יוצר משחק הנונסנס Frog Fractions: "רק רציתי לבדר חברים"
ג'ים סטרומדאנסר יצר את המשחק המסתורי כמתיחה שהתנפחה לתופעת קאלט שסחפה מאות אלפים בעולם. עם צאת הגרסה הרביעית הוא מסביר “חשבתי, מה הדבר הכי מצחיק שיכול לקרות עכשיו? ואת זה בניתי"
הסיפור של Frog Fractions מתחיל כמו אגדה אורבנית: בתוך משחק פשוט, מסתתר משחק אחר לגמרי. הוא מתחיל עם צפרדע שיושבת בביצה ומנסה לתפוס שברים (כאלה של חשבון) עם הלשון. אבל שום דבר במשחק לא מגשים את ההבטחה שלו ללמד שברים. אחרי שניים־שלושה שברים מתחיל לקרות משהו מוזר. פתאום אפשר לרכוש עבור הצפרדע מוח קיברנטי, טילים מונחים ודרקון. מאוחר יותר היא עפה על הדרקון לעולם אחר, נלחמת בתמנון, שומעת הרצאה ונבחרת לנשיא ארה”ב. כל שלב כזה מבוצע בסגנון משחק אחר לחלוטין: פאזלים, יריות, הרפתקה וכו'. מה? בדיוק.
מאז בעולם של Frog Fractions קרו עוד הרבה דברים, כולל צאתו של משחק המשך שלישי (או רביעי, תלוי איך סופרים) בימים אלה. אבל בשביל להבין מה הוביל לשם צריך לחזור ל־2012, אז Frog Fractions החל כסוג של מתיחה של ג'ים סטורמדאנסר, מפתח משחקים עצמאי. כשאחד מחבריו, עורך אתר הגיימינג Gamasutra שיתף אותו בטוויטר, הוא נהפך לנחלתם של מאות אלפים. הביזאר, כושר ההמצאה והנונסנס הפכו אותו להצלחה קאלטית.
"זה הרגע הכי מפתיע בחיים שלי", מספר סטורמדאנסר בראיון. "עשיתי אותו כדי לבדר חברים ולרגע לא חשבתי שמישהו מלבדם יתעניין בזה".
את הסיפור המקורי בנה באופן כרונולוגי, הוא מספר. “עשיתי שלב ואז חשבתי — אוקיי, מה הדבר הכי מצחיק שיכול לקרות עכשיו? ואת זה בניתי".
ב־2014 סטורמדאנסר הריץ קמפיין קיקסטארטר מוצלח לפיתוח משחק המשך, Frog Fractions 2. אבל עמדה לפניו בעיה: כל הקסם של המשחק הראשון התבסס על כך שהשחקן לא ידע לאן ולמה הוא נכנס. "הפעלתי את הקיקסטארטר מבלי שום מושג איזה משחק אני הולך לעשות. הראשון היה מאולתר לגמרי, אז הייתי בטוח שאני יכול לעשות את זה שוב. ידעתי שהמזל שיחק תפקיד משמעותי בהצלחה שלי, אבל לא הבנתי כמה גדול הוא היה. אני לא מפחד מההיבטים שנכשלתי בהם לפני שהצלחתי, אבל אם אף פעם לא נכשלת במשהו, להצלחה אחת אין כל משמעות".
בסוף הלך על פתרון שיכול להיראות מתבקש, אבל צריך להיות מבריק כדי לחשוב עליו: הוא הודיע של־Frog Fractions 2 יוסתר במשחק עצמאי כלשהו שיעלה לאינטרנט, מתישהו, ללא כל התראה. העוקבים של סטורמדאנסר התחילו לצאת מדעתם, במובן החיובי של המלה. כאשר למעשה את הקיקסטארטר עצמו החשיב כגרסה 2, וגרסה 2 נקראה גרסה 3. השחקנים החלו לחטט בקדחתנות במשחקים עצמאיים אחרים, ובהדרגה החלו לגלות בכמה מהבולטים שבהםחתיכות פאזל שנראה כי הלך והרכיב תמונה של עין.
כמובן שזה לא נעצר שם; אלפי אנשים חיטטו יחדיו במאות משחקים ותיאמו את הגילויים שלהם, ולבסוף המשחק לקח את השחקנים למצוא קופסה נעולה וקבורה באתר פיזי בעולם האמיתי אי־שם בקליפורניה; והמפתח לקופסה נשלף בכלל מחדר בריחה בפורטלנד השחקן שמצא את המפתח שלח אותו לשחקנית שמצאה את הקופסה. כאשר הם תיעדו את עצמם לוחצים יחד על הכפתור שבפנים, סטורמדאנסר סוף סוף העלה את Frog Fractions 2 (או 3) למשחק תמים בשם Glittermitten Grove.
לא פחדת שהם לא ימצאו את הכפתור? או ימצאו אותו מהר מדי?
"בנינו את המשחק כך שראינו את השחקנים רודפים אחר החידות, כך שיכולנו לעכב את ההצלחה שלהם או לעזור להם אם הם היו נתקעים".
החודש השחקנים קיבלו, ללא התראה מוקדמת, את Frog Fractions 3 (או 4). הוא הסתתר בכלל במשחק המקורי, שפתאום יצא מחדש בגרסת "משחק העשור", עם אפשרות לשלם שמונה דולר בשביל שלצפרדע מהמשחק הראשון יהיה פתאום כובע. השחקנים, כמובן, הבינו שאין שום סיכוי שהכובע הוא רק כובע ואכן, הכובע מוביל אותם למה שדגלאס אדאמס היה מכנה "החלק הרביעי בטרילוגיה", שמסיים את הרפתקאות הצפרדע הנשיאותית עם שלל משחקונים סודיים, נונסנס ועקיצות על תעשיית הגיימינג. אשר לעתיד סטורמדאנסר אומר ש"חוש ההומור האסתטיקה שלי בוודאי יחלחלו לכל משחק שאוביל ואני חושב שתמיד אהיה אובססיבי להפתעות ומסתורין".