בלעדי לכלכליסט
בואינג מערימה קשיים על התקנת מיגון נגד טילים ב-787 של אל על
היצרנית האמריקאית דורשת עשרות מיליוני דולרים עבור המידע ההנדסי שיאפשר לציידם במערכת מגן רקיע של אלביט. בהיעדר המערכת, נבחר ה-737 להטיס את המשלחת לאמירויות
לא לוקחים סיכון: מערכת הגנה מפני טילים הותקנה בימים האחרונים במטוס הבואינג 737 של אל על, שיטיס הבוקר את המשלחת האמריקאית ישראל לאיחוד האמירויות.
- ניו יורק קבעה שיאים חדשים; אמריקן איירליינס זינקה ב-10.5%, בואינג קפצה ב-6.4%
- צעד סימלי: בואינג מוותרת על השם מקס מדגם המטוסים שקורקעו
המערכת, המכונה "מגן רקיע" ומיוצרת בידי אלביט, מותקנת במקום גלוי בתחתית זנב המטוס, ובלטה אתמול בעת ההכנות לטיסה. מטוסי אל על לא טסים בקביעות עם המערכת, שפוגעת בצריכת הדלק שלהם ובכושר הנשיאה, והיא מותקנת רק כאשר גורמי הביטחון במשרד התחבורה מחליטים על כך, בהתאם ליעד הטיסה.
מטוס הבואינג 737 נבחר לביצוע הטיסה ההיסטורית, משום שהמערכת טרם הותקנה במטוסי הבואינג 787 החדשים של אל על, ששימוש בהם היה מאפשר יציאת משלחת גדולה יותר, ובתנאים נוחים יותר.
את מטוסי צי הבואינג 777 הוותיקים של אל על, בעלי כושר נשיאה גדול משל ה-787, אפשר לצייד במערכת ההגנה מטילים, אך המטוסים בצי הוסבו במהלך משבר הקורונה לתצורת מטען, ולפי הערכות בחברה אין כרגע עניין להשמישם לתצורת נוסעים, והכוונה היא להוציאם בשירות במסגרת תוכנית ההתייעלות הגדולה בחברה.
הסיבה: במשרד התחבורה נדהמו מהדרישה הכספית של בואינג לאיסוף מידע ולסיוע בתכנון מקום חיבור המערכת הישראלית למטוס החדש. היצרנית האמריקאית דרשה עבור המידע והעבודה ההנדסית סכום של עשרות מיליוני דולרים, סכום גבוה פי 5-6 מזה שדרשה כאשר המערכת הותקנה על גבי ה-737 ומטוסים אחרים מתוצרתה ששימשו את אל על.
במשרד התחבורה סירבו לשלם את הסכום המוגדל ומזה חודשים ארוכים מנהלים מו"מ עם החברה להפחיתו. יצוין כי בואינג מנסה בימים אלה לזכות בחוזים של מיליארדי דולרים ממשרד הביטחון, ביניהם הזמנות נוספות למטוסי אף-15, הזמנה למטוס התדלוק KC-46 ולמסוק הצ'ינוק שלה המוצע כמחליף אפשרי למסוק היסעור הוותיק.
מערכת מגן רקיע מבוססת על קרן לייזר שמשוגרת לעבר ראש הטיל שנורה לעבר המטוס שעליו היא מגינה. ארבע מצלמות מזהות את שיגור הטיל ומסייעות בהכוונת הלייזר לעברו, עד לפגיעה בראש הביות שלו שמעוורת אותו ומונעת ממנו להתביית על המטרה.
המערכת, שפותחה בידי חטיבת המודיעין של אלביט, הותקנה במטוס ראש הממשלה החדש, במטוס של נשיא צרפת עמנואל מקרון, ונרכשה גם במאות מיליוני דולרים בידי חילות האוויר של גרמניה, פורטוגל וברית נאט"ו.