ועידת הקיימות
טלמון מרקו: "בכל העולם מבינים שמימן הוא כלי הכרחי לפתרון בעיות האקלים"
היזם הסדרתי שמכר את החברות וייבר וג'ונו וכיום הוא מנכ"ל H2pro, אמר באירוע האונליין "טכנולוגיות סביבה ואנרגיות מתחדשות – אתגרים והזדמנויות" של כלכליסט, כי הוא מאמין שתחום הקיימות מהווה הזדמנות עסקית מדהימה העתיד נמצא שם. "אנחנו חייבים לפתור את הבעיות הסביבתיות שלנו. הן אמיתיות ואנחנו נפתור אותן. השוק הזה לא ייעלם, אלה דברים שחייבים לקרות"
טלמון מרקו, יזם סדרתי שמכר את חברות וייבר וג'ונו במאות מיליוני דולרים, משמש היום כמנכ"ל H2pro. החברה מתחום הקיימות מפתחת טכנולוגיה לפיצול מים למימן וחמצן באופן זול ויעיל. מרקו מאמין כי קיימת הזדמנות עסקית בתחום הקיימות מכיוון שהעתיד נמצא שם.
"מעבר לצד העסקי יש פה הזדמנות לתת בחזרה ולעשות דברים שמתקנים את העולם", הוא אמר בשיחה עם מאיר אורבך מ"כלכליסט" במסגרת אירוע האונליין "טכנולוגיות סביבה ואנרגיות מתחדשות – אתגרים והזדמנויות".
- "תקופת הקורונה היא קריאת השכמה - העולם מבין מה עלול לקרות בעתיד עם שינויי אקלים"
- "מקווים שישראל תיצור קהילה תוססת ותפתח טכנולוגיות קיימות שייושמו בעולם"
- "משבר הקורונה לימד אותנו שאין מבוגר אחראי בזירה הגיאופוליטית - כל מדינה לעצמה"
"מימן הוא הדלק האולטימטיבי מימן הוא דלק שבניגוד לדלקים מזהמים כמו בנזין, דיזל, פחם, סולר, גז טבעי וכך הלאה, הוא דלק שכששורפים אותו מקבלים מים", אמר מרקו. "לכן, אם מייצרים אותו בצורה ירוקה, כלומר מפרידים את המים בלי שימוש בדלקים מזהמים, קרי מאנרגיה סולרית, למשל, אזי את המימן ניתן לשרוף לחימום, לתחבורה, לטיסה, לאוסף של שימושים בצורה ירוקה לגמרי".
לדברי מרקו, לשם השוואה אם מסתכלים על משאית שמונעת במימן, היא טעונה על ידי 20 ק"ג מימן בערך. לעומת זאת אם היא בסוללות היא תצטרך 5 טון סוללות ותגיע לטווח הרבה יותר קצר. "את המימן ניתן לטעון בתוך דקות בניגוד למשאית על סוללות שייקח הרבה יותר זמן, זה פשוט הרבה יותר טוב", הוא אומר.
תעשיית המימן, לדבריו, היא תעשייה שמתהווה. "האיחוד האירופי משקיע עשרות מיליארדי דולרים במימן, היפנים, הסינים, הקוריאנים בארה"ב, בכל העולם מבינים שמימן הוא כלי הכרחי בארגז הכלים שיפתור את בעיות האקלים של העולם".
בניגוד לחברות הקודמות אותן הקים ומכר בסופו של דבר שעסקו בתוכנה - וייבר היא תוכנת תקשורת ומסרים מיידיים, ג'ונו היא אפליקציה לזימון מוניות שנרכשה על ידי גט - חברת H2pro אינה חברת תוכנה.
"יש משהו כיפי בלראות משהו פיזי שבנית בידיים ו-H2Pro נמצאת היום בתהליך מתקדם של איתור מקום שבו נבנה את המפעל שלנו. מכונות שייוצרו בישראל על ידי עובדים ישראלים, אז נהיה מסוגלים לייצר כאן מקומות תעסוקה לא רק למתכנתים. אין שום דבר רע בלהעסיק מתכנתים, עשיתי את זה יותר מפעם בעבר, אבל ללכת ולייצר מקומות תעסוקה לאלה שלא למדו תכנות ולשלם להם שכר טוב, לא רק שכר מינימום, לייצר כלכלת אנרגיה, כלכלה עתידית כאן בישראל זה כיף אדיר", אומר מרקו.
לדבריו, למרות התקופה הקשה השקעה במיזמים בתחום הקיימות היא כדאית. "זה תמיד זמן טוב להתחיל מיזמים. יש תקופות שהן קלות יותר, יש תקופות שהן קשות יותר. כשאני מדבר על מיזמים סביבתיים, אם נסתכל על האיחוד האירופי ונראה מה יהיה אחרי הבחירות בארה"ב - רבים מסתכלים על השקעה בסביבה בתור משהו שיאיץ את הכלכלה, שיחזיר אותנו לפסים של גידול וגדילה, אז דווקא להשקיע בזה זה טוב".
בנוסף אומר מרקו, כי "אם מסתכלים על המצב מגובה 50 אלף רגל, אז אנחנו חייבים לפתור את הבעיות הסביבתיות שלנו. וזה לא שאם נסתכל לכיוון אחר הן ייעלמו. הבעיות האלה קיימות, הן אמיתיות ואנחנו נפתור אותן. ברגע שאתה מניח שנפתור אותן אז לאותו יזם שבונה משהו, שעוזר לפתרון, מובטח שוק. כן יצליח לא יצליח, זה תלוי מה אתה עושה אבל השוק הזה לא הולך לשום מקום. אלה דברים שחייבים לקרות", אמר.