מחסור בנתיבי שיט הקפיץ את עלויות השילוח לארה"ב
חברות ספנות סגרו נתיבים בין סין לארה"ב בתחילת משבר הקורונה כדי לחסוך בעלויות תפעול, וכעת לא מספיקות לפתוח אותם בקצב מהיר מספיק כדי לעמוד בביקושים. השאיפה של יצואנים סינים: להימנע ממכסים אמריקאיים עתידיים
החששות מפני הסלמת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין במקביל לצמצום נתיבי הספינות בצל הקורונה הביאו לזינוק חד בעלויות המשלוחים הימיים עבור יצואנים סינים. על כך מדווח ה"סאות' צ'יינה מורנינג פוסט".
העלות של העברת סחורות בים מנמל שנגחאי, שהוא הגדול בעולם לפי היקף פעילות, לחוף המערבי של ארה"ב, זינק ביותר מפי שניים בין מאי לאוגוסט, הקצב החד ביותר מאז 2009. במקביל, תעריפי השילוח לחוף המזרחי של ארה"ב, כולל נמלי ניו יורק וניוארק, זינק ביותר מ־65%.
- עליבאבא מכפילה אחזקה בחברת השילוח הסינית YTO
- מנכ"ל מספנות ישראל: "ציים בעולם ממתינים לסטי"ל הרשף. המשמעות לתעסוקה בצפון - גדולה"
- גל שלישי בהונג קונג בגלל ספינות מטען, אירופה עלולה להיסגר שוב
הזינוק בעלויות נרשם, בין השאר, בגלל החשש מפני הסלמה נוספת בסכסוך הסחר, שהוביל יצרנים רבים בסין להחיש את תהליכי הייצור ובמקביל את הוצאת המשלוחים, כדי להימנע מסנקציות נוספות עתידיות שעלול להשית ממשלו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. סיבה נוספת לזינוק היא העובדה שחברות הספנות לא הצליחו להתאים את עצמן להתאוששות בביקושים על ידי פתיחה מחודשת של נתיבים. אלה נסגרו בשיאו של המשבר כדי לחסוך בעלויות.
הממשל האמריקאי דיווח בשבוע שעבר כי ירחיב את תוקפם של פטורים ממכסי סחר עבור מגוון סחורות סיניות, ובכלל זה שעונים חכמים, מנשמים ומסכות רפואיות. עם זאת, הפטור יהיה בתוקף רק עד סוף השנה ולא לשנה שלמה כפי שמסרה וושינגטון בשלב מוקדם יותר.
בהודעתו בתחילת אוגוסט, איגוד הנמלים והמזחים הסיני דיווח כי היקף הסחורות שיוצא לארה"ב התאושש במהירות במהלך חודשי הקיץ, בעיקר משום שיצואנים שולחים סחורות מראש בשל החשש מפני השלכות מתיחות הסחר הסינו־אמריקאית. הרבעון השלישי הוא באופן מסורתי תקופת שיא עבור יצואנים סינים, שכן יבואנים נערכים בשלב זה לעונת הכריסמס.
לאחר שבחודש מאי היקף הסחורות שהובלו במכולות מנמל שנגחאי לחוף המערבי היה עדיין נמוך בשיעור דו־ספרתי לעומת החודש המקביל ב־2019, ביוני וביולי חזרו השילוחים הימיים למגמת צמיחה.
"בהתבסס על ההזמנות הנוכחיות, אנחנו נמצאים בקיבולת ייצור מלאה עד לשנת הירח החדשה ב־2021", כך לפי גה ליי, מנכ"ל חברת ג'נרל ספורטס משנגחאי המייצרת אופניים בעיקר לשוק האמריקאי. חופשת שנת הירח החדשה, שבה רוב העסקים בסין מושבתים, תיפתח ב־12 בפברואר.
ברקע התחדשות הביקושים, חברת הספנות הסינית הממשלתית COSCO, אחת הגדולות בעולם, הגדילה את קיבולת השילוח לארה"ב ב־13% ביולי וב־24% בחודשים אוגוסט וספטמבר לעומת החודשים המקבילים אשתקד. כך לפי נתוני בורסת הספנות בשנגחאי.
לפי סטפאן הולמגיסט, מנכ"ל סוכנות התיווך למכולות נורמן גלובל לוג'יסטיקס בהונג קונג, כ־5% מהמטענים הימיים שמגיעים מסין לארה"ב כוללים ציוד מיגון אישי, זאת לאחר שבשלב הראשוני של המשבר הם הובלו במטוסים. הנתונים הללו הם סיבה נוספת בגינה עלו הביקושים למכולות. "הביקושים בארה"ב התאוששו באופן משמעותי, מעל לתחזיות, ואני סבור שהרבה חברות ספנות מתקשות להתאים את עצמן לקצב הסתגלות השווקים", סיכם.