בנקאות ענן: העתיד על פי מיקרוסופט
מיקרוסופט ענקית מחשוב הענן מתייצבת בחזית המהפכה הטכנולוגית העולמית ומגדירה מחדש את ענף הבנקאות. בימים אלה מוקם בישראל דאטה סנטר ייעודי, שיציע כוח מחשוב אדיר, ויאפשר לבנקים שלנו להיות שקופים ויעילים יותר, ולהציע מגוון שירותים לטובת קהל הלקוחות
יותר ויותר בנקים בכל העולם עוברים מהפיכה דיגיטלית של ממש ועוברים לפלטפורמות חדשניות מבוססות ענן. אם פעם יכולנו להתייחס לסניף בנק כאל חנות מקומית, הרי שהבנקים של המחר דומים יותר לקניון גדול, מלא בחנויות ובשירותים מגוונים, שחלקם יפותחו על ידי חברות וסטארטאפים שיתנו שירותים מותאמים באופן אישי ללקוחות הבנק. בבנק הסטנדרטי, שכולנו מכירים, אנו מנהלים חשבון פרטי או עסקי, שומרים את כספי החסכונות שלנו, מקבלים מסגרת אשראי, ולפעמים מקבלים טלפון מיועץ ההשקעות או מהפקידה. בשנים האחרונות הבנקים עושים זינוק טכנולוגי אדיר, והם מעודדים את הצרכנים לעבור להשתמש באפליקציות דיגיטליות ולנהל פעולות לגמרי בעצמם דרך האינטרנט או הנייד ולקיים תקשורת מקוונת יומיומית בצ'אט אונליין עם נציג שירות או אפילו עם בוט.
מאז ומתמיד היו הבנקים פרונטליים ולמעשה, המערכת הבנקאית לא השתנתה באופן דרמטי בעשרות השנים האחרונות, אך כל זה עומד להשתנות. בנקים היום לוקחים צעד אחורה ועוברים לרקע. הם יודעים כבר היום להשתמש באופן חכם בכמויות המידע האדירות שיש ברשותם על לקוחותיהם, כדי להעניק לכל אחד ואחת מהם שירותים מותאמים אישית, ממוקדים ויעילים הרבה יותר. מילת המפתח כאן היא ביג דאטה: שטף המידע שעובר בין הבנק ללקוחותיו – דרך חברות טכנולוגיה ופינטק המתמחות באספקת שירותים ופתרונות פיננסיים.
המהפכה הפיננסית היא תרבותית יותר מטכנולוגית
מאז הקמתו של הבנק הראשון ותחילת המסחר במטבעות זהב וכסף אי שם במאה ה-18, דרך המהפכה הבנקאית של המאה העשרים שעברה למסחר במטבע וירטואלי, ברור לכולנו שהמטבע היקר ביותר שלנו היום הוא מידע, דאטה לכן המהפכה הגדולה הבאה בעולם הבנקאות תתבצע בענן. מיקרוסופט היא אחת ממובילות המהפכה, וברחבי העולם וגם בישראל, מקדמת דמוקרטיזציה של המידע באמצעות הענן. במילים אחרות, באמצעות המערכות של מיקרוסופט, המידע הפיננסי והאישי שלנו הופך להיות נגיש, שקוף וחסר גבולות, ואילו עיבוד המידע ותרגומו לתובנות בעלות פוטנציאל צרכני נעשה באופן ממוחשב, באמצעות בינה מלאכותית.
בנקאות פתוחה ושקופה שפוגשת אותנו בחיים האמיתיים
בנקאות ענן היא אכן מציאות המחר. אבל במבט קדימה – כוכב הצפון הוא מודל של בנקאות פתוחה. הלכה למעשה, מדובר במערכת המבוססת קוד פתוח וממשקי API, שתאפשר שיתוף נתונים פיננסיים בין לקוחות לבתי עסק ולצד ג' ותספק ללקוחות הבנק, אפליקציות חדשניות, נוחות ושקופות יותר.
לאה רוזן, מנהלת לקוחות אסטרטגיים ופיננסים במיקרוסופט, מבהירה שעבור הבנקים, האתגר הגדול ביותר היה, מאז ומעולם וגם היום, שמירה על קשר אישי והיכרות אישית עם הלקוחות והצרכים שלהם. "כבר היום קיימות אינספור נקודות מגע בין הבנקים ללקוחותיהם, אך מאחר שברוב הבנקים הדאטה מאוכסן במערכות ליבה מקומיות, אין ביכולתם לבצע עיבוד וניתוח מידע חכם ומהיר. באמצעות מעבר לענן של מיקרוסופט, יוכלו הבנקים לנתח מידע בזמן אמת ולהפיק ממנו תובנות אפקטיביות על לקוחותיהם. טכנולוגיות בינה מלאכותית בענן מאפשרות זאת, וכך הן מציגות לבנקים תמונה היקפית ומלאה על הצרכנים, על חייהם, על ההתנהלות הפיננסית שלהם, ההעדפות שלהם וכן על שירותים ומוצרים רלוונטיים עבורם."
המושג החם היום בעולם הבנקאות הממוחשבת, נקרא איכות-חיים בנקאית (Banking Lifestyle) – הבנקים שואפים לקחת חלק בכל אחד משלבי החיים של לקוחותיהם ולדעת להתחבר לצרכים בהבנקאיים שלהם בתזמון מדויק. דמיינו מצב שבו הבנק מציע לכם מוצרים בנקאיים, הלוואות או שירותים פנסיונים לפי אירועים אישיים שלכם? בלידת הילד הראשון, הילד השני, גיוס הבת הבכורה, לקראת רכישת רכב חדש, שיפוץ הדירה או חתונת הנכד. יתרה מכך, מתי בפעם האחרונה סיפק לכם הבנק שירותים נלווים כמו ביטוח רכב, המלצות צרכנות, כרטיסים למופעים, סקירת טרנדים וכיוב'? בעזרת המידע המקיף שנמצא בענן, ושיתוף פעולה מתמיד עם חברות פינטק, הבנק יכול להיות שם תמיד בשבילנו ולספק לנו את הצרכים שלנו מבעוד מועד.
דאטה סנטר מתקדם שישרת גופי ענק בישראל
על מנת לממש את חזונו כארגון שירותים-פיננסיים גלובלי (Universal Financial Services Organization) ולשרת עשרות ומאות אלפי בנקים ושירותים פיננסיים בו זמנית, בכל העולם, נדרש כוח מחשוב אדיר. כוח כזה קיים בחזית הטכנולוגיה של מיקרוסופט.
הענן של מיקרוסופט משרת כיום מעל מיליארד לקוחות וכ-20 מיליון חברות ברחבי העולם. פלטפורמת הענן המובילה בעולם של מיקרוסופט אידיאלית לשימושים עסקיים והיא מתפרשת על פני מספר שירותי ענן – Azure, M365, Dynamics, Security ו-Data. לאלה מצטרפת רשת הולכת וגדלה של מרכזי דאטה גלובאליים שחולשת כיום על 57 אזורים בעולם.
מרכז דאטה שכזה נבנה בימים אלו גם אצלנו בישראל בהשקעה של מאות מיליוני דולרים, והוא עונה בדיוק על צרכיהם של גופים גדולים כמו הצבא, בנקים, בתי חולים וחברות ביטוח, שצריכים להקפיד בדרישות דקדקניות של רגולציה ואבטחת מידע שמגבילות את המידע בגבולות ישראל. מדובר באזור ענן מלא (Full Region), בעל תשתיות שמאפשרות עיבוד נתונים והזרמת מידע במהירות סופר-גבוהה ובזמן השהייה נמוך.
כוח מחשוב הענן כבר מיושם בענקי הבנקים העולמיים
כבר היום קיימות דוגמאות מופלאות לכוח מחשוב-הענן של מיקרוסופט, באינספור גופים פיננסיים בעולם. באמצעות אוטומציה ובינה מלאכותית, הצליחה מיקרוסופט לקצר את פרק הזמן הנדרש לזיהוי הונאות בכרטיסי אשראי מ-17 שעות ל-3 דקות בלבד. עבור בנק באוסטרליה, פיתחה מיקרוסופט טכנולוגיית זיהוי פנים בכספומטים, המתחברת ישירות לחשבון הבנק ומסייעת לבעלי מוגבלויות. המערכת מסוגלת לזהות הבעות פנים באופן מדויק כל כך, שבכוחה גם לאתר מצבים חריגים ואותות מצוקה למניעת מקרי איום או שוד, ומשדרת קריאת מצוקה למשטרה.
באזורים חקלאיים נידחים בהם לא קיימים סניפי בנק, מיקרוסופט מאפשרת הרחבה של השירותים הבסיסיים. באמצעות טכנולוגיית הענן, המערכות של מיקרוסופט מסוגלות למפות שטחים חקלאיים דרך תצלומי לוויין, המאפשרת לבנקים להציע לחקלאים שירות מעקב אחר שימוש במי השקיה או בחשמל. בהמשך, יוכלו הבנקים להציע לחקלאים דחייה בתשלומי חשבונות, הלוואות בתנאים נוחים או הצעות ביטוח רלוונטיות לענף, על פי מצב השטח החקלאי.
קרלוס מגליאס, מנהל טרנספורמציה דיגיטלית ושותפויות במיקרוסופט העולמית, מספר על המסע שעבר אחד הבנקים הגדולים בדרום אפריקה, NedBank .לפני כשנתיים התחיל הבנק מעבר לטכנולוגית ענן, בשל הצבת יעד להרחיב את הפעילות לכל חלקי היבשת. הוחלט לנקוט באסטרטגיית "אוטוסטרדה דיגיטלית", ולבצע טרנספורמציה מלאה לענן, תוך שימוש מלא בכלים טכנולוגיים חכמים לניתוח מידע והטמעת מערכות בינה מלאכותית לייעוץ ללקוחות בנושאי מצב חשבון, הלוואות ומשכנתאות, ניהול השקעות ועוד. כיום, שנתיים קדימה, רוב מערכות NedBank מבוססות על פלטפורמת הענן של מיקרוסופט, הנקראת Azure. באמצעות מערכת הCRM Microsoft Dynamics365, לייעול תהליכים בארגון ושיפור חווית הלקוח, ו-Power Platform, לפיתוח מהיר של אפליקציות פנימיות ללא צורך בידע מוקדם או בתכנות - יכולים ארגונים להוציא לפועל רעיון ולפתח בכוחות עצמו אפליקציות יישומיות ארגוניות. למשל - כלי לניהול חנייה, לוח לניטור מצב הקורונה הארגוני ואפילו התנהלות הקפסולות בבנק".
עלינו להבין שהמהפכה הבנקאית של מיקרוסופט היא אינה מהפך טכנולוגיות. מיקרוסופט מדגישה שעבור המגזר הפיננסי מדובר קודם כל בשינוי תפיסתי ותרבותי, כמו גם במהלך עסקי לכל דבר ועניין. המעבר לענן הוא שינוי שעומד לגעת ולהשפיע על מנהלים ומקבלי ההחלטות מצד אחד, ועל לקוחות הקצה בצד שני. המהפכה הדיגיטלית בבנקאות מאחדת את כולם תחת עולם טכנולוגי שבו המידע זורם ומונגש לכל אחד ואחת, בכל מקום ובכל זמן.
כדי להכין את הבנקים למהפכה הדיגיטלית ולקראת הקמת הדאטה סנטר של מיקרוסופט, בואו ללמוד איך בינה מלאכותית יוצרת ערך עסקי ועוזרת לבנקים לייצר שירותים פיננסים מתקדמים ומשפרת את חווית הלקוח.
AI Business School למגזר השירותים הפיננסיים>>