בלעדי
התעריפים החדשים של באבל: נסיעות קצרות יוזלו, ארוכות יתייקרו
שירות המיניבוסים לפי דרישה של חברת דן ו-VIA צפוי להשיק אחרי החגים שיטת תמחור חדשה לנסיעות, שתיקח בחשבון גם את מרחק הנסיעה. משרד התחבורה ודן בוחנים גם מעבר למיניבוסים חשמליים
שירות באבל דן, שמפעיל כ-100 מיניבוסים בהזמנה באפליקציה בתל אביב, רמת גן וגבעתיים, צפוי להשיק אחרי החגים שיטת תמחור חדשה, שתוזיל את המחיר לנסיעות קצרות אך תייקר את המחיר לנסיעות ארוכות.
- באבל נותנת גז: עלייה של 14% בהיקף הנסיעות באוגוסט למרות התו הסגול
- עם תפוסה של 50%, באבל מקבלת עוד שנה על הכביש
- שירות התחבורה הציבורית באבל חוזר לפעול רק בת"א, רמת גן וגבעתיים
כיום מושפעים מחירי הנסיעה בשירות רק משעת הנסיעה, 15 שקל לנסיעה בשעות השיא, בין 06:30 ל־09:30 בבוקר ובין 15:00 ל־18:30 אחה"צ, ו-12 שקל בשאר שעות הפעילות, עם הנחה של 20% לכל טעינה מראש של 100 שקל לתשלום על נסיעות עתידיות. מדובר על מחיר גבוה פי 2-2.5 משל נסיעה באוטובוס, אך זול משמעותית מנסיעה במונית.
באבל הוא שילב בין מונית לאוטובוס, אינו נוסע במסלולים קבועים, אלא לפי אזור מוגבל בשטחו, כאשר הנוסעים מזמינים את הרכב באפליקציה, ותוכנת ההפעלה של VIA קובעת לנהג את הנתיב שאמור להיות היעיל ביותר לאיסוף הנוסעים, ולפיזורם ביעדיהם.
"אנחנו מקדמים עם המדינה שינוי בתעריפים", אמר לכלכליסט איתי רוגטקה, מנהל שירות באבל דן. "השיטה הנוכחית מייצרת יתרון לנסיעות ארוכות יותר וחיסרון לנסיעות קצרות. ביקשנו לשלב בקביעת מחיר הנסיעה גם את אורך הנסיעה, מה שיוזיל נסיעות קצרות ויהפוך אותן כדאיות יותר. אני מקווה שאחרי החגים זה ייכנס לתוקף".
הוזלת הנסיעות הקצרות אמורה להגדיל את מספר הנוסעים, ואת מקדם המילוי של רכבי השירות מדגם מרצדס ספרינטר, המסוגלים לשאת 10 נוסעים מלבד הנהג, אך פועלים בממוצע עם כמחצית ממספר הנוסעים. בספטמבר לפני הסגר רשם השירות שיא של 5,450 נוסעים ביום בממוצע, בעקבות תחילת שנת הלימודים וחזרתם של עובדים רבים להגעה פיזית למקומות העבודה. במקביל נרשם גידול במספר הנוסעים בשעות השפל. היעד שקבע משרד התחבורה לשירות היה 4,500 נוסעים ביום.
במקביל בוחנת דן ביחד עם משרד התחבורה אפשרת לרכבים חשמליים, כמו הדגם נטול הזיהום החדש של הספרינטר. "התחלנו בבדיקת הנושא מול המדינה", מסביר רוגטקה. "היינו רוצים לראות כלים חשמליים בצי שלנו, כמו שהמדינה כבר אישרה להפעיל במסגרת מכרז הנתיבים המהירים, להסעת נוסעים מחניוני ענק שיוקמו בראשון־לציון ובשפיים. אלה יכולות שקיימות בעולם ואין סיבה שלא נהיה חלק מזה. גם היבואנים מוכנים לזה. מיניבוס חשמלי מגיע לטווח של 300 ק"מ, מיניבוס שלנו עושה בממוצע 200 ק"מ במשמרת. מיניבוס חשמלי יקר יותר, אך עלויות ההפעלה שלו נמוכות יותר ובעולם כבר רואים שזה כלכלי, בנוסף ליתרונות הסביבתיים".
בזמן הסגר יפעל השירות כרגיל, אך רק בין השעות 07:00 ל-23:00. במקביל יורחב שטח הפעילות שלו לפתח תקוה, חולון, בת-ים, ובכל שכונות תל אביב ורמת גן, במטרה לנצל את הכבישים הריקים מהרגיל כדי להציע שירות בשטח גדול יותר, כפי שנעשה גם בסגר הקודם, עבור עובדים חיוניים ומי שצריך להגיע לבתי החולים. השירות לא יפעל ביום שישי ובמוצאי שבת.