מיתון? עשירי העולם לא שמעו על כך
בקצה האלפיון העליון העולמי ממשיכים להוציא כסף כאילו אין מגיפה או משבר כלכלי. מכירת וילות יוקרתיות והשכרת מטוסים פרטיים אפילו זוכות לפריחה
ביירד אליס העביר את הסגר בביתו בשיקגו, אך על אף המצב הוא לא עמד בפיתוי והגיש הצעה לרכישת ציור של מאסטר הולנדי, שהוצג במכירה פומבית מקוונת שערך בית המכירות סותביס באפריל. אליס (40), עורך דין תאגידי, זכה במכירה ועתה ציור נוף של גיליס קלז דה הונדקוטר מ־1627 ובו נוף הולנדי תלוי ליד שולחן העבודה שלו.
"הציור עלה לי פחות מ־10,000 ליש”ט, ואני מחייך בכל פעם שאני מביט בו", סיפר אליס, שהחל לאסוף יצירות של אמנים הולנדים לפני 20 שנה. "אנחנו בהחלט חיים בתקופה של התפכחות, אבל שפר עלינו מזלנו שאנחנו יכולים להמשיך לקנות אם אנחנו רואים משהו שמוצא חן בעיניינו".
חוויית הסגר של אליס היא ככל הנראה לא טיפוסית במיוחד, אבל מייצגת את מה שהמומחים בתחומי האמנות, התכשיטים, הנסיעות והנדל"ן כבר הבחינו בו: בקצה העליון ביותר של סקאלת ההכנסה, האנשים ממשיכים להוציא כספים על אף משבר הקורונה ששיתק את הכלכלה העולמית וגרם לפיטורי מיליוני עובדים.
לאלפיון העליון המיתון הוא יותר אי נוחות זמנית מאשר איום קיומי. בכל זאת, הקורונה אילצה גם את האמידים לשנות את דפוסי הצריכה שלהם. חופשות אקזוטיות ומסעדות יוקרה, למשל, אפילו עבורם הן מחוץ לתחום, כך לפי מחקר שערכה שרה ווילרסדורף, מנהלת חטיבת היוקרה בחברת הייעוץ הפיננסי “בוסטון קנסולטינג גרופ” (BCG). "אנשים אמידים עברו להשקיע בבתים שלהם, בין עם על ידי רכישת אמנות דקורטיבית, ספה חדשה או שיפוץ", הסבירה ווילרסדורף. "הם גם רוכשים בתים באתרי נופש במדינות שלהם מכיוון שהם יודעים שיהיו שיבושים בטיסות עוד זמן מה".
עם זאת, בסקר שערכו לאחרונה ב־BCG בקרב 12 אלף צרכנים בעולם שמוציאים בממוצע 39 אלף ליש"ט בשנה על מוצרי יוקרה וחוויות הודו כ־57% מהנשאלים שחוסר הוודאות הכלכלית מנע מהם רכישות או השקעות מתוכננות.
לפי ההערכות ב־BCG, המכירות של מוצרי יוקרה אישיים כמו תיקי יד ובגדים ירדו השנה ב־25%־45% בעוד ש"חוויות" יוקרתיות כמו נסיעות ומסעדות יצטמצמו בעד 60%. ירידות חדות מסוג זה צפויות גם אם העשירים ביותר ימשיכו לבזבז מכיוון שסקטור היוקרה מסתמך על בסיס רחב בהרבה של לקוחות.
ההתאוששות של תעשיית היוקרה צפויה להימשך עד שלוש שנים אך גם בינתיים יש מי שאינם מוכנים להתפשר על סגנון. התכשיטנים בבולגארי ובדיור מדווחים על ביקוש יציב בהזמנות לעיצוב תכשיטים בהתאמה אישית. המעצב דניאל רוזברי מבית האופנה שיאפרלי סיפר שלאחרונה קיבל הזמנה לעיצוב שמלת קוטור שתתאים ל"שרשרת המדהימה ביותר" שלקוחה רכשה בזמן הסגר. באפריל שילם קונה אלמוני 1.34 מיליון דולר במכירה פומבית מקוונת של סותביס עבור צמיד "טוטי פרוטי" של קרטייה המעוטר באבני אמרלד, רובי וספיר.
מכירות פומביות מקוונות נעשו מהותיות לבתי המכירות הפומביות הגדולים כמו כריסטיס וסותביס. ג'וש פולאן, ראש חטיבת השעונים בסותביס מודה שהסגר היה תקופה של ניסויים ושבירת מוסכמות: "מכירות ברשת אפשרו לנו להגיע לקהל חדש, וכשליש מהמשתתפים היו מתחת לגיל 40, צעירים מקהל הרגיל שלנו".
שיעור חשוב אחד שלמדו בתי המכירות הוא שאפשר להציע מגוון רחב בהרבה של מוצרים ובמחירים גבוהים יותר: משעוני כיס דרך תיקי הרמס ועד נעלי אייר ג'ורדן חתומות — אנשים מוכנים להגיש הצעות גבוהות מבלי שייראו.
ראול קאדקיה, מנהל מחלקת התכשיטים הבינלאומית בכריסטיס, ציין כדוגמה מכירה מסוף יוני של אבן חן אמרלד במשקל 28.86 קראט. "מצאנו את עצמו עם מכירה ערה שהשתתפו בה חמישה אספנים ובסופה האבן נמכרה ב־2.1 מיליון דולר – סכום כפול מהטווח התחתון שהצבנו".
גם שוק האמנות בכריסטיס שוקק. במכירה של פסלים ענקי ממדים שהתקיימה לאחרונה תחת הכותרת "לחלום בגדול" נמכרו יצירות של ריצ'רד סרה וג'ף קונס. "אנחנו מקבלים גם הצעות על יצירות של ניקי דה סן פאל, אלכסנדר קאלדר ואמנים נוספים", הגיב אדריאן מאייר שאחראי מכריסטיס. "השכבה העליונה של אספני האמנות חסינה מפני מיתון".
בדומה, סוכני הנדל"ן בהמפטונס, עיירת חוף מחוץ לניו יורק, נהנים משנה מוצלחת הן בתחום השכירות והן במכירות, על רקע חיפושם של אנשי וול סטריט אחרי מקום מפלט. אוון קולמן, סוכן נדל"ן באזור מכר לאחרונה אחוזה בשווי 19 מיליון דולר לזוג שמצא אותה בסגר. "בשנה טיפוסית אני סוגר 25 עסקאות, אבל בשלושת החודשים האחרונים לבדם סגרתי כבר 75 עסקאות", אמר. "אנחנו עובדים בלי הפסקה, וכך גם האדריכלים והקבלנים באזור".
עבור בעלי האמצעים וילות יוקרתיות ומטוסים פרטיים הם הסטנדרט. חברת המטוסים הפרטיים סילבר אייר מקליפורניה שמחזיקה בצי של 30 מטוסים, דיווחה על זינוק של 40% ביוני בביקוש לשעות טיסה בהשוואה לשנה שעברה. לדברי מנכ"ל החברה ג'ייסון מידלטון. "אנשים היו סגורים בבתים במשך חודשים, כך שברגע שהסגר הוסר הם רק רצו לצאת ולעשות משהו".
חלקם היו מוכנים להוציא כספים גדולים כדי לברוח כבר בשלב מוקדם. באפריל התקשר לסילבר אייר לקוח שביקש לארגן את מנוסתו ממוסקבה שהייתה תחת סגר. הוא לא ציין יעד אלא חיפש מדינה שתסכים להכניס אותו ושיש בה חופים ושמש. "חיפשנו ללא הרף ובסופו של דבר הטסנו אותו לקינגסטון ביי בג'מייקה", סיפר מידלטון. עלות המעבר: 175 אלף דולר.
לעומת זאת, ג'רמי ווס, מייסד חברת Premium Conciergerie בפריז ייעץ ללקוחות שלו להישאר באירופה הקיץ ולוותר על חופשות באמריקה או באסיה. הוא תר עבורם אחרי וילות במיקונוס, בריביירה הצרפתית ובקוסטה דה סול בספרד.
מועדוני הלילה עדיין סגורים כך שווס מנסה להביא את המסיבות אל הלקוחות. הוא שוכר תקליטנים, קייטרינג ותפאורה. "הם יכולים לארח 40 או 50 חברים וליהנות כמעט כפי שהיו נהנים במועדון", הוא אומר. עלות אירוע כזה: כ־20 אלף יורו.
לצד מסיבות ונדל”ן יש מי שמוציאים את כספם על כלי שיט .ג'ונתן בקט, המנכ"ל של בורג'ס יאכטס (Burgess Yachts) מכר בתחילת יוני יאכטה באורך 100 מטרים ביותר מ־100 מיליון יורו. עם זאת הזמנות היאכטות כן התמתנו הקיץ בשל הגבלות התנועה מארה"ב ורוסיה, הוא מודה. "יש הרבה מיליונרים מתוסכלים שלא יכולים להגיע לספינות שלהם".