החל מספטמבר: אטסי תדרוש מכלל הסוחרים באתר לבצע שירותי סליקה דרכה בלבד
אתר מכירות העיצובים המקוונים הודיע כי בעלי חנויות שלא יעברו לקבלת תשלום דרך שירותי הסליקה "Etsy Payments" עד ה-17 בספטמבר – לא יוכלו לבצע יותר מכירות באתר. הנפגעים העיקריים: מוכרים המתבססים על שירותי התשלום של פייפל, וחברת פייפל עצמה שנהנה עד היום מעמלת סליקה בת כ-4.5 אחוזים בישראל
אתר מכירות העיצובים המקוונים אטסי (Etsy) הודיע: בעלי חנויות שלא יעברו לקבלת תשלום דרך שירותי הסליקה "Etsy Payments" עד ה-17 בספטמבר – לא יוכלו לבצע יותר מכירות באתר. הנפגעים: מוכרים שרגילים לעבוד עם פייפל, ובעיקר פייפל עצמה שנהנה עד היום מעמלת סליקה בת כ-4.5 אחוזים בישראל. מנהל קהילת אטסי בפייסבוק כינה את המהלך "שינוי מבורך" וציין כי לשירות יתווספו קונים בעלי כרטיסי אשראי שלא יכלו לשלם עד היום: "הנפגע הגדול ביותר זה פייפל ישראל, עד היום הם נהנו מהעמלה, 4.5 אחוז על כל עסקה מהמוכר הישראלי, פתאום לא יהיה להם את זה". מעצב בעל חנות שעובד עם פייפל תקף את ההחלטה: "גזרה לא תחרותית שתפגע במוכרים שרגילים למכור ולקנות סחורה במטבע אמריקאי".
- אטסי בשיא מכירות שנתי בזכות מסכות הבד
- תפור עליך: מסיכות בסטייל
- סגן נשיא חוויית לקוח ב־eBay: “לקוחות שוקלים אותנו מחדש"
ב-17 לאוגוסט שלחה חברת אטסי מייל לכל בעלי החנויות הישראלים בפלטפורמה שלה והתריעה כי בתוך חודש ב-17.9 - כלל הסוחרים הישראלים ידרשו לקבל תשלום רק דרך פלטפורמת התשלום שלה: "אטסי פיימנט". לפי ההודעה – חנויות שלא עוברות לפלטפורמת התשלום של אטסי עד התאריך הזה לא יוכלו לבצע מכירות עד אשר שישלימו את הליך ההרשמה (מי שלא יעבור לאטסי פיימנט עד לתאריך המוזכר– לא יוכל לקבל כסף על מכירות, ובפועל ישאר בלי חשבון).
למוכרים שמעדיפים להמשיך לקבל תשלום במטבע דולרי (במקום לקבל סכום שקלי לחשבון הבנק הישראלי) איתו הם גם רוכשים סחורה כפי שעשו במסגרת העבודה באמצעות פייפל - אטסי מציעה לפתוח חשבון בנק דיגיטלי אמריקאי כדי לפתור את הבעיה של ספיגת עמלת המרה כפולה.
השינוי הוא חלק ממהלך של אטסי לעבור לשירות הסליקה שלה, ולאפשר תשלום באמצעותה גם לבעלי כרטיסי אשראי, הוא שינוי מבורך לפי לירן וייס, מנהל קהילת קהילת אטסי בפייסבוק בישראל, המונה קרוב ל 7400 מעצבות ומעצבים שמוכרים באטסי: "אני אישית לא מעצב, אבל מלמדים מעצבות ומעצבים איך למכור באטסי. אטסי קימת מ-2008. עד היום היינו כבולים רק לפייפל בלי אפשרות לכרטיסי אשראי, מה שגרם לאחוזי נטישה גבוהים. לקוח אמריקאי לפעמים נוטש את אטסי בגלל זה. מה שקרה סוף סוף, אטסי הודיע שאטסי פיימנט נפתחת עבורנו מה שאומר שנוכל מעתה לקבל: כרטיסי אשראי, גיפט קרדס, אפל פיי, ועד ה-16.9 כל החנויות יצטרכו לעבור לשיטה הזאת. החסרון הוא שבעלי חנויות שלהם היה נח עם פייפל יאלצו להתרגל לשיטה החדשה (שבה רוב מדינות העולם משתמשות) והוא תשלום דרך אטסי פיימנט כסולק".
לדבריו, השירות יכלול שני מסלולים: "הראשון דומה לאחוזים ששילמנו עד כה על סליקה דרך פייפל הכולל עמלה של עד 12 אחוז. אפשרות נוספת, כדי לחסוך בעמלות, היא להעביר את הכסף לחשבון בנק אמריקאי ומשם לארץ דרך אתר חברת Payoneer, הליך פשוט שכל ישראלי יכול לעשות תוך כמה דקות בלבד. המעבר לשירותי הסליקה שלנו מאפשר לנו להכיל שיטות רבות של תשלום שעד היום היו חסומות בפנינו.
"החסרון הוא למי שרוצה להישאר עם פייפל", ציין אך הדגיש, "חנויות שעברו לאסטי פיימנט מדווחות על עליה במכירות כי נעלם החסם של 'נטישת העגלה' המוכר בקניות אונליין. אטסי לא יורה לעצמה ברגל במהלך הזה, אך כן נלחמת בסליקה החיצונית".
ארז הניה, מעצב עצמאי, שמבצע באטסי אחוז ניכר מהמכירות שלו, מאוד לא מרוצה מהשינוי. בשיחה עם כלכליסט אמר: "אני מוכר באתר מדבקות לתבלינים בעיצוב שלי. זו פלטפורמה נהדרת, עם זאת הדרישה החדשה שתאלץ בעלי חנויות ישראליים להפסיק לסלוק דרך חברת פייפל ולהשתמש מעתה רק ב-Etsy Payments, שירות סליקת התשלומים היקר של אטסי, הוא בעייתי. עמלות הסליקה שנבחרו לישראלים בשירות החדש גבוהות כבר עכשיו מהעמלות הנהוגות בשוק. עבור בעלי חנויות ישראליים, המעבר לסליקה בלעדית בשירות הסליקה של אטסי הוא מחייב, וחנות שלא תבצע את המעבר בתוך פחות מחודש, תושהה לאלתר. זהו צעד אנטי־תחרותי בהול ותמוה. מבחינתי מדובר בהרעה. ניקח לדוגמה מכירת מוצר במחיר נגיש של 5$. על פי מחירון הסטנדרט של פייפל, ישלם המוכר עמלה כוללת בגובה 52 סנט בגין המכירה. על פי מחירון Etsy Payments, ישלם המוכר עמלה בגובה 94 סנט, ובנוסף אליה יחוייב גם בעמלת מט"ח ל-Etsy לצורך פדיונה לחשבונו הישראלי. זהו פער אסטרונומי בכל קנה מידה".
"מי שצפוי להיפגע עוד יותר כתוצאה מהמהלך, הם מעצבים ישראלים הרוכשים חומרי גלם מחו"ל כמוני", הוסיף, "אם יצרפו לשירות הסליקה המחייב את חשבון הבנק הישראלי שלהם, הכנסותיהם בדולרים יעברו המרה לשקלים בעמלת מטבע חוץ, ואותם יאלצו להמיר בחזרה לדולרים בעמלת מטבע חוץ נוספת, הפעם בנקאית. לצורך תשלום לספקיהם בחו"ל, ייאלצו לתפוס מסגרות כרטיס אשראי או לשלם עמלות בגין העברות בנקאיות במט"ח לחשבון זר, אף הן יקרות מהאלטרנטיבה המוצעת על ידי השירות המקביל של פייפל. אם יבחרו להעביר תשלום בהעברה בנקאית לחשבון זר - ייתכן שיחויבו בנוסף להכל, גם בתשלום מס לא מבוטל על אותן העברות לספקים, מתוקף תקנות מס הכנסה בישראל. בסופו של יום, ספק אם יישאר מה להעביר".
הניה: "זהו הליך פשוט שכל ישראלי יכול לעשות תוך כמה דקות בלבד. רק חשוב לציין שכחלק מהמאמץ למניעת הונאה של חברת אטסי, לא תינתן אפשרות להחליף בשנית את המדינה בה תתבצע הפעילות הכספית בחשבונכם, לכן בעת המעבר ל-Etsy Payments יש לבחור בכובד ראש את המדינה הנכונה לכם מראש לאחר שקילת כל הנתונים והתייעצות עם יועץ המס שלכם".
לירן וייס הוסיף לסיום: "אם בחרת חשבון בנק במדינה מסויימת אכן קשה לעבור למדינה אחרת. נתקלתי באדם שיצר בטעות חשבון בדנמרק והתקשה לפתור את הבעיה. כדי לפתור את זה מציעים בדר"כ לפתוח חנות חדשה - דבר שאתה לא רוצה לעשות כמוכר כדי לא לאבד את המוניטין מכירות שצברת. ברגע שמכרת במדינה שבה נמצא חשבון הבנק שלך - שם זה נשאר. לכן יש לדייק בבחירת חשבון הבנק שלך ומקום מגוריך וגם לא להעלות מסמך מזהה בעברית בלבד (למרות שמבקשים רשיון, דרכון או תעודת זהות). מסמך שאיננו באנגלית יפסל עקב חוסר זיהוי, מה שיוביל לחסימת המכירות למשך כמה ימים. כשיש טעויות אנוש הם קשוחים, וכרגע בימי קורונה יש פחות שירות לקוחות".