פרשנות
טסלה נופלת כי היא אמורה ליפול
מניית יצרנית הרכב החשמלי צללה אתמול ב-21% וספגה את יומה הגרוע ביותר מאז החלה להיסחר ביולי 2010 תוך שהיא משילה 33 מיליארד דולר בשווי שוק. לפני הקורונה זה היה נחשב לדרמה - היום? הרבה פחות
בחייה הקצרים יחסית של יצרנית הרכבים החשמליים היא רושמת אירועי שוק הון שומטי לסתות על בסיס קבוע. באפריל 2017 היא עקפה לראשונה את ג'נרל מוטרס במונחי שווי שוק והפכה ליצרנית הרכב הגדולה ביותר בארה"ב. ביולי השנה החברה עקפה את טיוטה בשווי שוק והפכה להיות יצרנית הרכב הגדולה בעולם במונחי שווי שוק. לא משנה בכלל שטסלה מחזיקה פחות מאחוז אחד בכל תעשיית הרכב העולמי ואין לה שום חוזים סודיים עם ממשלות או שחקנים
עשירים אחרים, היא פשוט מניית חלום, תופעה לא טבעית. כמובן שזה לא ממנה לזנק בעוד 127% אחרי שעקפה את טויוטה ועד שפיצלה את מניותיה. בשיאה, ב-31 באוגוסט, החברה שעדיין נסמכת עמוקות על סובסידיות ממשלתיות כדי להצליח להציג רווח זעום, נסחרה בבורסה האמריקאית בשווי של כמעט חצי טריליון דולר, פסע מברקשייר הת'אווי.
מי שמחפש את הערך מאחורי השוויים האלו לא צריך לחפש יותר מדי, משום שבאופן קונקרטי הוא לא באמת קיים. המרחק בין הכלכלה של טסלה והמספרים שמייצגים אותה רחוקים שנות אור, בשיאה היא נסחרת פי 20 מההכנסות השנתיות שלה. הפער המופרך הזה כל כך משוגע שלמרות שהיא החברה האמריקאית הנסחרת השביעית בגודלה במדינה, היא לא הצליחה להיכנס בסוף השבוע למדד שכולל את 500 החברות הגדולות: S&P 500. הדחייה הגיעה לצערם של מעריצי טסלה משום שהחברה לא עומדת בסטנדרט אחד די בסיסי - רווחיות עיקבית. מי שכן נכנסה לעומת זאת היא מניית Etsy, פלטפורמת המסחר לבגדים יד שנייה ואנשי יצירה ומלאכת יד.
טסלה היא כמובן לא היחידה שהולכת על מים. הקשר בין הכלכלה האמיתית לבורסות הפך מזמן לתעתוע, מיראז' של עיניים יגיעות מחרדות מגיפה. בשבועות האחרונים השוק האמריקאי עשה הכל כדי לגרום לנו להאמין שהמציאות בעצם לא רעה בכלל, היא אפילו טובה מאוד. המדדים המובילים מחקו את כל הירידות שלהם מאז פרוץ המגיפה (ובארה"ב חצו את השפל החדש של 180 אלף מתים).
למעשה אוגוסט היה השבוע הטוב ביותר של S&P 500 מאז 1986 (ועדיין יש 29 מיליון מובטלים בארה"ב), חברות הטכנולוגיה שברו שיאים מטורללים לחלוטין בשווי שוק עם אפל שכבר נסחרת במעל שני טריליון דולר (ושוק הדיור האמריקאי עומד בפני משבר חובות). אבל טסלה, שלא שולטת אפילו בשוק הרכבים החשמלי, יכולה להיות שווה יותר מטויוטה.
למצב הנוכחי העניקו לאורך החודשים האחרונים שלל הסברים בנאליים על כך שהשוקים הם בכלל צופי פני עתיד וברור שהכלכלה תקפוץ במהירות מעלה, בצורת וי אחרי שימצא חיסון. אחרים הזכירו דווקא את הביצועים הפיננסיים של חברות רבות שבכלל לא נפגעו מהמשבר ויש כאלו אפילו שהתחזקו בעקבותיו, ומי שכמובן לא התחזק נתמך בעוצמה על ידי חבילת הסיוע הממשלתית. על כל אלו אי אפשר (ואנחנו גם לא) לשכוח את החיזוק המלאכותי של השוק על ידי הפדרל רזרב באמצעות מבצע רכישות חוב והורדת ריבית.
כל צפי פני עתיד הזה מנפח את כיסי בעלי המניות והופך כמה אנשי וולסטריט שמחים מאוד, אבל אין להם שום קשר לרווחה הפיננסית של הציבור הרחב. זו אינה בעיה חדשה ותועדה כבר מזמן, שחוסר הרלבנטיות של השווקים כה עמוקה עבור הציבור, שהם מרביתם בכלל לא יודעים להגיד אם השוק עולה, ירד או בכלל השתנה.
הסיבה לכך היא פשוטה, לציבור הרחב אין תמריץ לדעת מה מצב השווקים משום שהם פשוט לא מחזיקים במניות באופן ישיר, אפילו לא באמצעות תוכנית הפנסיה שלהם.
אך כל עוד המציאות היא למעשה המשבר הכלכלי והחברתי החמור ביותר שהעולם המערבי ידע במאה השנים האחרונות, ההסברים האלו לא מספקים. כך הגענו למצב שבו כל פעם שנראה שהשוק מתקן חלק מההתנהגות הלא סבירה שלו, ממהרים להכתיר את "התיקונים" כאירועים שנחים בידי מעטים. התשובות הן לרוב טכניות, רגעיות, ובאמת לא מספקות.
בשבוע שעבר עלתה תיאוריה נוספת בנוגע למצב המביך בשוק המניות שבעצם מדובר בסופטבנק שהלהיטה את מניות הטכנולוגיה באסטרטגיית אופציות מעוותת, למרות שאנליסטים אחרים מעריכים שלאסטרטגיות מסוג זה יש בכלל השפעה מינימלית על התנודתיות בשוק המניות. תיאוריה נוספת שאנליסטים ועיתונים אוהבים להשתעשע בה היא "נהירתם" של משקיעים קטנים וצעירים לשוק הנגזרים, זאת למרות שלמרביתם יש רק דמי אבטלה וצ'ק אחד של 1,200 דולר מהממשל האמריקאי.
יכול להיות, רק יכול להיות, שכמו שהבדיחה הפופולארית מספרת, הנפילות האחרונות הן רק ביטוי לדבר הנוראי ביותר שיכול לקרות היום לשווקים - שהם לפתע יפעלו בהתאם למציאות הנוכחית. ואולי טסלה מתרסקת לא רק כי היא לא נכנסה למדד S&P 500, הפיצול במניות או התדלוק המלאכותי של משקיעים קטנים או ענקיים, אלא בגלל שהיא פשוט לא שווה את המחירים שבהן היא נסחרת, וכל עוד המשבר ימשיך ויעמיק אין כל הצדקה לקנות ולמכור את המניות שלה במחירים המנופחים הנוכחיים.