$
משבר האקלים
גג עמוד משבר האקלים

מצפצפות על טראמפ: חמש יצרניות רכב גדולות ייצרו מכוניות נקיות יותר

BMW, פורד, הונדה, וולוו ופולקסוואגן אמריקה (שכוללת גם את אאודי) חתמו על הסכם עם קליפורנה שמחייב אותן לעמוד בתקני פליטת גזי החממה ויעילות הדלק המחמירים של המדינה. זאת, בניגוד לעמדת ממשל טראמפ שפועל להחלשת התקנים הפדרליים בתחום

עומר כביר 10:0118.08.20
מצפצפות על טראמפ: חמש מיצרניות הרכב הגדולות בעולם חתמו על הסכם עם קליפורניה שמחייב אותן לעמוד בתקני פליטת גזי החממה ויעילות הדלק המחמירים של המדינה. וזאת, בניגוד לעמדת ממשל טראמפ שפועל להחלשת התקנים הפדרליים בתחום.

 

 

 

על ההסכם חתמו BMW, פורד, הונדה, וולוו ופולקסוואגן אמריקה (שכוללת גם את אאודי). "חברות הרכב שחתמו על ההסכם ימשיכו לייצר מכוניות נקיות יותר בדגש על הגברת הייצור של מכוניות חשמליות וצמצום פליטות גזי חממה", נכתב בהודעה שפרסמה נציבות האוויר הנקי של קליפורניה. "כל יצרנית שחתמה על ההסכם גיבשה תוכניות נוספות להתאמת המעבר לכלי רכב נטולי פליטות".

 

מפעל של חברת פורד מפעל של חברת פורד צילום: בלומברג

 

מוקדם יותר הקיץ הפתיעו פורד, הונדה, BMW ופולקסוואגן את טראמפ כשהודיעו על סיכום וולנטרי עם קליפורניה לעמוד בתקני יעילות הדלק ופליטות גזי החממה של המדינה. בעקבות ההודעה הגביר טראמפ את המתקפות על התקנים של המדינה, שהוצגו אחרי שממשלו החל לפעול לביטול תקנים פדרליים דומים מתקופת אובמה, וטען שהסיכום הוא לא יותר מ"תעלול וולנטרי".

 

ואולם, לפי דיווח של הניו יורק טיימס לפי ההסכמים העדכניים ה"תעלול" כבר אינו וולנטרי. "נכנסו לזה מבחירה, אבל עכשיו זה מחייב ובר-אכיפה", אמר מנהל המדיניות והקיימות של אאודי אמריקה, ספנסר רידר, שהוביל את המגעים עם קליפורניה מטעם פולקסוואגן.

 

במסגרת ההסכם יחוייבו היצרניות, שמחזיקות בכ-30% משוק הרכב בארה"ב, לשפר את צריכת הדלק של רכביהן מ-38 מייל לגלון (כ-13.5 ק"מ לליטר) כיום ל-51 מייל לגלון (18.2 ק"מ לליטר) עד 2026. זאת, בניגוד לדרישה הפדרלית העדכנית, שמחייבת צריכת דלק של 40 מייל לגלון (14.2 ק"מ לליטר).

 

ההשפעה של ההסכם צפויה להיות מורגשת היטב גם מחוץ לקליפורניה: 13 מדינות בארה"ב הלכו בעקבותיה, קבעו תקנים דומים והסכימו לאכוף גם הן את ההסכם החדש. מצב זה יוביל, למעשה, לכך שהיצרניות יעמדו בתקנים המדוברים בכל המדינות בארה"ב, גם כאלו שלא קבעו תקנות דומות ושאינן צד בהסכם, שכן לא סביר שהן ייצרו גרסאות נפרדות של הרכבים שלהם בעבור חלקים שונים בארה"ב.

 

בוב הוליקרוס, סגן נשיא לקיימות, סביבה והנדסה בטוחה בפורד, אמר שההסכמים מחייבים את היצרניות למכור רכבים חסכוניים בדלק ופחות מזהמים בכל ארה"ב: "מדובר ביצירת עקביות מבחינת מדיניות. בין אם מדובר במעבר ממפלגה אחת לאחרת או שינויים בין בבחירות או בהרכב הקונגרס, אנחנו צריכים ודאות רגולטורית בהשקעות שלנו מעבר למחזורים הפוליטיים".

x