על הקשר ההדוק שבין פטנטים לפיתוח עסקי
שש נקודות שכל יזם מתחיל חייב להבין
מוגש מטעם DUN'S 100
פטנטים מהווים כלי חשוב לפיתוח עסקי. עם זאת, יזמים בתחילת הדרך לעיתים מפספסים את הנקודות הבסיסיות שיש להבין על מנת להשתמש ב פטנטים ביעילות ככלי אסטרטגי.
כאשר יוצאים למסע עם מיזם חדש הנקודה הראשונה שכדאי להבין, היא שפטנט הוא למעשה הזכות למנוע מאחרים למכור או להשתמש באמצאה, ועל אף שלא צריכים פטנט כדי ליישם את האמצאה בפועל, כן צריכים אותו כדי לייצר יתרון בשוק.
הנקודה השניה שחשוב להבין, היא שקיבול הפטנט תלוי בתיאור רחב של האמצאה והמחיר לשמירת פרטים חשובים כ"סוד" יכול להיות ביטול הפטנט לאחר שהוא ניתן. היקף ותיאור האמצאה יקבעו על ידי אסטרטגיית הקניין הרוחני של החברה, מתוך חשיבה משותפת עם עורך הפטנטים על המטרות המסחריות של החברה ושיקוליה העסקיים.
הנקודה השלישית שיש להבין היא שאין "משטרת פטנטים". לאחר מתן הפטנט, בעל הפטנט הוא האחראי הבלעדי לזיהוי מפרים ולהגשת תביעה נגדם. תביעות הפרה אלה הינן תביעות אזרחיות ולכן אין אינטרס ממשלתי כיצד הן ייפתרו (בדומה לפגיעה אישית, הפרת חוזה וגירושין).
הנקודה הרביעית נוגעת להשקעות. כאשר מדברים עם משקיע, הפטנט שקיבלתם הוא לא תחליף למוצר בפועל. משקיעים רוצים לראות הוכחה לכך שהמוצר עובד ושיש לו שוק על מנת להבין שמדובר בהשקעה רצינית שעברה ולידציה. פטנט (או אפילו בקשה בתהליכים) יכולים להמתיק את העסקה והם בהחלט חשובים למשקיעים מנוסים, אך הם לא יניעו את העסקה לבדם.
הנקודה החמישית, היא שהבוחן המטפל בבקשתך במשרד הפטנטים לרוב יהיה אדיש לשאלה האם היא תתקבל או לא. מי שדואג בפועל לכך שבקשתך תתקבל הוא העורך פטנטים שמייצג אותך, ועל כן חשוב לבחור בנציג שיש לו ניסיון חיובי רב בהליכים מול בוחני פטנטים.
הנקודה השישית והאחרונה, היא שיש להבין שסיפורי ההצלחה בדרך כלל כוללים ממציאים שהשיקו חברה (או מוצר) לאחר הגשת בקשת פטנט והשתמשו בחלק מזרם ההכנסות שלהם כדי לממן את תהליך רישום הפטנט. במילים אחרות, אסטרטגיית פטנטים צריכה להיות חלק מתכנית עסקית ולא תחליף לתוכנית עסקית. בהצלחה!
מאת ד"ר סיני יארוס, עו"פ, לוצאטו את לוצאטו עורכי פטנטים מקבוצת לוצאטו