבה משאר התנועה".
איגוד יבואני הרכב הדו גלגלי מסר בתגובה, כי "נדהמנו שרפורמה מתוכננת בלימוד נהיגה ברכב דו-גלגלי לא גובשה בפורום רחב, ונתבשרנו על אפשרות לקבלת החלטות שגויה שלא תועיל במאום לשיפור מיומנות הרכיבה או לבטיחותם של 140 אלף רוכבים פעילים, אך בהחלט תוסיף חסמים מיותרים למבקש להוציא רישיון דו-גלגלי. יש צורך בשינוי מתכונת לימודי הרכיבה, אבל שיפור מיומנויות הרכיבה יגיע באמצעות בתי הספר ללימוד רכיבה מתקדמת ובטוחה, ולא תחת משרד הרישוי. בישראל קיימים מספר בתי ספר כאלה, המכשירים בין השאר את הרוכבים במשטרת ישראל, בגופי הצלה, ציי קטנועים בעיריות, והתוצאות מהכשרות אלו ניכרות בהורדת שיעורי הנפגעים בגופים אלו".