טיוטה ראשונה לעדכון המס הירוק: יותר מסים לא פחות מזהמים
רשות המסים משנה את הנוסחה לחישוב המזהמים שקובעת כמה מס נשלם על רכבים — אבל נזהרת מלזעזע את השוק שספג מכה בקורונה. בעקבות השינוי צפויה להגיע בינואר 2021 התייקרות של הרכבים המשפחתיים הלא־היברידיים, אך גם ההיברידיים העממיים יתייקרו
מהו המס הירוק? על כל מכונית נוסעים שמיובאת לישראל כחדשה מוטל מס קנייה בגובה 83% אך יש ממס זה כמה החרגות: מכוניות היברידיות, הן בתצורת פלאג־אין (כלומר עם אפשרות טעינה בחשמל) והן בתצורה רגילה, וכן מכוניות חשמליות, זוכות להנחה במס משום שהן מזהמות פחות (שלושת סוגי המכוניות האלה הם עדיין מיעוט קטן מהמכוניות שמיובאות לישראל).
- המעסיקים: לבטל את המיסוי על רכב צמוד למי שנסע מעט
- בקשה לייצוגית: לבטל את המיסוי על רכב עובדים בחל"ת
- רכב החברה בחניה, המס ממשיך לרדת
ממס קנייה זה מנוכים סכומים בגובה של עד 16,500 שקל שנקבעים בהתאם לנוסחה מורכבת הלוקחת בחשבון חמישה מזהמים שונים שהרכב פולט. נוסחה זו מתעדכנת מדי כשנתיים, אם כי בשנים האחרונות היו כמה מקרים בהם העדכון בוצע בטווחי זמן קצרים או ארוכים יותר. המזהמים שנכללים בנוסחה הם פחמן דו חמצני, פחמימנים, חלקיקים נשימים ועוד, שרשות המסים קובעת את משקלם היחסי בחישוב - מה שבסופו של דבר קובע לאיזו קבוצת זיהום יסווג הרכב ואת גובה המס שיוטל עליו. הנוסחה היא נוסחה ישראלית ייחודית - אין לה בעולם אח ורע.
הנוסחה שרשות המסים הציגה השנה מצטיירת בעיקר כניסיון להמשיך ולשמר את הפרה החולבת של מדינת ישראל – מסי קנייה מרכב חדש, וזאת פשוט מכיוון שהיא אינה עומדת להשתנות באופן ניכר. למשל, משקלו של הפחמן הדו חמצני בנוסחה עלה וכך גם משקל תחמוצת החנקן. עם זאת, התוצאה הסופית שצפויה להיות די דומה מיועדת למטרה אחת: לייצר הכנסות בלי זעזוע.
חישובים ראשוניים שעשו יבואני הרכב לפי הנוסחה החדשה מעלים כי עיקר ההתייקרות הצפויה בינואר תחול בפלח הרכבים העממיים הלא היברידיים. שיעור ההתייקרות נע בין 1,000 ל־2,500 שקל. בנקודה שהדירה שינה מעיני יבואני הרכב הגדולים – החשש מהתייקרות של המכוניות ההיברידיות העממיות - היבואנים נשמו לרווחה. הפחד הגדול שהלם היה שההיברידיות העממיות יסבלו משינויים בנוסחה שיקפיצו אותן בסולם קבוצות הזיהום שלפיהן מחושב גובה מס הקנייה - וכתוצאה מכך מכירותיהן ייפגעו. זה כאמור לא קרה.
שנה מתה
הסיבה לכך אינה כנראה רצון של רשות המסים להיטיב עם הצרכן הישראלי ולאפשר לו להוציא פחות כסף על מכונית אלא תמורות גלובליות ומקומיות שונות שמנעו את ההתייקרות.
ראשית יש לציין כי רשות המסים אמנם לא הכבידה על המכוניות ההיברידיות בנוסחת חישוב המזהמים החדשה, אך היא לא ויתרה על הגדלת ההכנסה מפלח זה. שכן לצד מתווה המס על מכוניות רגילות קיים גם מתווה מס על רכב היברידי. מתווה זה מתעדכן באופן תקופתי קבוע מראש. העדכון הבא, שלא במפתיע, יתרחש בינואר.
כיום על מכונית היברידית עממית מוטל מס קנייה בגובה 45%. בינואר מס הקנייה הזה יעלה ל־50%. מחישובים מוקדמים שערכו יבואני הרכב עולה כי בפועל המכוניות ההיברידיות העממיות יתייקרו בדיוק כמו המכוניות העממיות האחרות. "רשות המסים לא פגעה עוד במכוניות ההיברידיות כי משנה מתה אי אפשר לעשות כסף", מסביר אחד היבואנים: "בשנה הנוכחית הקורונה גמרה את ענף הרכב ואת ההכנסות ממנו, אבל יבואני הרכב יהיו חייבים להצטייד בנובמבר־דצמבר במכוניות היברידיות לפני עליית מס הקנייה וגם לשחרר אותן ממכס בדצמבר, מה שיפצה את מדינת ישראל על אובדן ההכנסות מהקורונה.
"לקבוע מס קנייה שיוציא את ההיברידיות מתוכנית ההטבות יהיה בעייתי לא לענף הרכב, אלא דווקא לסקטור גדול מאוד של מחזיקי רכב צמוד. הם משלמים שווי שימוש על הרכב ואם ההיברידיות יתייקרו משמעותית, ארגוני המעסיקים יקימו צעקה שרשות המסים תתקשה לעמוד בה".
בהיבט זה יש להדגיש: מחזיקי רכב צמוד בישראל נושאים בעלות שווי שימוש של 2.48% מערך הרכב מדי חודש. התייקרות גורפת של המכוניות העממיות תפגע בכל מי שיבחר במכונית צמודה אחרי ינואר, מכיוון שאם ערך הרכב עולה עלות השימוש גם כן מתייקרת.
לתמונה זו מצטרפים עוד כמה גורמים. ראשית, יצרני הרכב מנהלים בימים אלה מאבק מול האיחוד האירופי בגלל כניסתךן הצפויה ליבשת של תקנות זיהום חדשות בינואר הקרוב. הכלל של האירופים פשוט: משנת 2021, ממוצע פליטות המזהמים של מכונית חדשות לא יעבור כ־95 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר. כלומר, כנגד כל מכונית מזהמת שיצרן מסוים ייצר וימכור, הוא יהיה חייב לייצר ולמכור גם מכונית נקייה שתוריד את ממוצע פליטת המזהמים. לפני הקורונה המתווה האמור היה מיועד לעבור ללא בעיות. כעת, בתקופה בה יצרני הרכב הגדולים נאבקים בשלל קשיים, מתקיימים מגעים מול האיחוד האירופי לדחות את כניסת התקנות.
גל של מכוניות מזהמות
נושא התקנות החדשות באירופה והסיכוי שיעברו בהחלט הגיע לשולחנם של מקבלי ההחלטות ברשות המסים והתרחישים האפשריים נשקלו. אך ללא החלטה ברורה בנושא באירופה שתקבע אם גם המכוניות שיגיעו לישראל יהיו יותר נקיות, אין יכולת לקבוע מה יקרה בארץ.
עם זאת, כמו תמיד גם הפעם יש למדינת ישראל פוטנציאל רווח. במהלך השנים האחרונות, בכל פעם שתקנות הזיהום באירופה הוחמרו לטובת בריאותם של האירופים, הגיע לישראל גל של רכבים שאירופה דחתה בגלל זיהום האוויר. מדובר ברכבי כביש שטח בעלי מנועי דיזל, מכוניות נוסעים בעלות מנועים גדולים ומזהמים שחינן סר במדינות חובבות איכות סביבה וכו'.
במידה שיצרני הרכב יחושו לחץ לקראת כניסה של התקנות לתוקף באירופה צפויות כנראה להגיע לישראל בחודשים נובמבר ודצמבר אוניות עמוסות ברכבים שבאירופה נחשבים למזהמים.
הדילמה של היבואנים
כמו בכל כל פעם שעומדת להיכנס לתוקף נוסחת המיסוי ירוק חדשה, אחת השאלות הראשונות שנשאלות היא בכמה ייקרו יבואני הרכב את המכוניות. היבואנים מהווים בפועל מערכת איזונים יעילה להפליא עבור רשות המסים. היא קובעת כי רכב צריך להתייקר בסכום מסוים בגלל צמצום הטבת המס - ואילו יבואן הרכב סופג חלק מן העלויות כדי לא לאבד נתח שוק.
רוב יבואני הרכב טרם החליטו מה יהיה שיעור ההתייקרות של המכוניות העממיות. אך בניגוד לשנה רגילה שבה כאשר שמוצג מתווה מס חדש היבואנים מחכים לראות איזה יבואן יהיה הראשון שיפרסם מחירון, השנה עיניהם יהיו נשואות דווקא לרכבים ההיברידיים: יונדאי קונה, יונדאי איוניק, טויוטה קורולה ודומיהם. הסיבה היא אותה התייקרות מס קנייה בשיעור משמעותי מאוד של 5% (מ־45% ל־50%) ואולם עצם המחיר של הרכב ההיברידי הוא "רק" חלק מהעניין.
עיקר הרוכשים של מכוניות היברידיות הם ציי רכב (כלומר חברות ליסינג) - כך שכוח הקנייה החשוב ביותר הוא מחזיקי הרכב הצמוד, להם משנה שווי השימוש החודשי. לצד שווי השימוש בגובה 2.48% מערך הרכב לכל חודש שמשלם מי שמחזיק ברכב כזה, על רכב היברידי ניתן לקבל הטבה של 500 שקל בחודש.
אם יבואני הרכב ייקרו את הרכב ההיברידי בשיעור שיהפוך את שווי השימוש בו, כולל ההטבה, לקרוב לזה של רכב רגיל, הלקוחות לא יהיו מעוניינים יותר במכוניות היברידיות. יש לציין כי לפי הערכות בענף הרכב, לא פחות מ־30 אלף מכוניות היברידיות ייובאו ארצה בחודשים נובמבר־דצמבר כדי להקדים את ההתייקרות. רכבים אלה ישוחררו ללקוחות במהלך החודשים הראשונים של השנה הבאה.