הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג: "נבטים פחות מתאים, מחפשים מתחמים אחרים"
בדיון בוועדת הכלכלה בישר נציג משרד הביטחון אלון יפרח, שבשל המגבלות של הקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים, שר הביטחון בני גנץ הנחה את נציגי המערכת הרלוונטיים לבחון חלופות נוספות בדרום
- האם תושבי העמק יצליחו למנוע את הקמת שדה התעופה ברמת דוד
- עתירה לבג"ץ נגד הקמת שדה התעופה ברמת דוד: "ההנחיות עליהן פועלת המינהלת נערכו בחריגה מסמכות"
- העליון דחה העתירות נגד הליך בחירת שדות התעופה ברמת דוד ובנבטים
במהלך הדיון שוב התברר שנושא הקמת שדה התעופה החדש מדיר שינה מתושבי עמק יזרעאל, שחוששים מפגיעה באיכות החיים שלהם במידה ויוחלט להקים שדה תעופה בינלאומי חדש באזורם. לכולם ברור שפרויקט שכזה יהווה מנוע צמיחה כלכלי, ובעוד תושבי עמק ישראל מתנגדים להקמת השדה תושבי הדרום מבקשים שהפרויקט יתמקם אצלם.
המצב הנוכחי הוא שהמדינה החליטה שלא להחליט, ובמהלך הדיון הופתעו הנוכחים לשמוע שרוב הזרועות המקצועיות של המדינה תומכות בהקמת השדה באזור רמת דוד. גם נציגי הרשות תעופה האזרחית, גם חברת נתיבי ישראל (שאחראית על התכנון) וגם נציג משרד הביטחון אמרו כל אחד בנפרד שחלופת רמת דוד עדיפה. העמדה המקצועית של שלושת הגופים סותרת את ההצהרה של שרת התחבורה מירי רגב, שרוצה שהשדה יוקם בדרום.
סמנכ"ל תעופה בחברת נתיבי ישראל, יעקב יופה, הזכיר שהם עדיין מקדמים שתי תוכניות במקביל, אבל באותה נשימה הציג את הגבלות התעופה בדרום, ועד לרמה שבמצגת שנפרשה בפני ועדת הכלכלה נקבע שברמת דוד "קיימת היתכנות למימוש בהיבט האווירי והקרקעי", כאשר נכון להיום "מקודמים פרקים לתסקיר ההשפעה על הסביבה, בתיאום עם משהב"ט". מנגד, בחלופת נבטים קבעה חברת נתיבי ישראל ש"בהיבטי מרחב אווירי וקרקעי נמצא כי אין ישימות להפעלת השדה. הסבירות כלכלית נמוכה, ועמדת משהב"ט בנוגע לאי ישימות בנבטים הועברה למל"ל ומשם למשרד ראש הממשלה".
נציג משרד הביטחון אלון יפרח בישר לנוכחים שבשל המגבלות של הקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים, שר הביטחון בני גנץ הנחה את נציגי המערכת הרלוונטיים לבחון חלופות נוספות בדרום. "הקושי בנבטים הוא מעבר לעניין של נוחות כזו או אחרת", חידד. מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, אמר ששרת התחבורה שקלה שיקולים נוספים כקובעת מדיניות, והנחתה שלאור המעבר של אוכלוסיות לדרום ראוי שגם השדה המשלים יוקם בדרום. מלכה הוסיף שלתפיסת רגב "אם ניתן להקים את השדה המשלים בנבטים אז מה טוב, אך אם יש בעיה בנבטים יש למצוא מקום אחר בדרום שהוא לא שדה רמון"
אחרי שנשמעו חוות הדעת המקצועיות והסתייגויות חברי הכנסת, היו"ר מרגי סיכם את הדיון עם אמירה שמנוגדת לעמדת הדרגים המקצועיים, ואמר שהוועדה לא רק תומכת בפיתוח שדה תעופה משלים בנבטים, היא אף קוראת לממשלה לבטל את החלטה מספר 2050, שקובעת עדיפות להקמת השדה ברמת דוד. מרגי אף החליט על דעת עצמו שהחלטת רגב להקמה בדרום היא החלטה מחייבת ולא המלצה, ואמר ש"הוועדה מברכת על החלטת שרת התחבורה להקים את השדה המשלים לנתב"ג בנגב ומברכת גם את שר הביטחון על הנחייתו לבחון חלופות נוספות לנבטים בדרום. הוועדה קוראת למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים להכין עבודת מטה בעניין, בשיתוף כל הגורמים, ולהגיש מסקנותיה לוועדה עד לתחילת דצמבר. כמו כן מבקשת ממנהל התכנון להעביר אליה את תסקירי ההשפעה על והבריאות שיוכנו עבור שתי החלופות".