בלעדי לכלכליסט
נתיבי ישראל פותחת את הדלת גם לקבלנים קטנים
חברת התשתיות הלאומית מגדילה את התחרות על כל פרויקט עם הנמכת תנאי הסף: תקטין ב־20% את מחזור העסקאות הדרוש לזכייה במכרז ותפחית את שנות הניסיון
נתיבי ישראל מרחיבה את מעגל הקבלנים שיוכלו לגשת למכרזי תשתיות. ממידע שהגיע ל”כלכליסט” עולה שחברת התשתיות הלאומית החליטה להנמיך את תנאי הסף להתמודדות על פרויקטים שלה, באופן שיגדיל את התחרות על כל מכרז. עד כה רק חברות ענק ניגשו למכרזים.
- נתיבי ישראל תיתן בונוס על צמצום תאונות עבודה
- בוטלו הבונוסים למאות מעובדי חברת נתיבי ישראל
- משרד התחבורה: הפרויקטים התחבורתיים של יפה נוף יחולקו בין כלל החברות הממשלתיות
נתיבי ישראל היא אחת המעסיקות הגדולות במשק בתחומי תשתיות התחבורה, והיא מחזיקה תקציב חומש שהיקפו מעל 50 מיליארד שקל. החברה מוציאה מדי שנה פרויקטים רבים בהיקפים שונים, כולל מיזמי ענק שהיקפם נע בין עשרות למאות מיליוני שקלים. אלא שתנאי הסף הקשוחים — מחזור עסקאות גבוה, ניסיון בעבודות דומות בפרק זמן של שנים ספורות מיום הזכייה במכרז — אפשרו רק לחברות ענק לזכות במכרזים.
לאחר הזכייה אותן חברות היו שוכרות קבלני משנה שיבצעו עבורן חלק מהעבודות, ומכאן שקבלנים קטנים יותר היו מבצעים בפועל עבודות תשתית, אלא שהכנסותיהם היו נחתכות על ידי החברה הגדולה שהזמינה מהם את העבודות.
במסגרת המתווה החדש שגובש, בין השאר בעקבות מגעים מול התאחדות הקבלנים, הוגדל טווח הזמן של הניסיון המבוקש בפרויקטים דומים: משלוש שנים אחורה מיום הזכייה לחמש שנים אחורה בפרויקטים הקטנים יותר, ומחמש שנים לשבע שנים בפרויקטים יותר גדולים. הדבר יאפשר להתמודד גם לחברות שביצעו עבודות דומות בעבר הרחוק יותר, וזאת בלי לוותר על הניסיון המבוקש לביצוע העבודות. עוד נקבע במתווה הפחתה של עד 20% בעלות פרויקטים קודמים של הקבלן.
כך למשל פרויקט של נתיבי ישראל שעלותו 80 עד 150 מיליון שקל, בעבר נדרש עבורו ניסיון ביצוע בשלוש השנים האחרונות בעלות של 30 מיליון שקל. כעת יידרש עבורו ניסיון ביצוע בחמש השנים האחרונות בעלות של 25 מיליון שקל; או הפחתה מ־115 מיליון שקל ל־100 מיליון שקל אם מדובר בניהול מצטבר של כמה פרויקטים.
כמו כן פרויקט של נתיבי ישראל שעלותו 250 מיליון שקל עד 500 מיליון שקל זכה להארכת ניסיון מחמש שנים לשבע שנים, ועלות פרויקט קודם ירד מ־90 מיליון שקל ל־70 מיליון שקל; או מ־275 מיליון שקל ל־220 מיליון שקל אם מדובר בניהול מצטבר.
בנתיבי ישראל מדגישים שמסגרת העבודה החדשה תיכנס לתוקף לאלתר. ההחלטה מצטרפת להחלטה פנימית של החברה הממשלתית מחודש יולי להעניק תמריץ כספי על שמירה על חיי הפועלים כדי לצמצם את מספר תאונות העבודה.
סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ צביקה דוד מברך על ההחלטה: "מטרת ההחלטה להרחיב את התחרות ולהגדיל משמעותית את מספר המשתתפים בכל מכרז. הפעולה הזו מספקת הזדמנות לקבלנים נוספים להתמודד באופן ישיר במכרזים. נתיבי ישראל תתרום לחיזוק הענף באופן משמעותי, תשפר את רמת הביצוע ותאפשר לקבלנים רבים להתמודד במכרזים גדולים יותר ותעודד תחרות. קבלנים רבים יותר יוכלו לצבור ניסיון מוכח ויגדילו את פריון הענף. אנו מקווים ומצפים לטובת הענף שמזמיני עבודה נוספים יאמצו את ההחלטה של הזו ואחרות של נתיבי ישראל".