למה הישראלים מוחקים את אפליקציית המגן 2?
כחודשיים לאחר השקתה, אפליקציית המגן 2 של משרד הבריאות, המתריעה על קירבה לחולי קורונה מאומתים, הותקנה ב-44 אלף מכשירים ישראלים בלבד, כש-83.4% מהמשתמשים דאגו להסירה זמן קצר לאחר ההתקנה. מומחים בתחום סבורים כי מדובר ב"חוסר אמון של הציבור בממשלה וברשויות"
- מדוע אפליקציית המגן לא מצליחה לעצור את התפשטות נגיף הקורונה?
- מומחים מזהירים מפני הדור השני של אפליקציית המגן: "אינה לפי התקן המוכר בעולם"
- משרד הבריאות רוצה להשתמש באפליקציית המגן למאבק בכל המגפות העתידיות
לפי הנתונים, מאז הושקה אפליקציית המגן 2 ביולי הורידו אותה כ-267.8 אלף משתמשים, ואולם 83.4% מהם הסירו אותה מאז, כאשר באוגוסט מספר המשתמשים שהסירו את האפליקציה היה גדול ממספר המשתמשים שהתקינו אותה, והיקף השימוש בה צנח ב-31.5 אלף איש.
לאורך מרבית ספטמבר, מה-1 ועד ה-12 בחודש, מספר המתקינים החדשים עמד על סביבות ה-2,500 עד 3,000 איש ליום. ואולם, מספר המסירים היה לרוב נמוך רק במעט, כך שמדי יום גדל בסיס המשתמשים בפחות מ-200 איש בדרך כלל, כאשר בארבעה ימים שונים הוא אף קטן.
עם זאת, בין ה-13 ל-15 התחיל להסתמן שינוי מגמה ומספר המתקינים החדשים עמד על יותר מ-12 אלף ביום כאשר מספר המסירים גדל בקצב קטן יותר. כתוצאה, בשלושת ימים אלו גדל בסיס המשתמשים של האפליקציה ב-22.6 אלף איש. המשמעות היא שכמחצית מהמשתמשים במגן 2 התקינו את האפליקציה בשלושת הימים האחרונים שלפני פרסום הנתונים ויש לאפליקציה רק מעט מאוד משתמשים "ארוכי טווח".
העובדה שאפליקציית המגן 1 מותקנת עדיין על 1.1 מיליון מכשירים מצביעה גם על כישלון לשכנע משתמשים קיימים לעדכן לאפליקציה החדשה, שבנוסף ליכולות איתור על בסיס GPS עושה שימוש גם בטכנולוגיית בלוטות' לאיתור מדויק יותר של האנשים שבקרבתם שהה המשתמש.
בהתאם, לפי נתוני משרד הבריאות רק 6,009 ישראלים דיווח שנכנסו לבידוד בעקבות התרעה שקיבלו מהאפליקציה (501 מהם עדיין בבידוד), קמצוץ ממיליון הישראלים שנכנסו לבידוד מאז ה-1 ביולי. משרד הבריאות לא פרסם כמה מהישראלים שנכנסו לבידוד בעקבות השימוש במגן גם זוהו כנשאי קורונה.
הגידול במספר המשתמשים קשור לקמפיין פרסומי לקידום האפליקציה שהושק ב-13 בספטמבר בדיגיטל בעלות של כחצי מיליון שקל. בשלב זה, קשה להעריך את האפקטיביות ארוכת הטווח של הקמפיין, אך במשרד הבריאות לא משדרים אופטימיות ואומרים שהוא צפוי להוסיף רק כ-50 אלף התקנות בסך הכל. "לפי ההערכה שהתקבלה מגורמי הפרסום, יהיה קושי ממשי לעבור את הרף של מליון וחצי משתמשים פעילים", כתב המשרד במסמך שהועבר לכנסת. "חלק זה של הקמפיין מתוכנן להסתיים במהלך ראש השנה. המשך הקמפיין יבדק מקצועית בהתאם לתוצאות".
"האזרחים לא מבינים איך הכלי שומר על הפרטיות שלהם, בעיקר לאחר שאיכוני השב״כ נותנים תפיסה שהממשלה חודרת לפרטיות שלהם ומקבלת החלטות על בידודים בצורה שרירותית", הסביר טוך את ההענות הנמוכה להורדת המגן 2. רבים לא מבדילים באמת בין המגן לבין האיכונים של השב״כ, והיחס כלפי האיכונים בא לידי ביטוי ביחס למגן. ההבדל העצום בין מיליון וחצי האזרחים שהורידו את המגן וההורדות המזעריות של המגן 2 מצביעים על המגמה הזו".
"בנוסף, כיוון שהיישומון לא נשען על הטכנולוגיה של גוגל ואפל לאיתור מגעים, צריכת הסוללה יכולה להיות גבוהה מאוד והאיתור של המגעים הוא נמוך. על פי מספר דיווחים, בטלפונים מסוימים (למשל, אייפונים ישנים), הכלי צורך אחוזים מאוד מאוד גבוהים של הסוללה. במצב כזה, לא פלא שבשבועות מסוימים אחוז אלו שמסירים את היישומון גבוה מאחוז אלו שמתקינים אותו".
פרופ' קרין נהון מהמרכז הבינתחומי בהרצליה העריכה גם היא שההסתמכות על השב"כ פוגעת בהיקף האימוץ של מגן: "לא באמת נעשה ניסיון או דיון ציבורי אמיתי שבוחן חלופות, ובניית המגן 2 תמיד הייתה כמו בן חורג לכלי השב״כ. מרגע שישראלים הבינו שיש את כלי השב״כ שעובד ללא הסכמתם, רבים לא הסכימו להתקין, או ביקשו להסיר את אפליקציית המגן 2. מבחינתם האפליקציה נתפשה כעוד כלי מעקב מעבר לזה של השב״כ, והעדיפו שלא יהיו שני כלים שמתריעים על מגע עם מאומתי-קורונה. בנוסף, רמת האמון של הציבור בניהול הקורונה נמצא במשבר לעומת גל א׳. כשרמת האמון נמוכה, קשה להביא אנשים ליזום פעולה אקטיבית, שבין השאר עלולה לפגוע ישירות בפרנסתם".