1,200% בתוך 5.5 שנים: הקורונה דחפה את תדיראן לשווי שיא
חברת המזגנים שבשליטת משה ממרוד נהנתה מהעובדה שאנשים נשארו בבתים, רשמה תוצאות שיא בשורת ההכנסות והרווח הנקי ברבעון השני, הגיעה לשווי של 1.8 מיליארד שקל ותחלק 45 מיליון שקל בדיבידנד; ההיסטוריה מלמדת שהרבעון השלישי יהיה יותר חזק
התפשטות נגיף הקורונה ברחבי העולם ובישראל פגעה בפעילותן של חברות רבות, אך ישנן חברות שהנגיף סיפק להן רוח גבית, כמו חברת המזגנים תדיראן הולדינגס, שנהנתה מהשהות הממושכת של הציבור בבית, שתורגמה לרכישה מוגברת של מזגנים, שהובילה את החברה לרבעון שיא מבחינת הכנסות ורווחים.
- בשל הסגר: ירידה של 15% בשימוש בכרטיסי אשראי של ישראכרט
- גב מהקורונה: מחזורי המסחר קפצו ואיתם תוצאות הבורסה
- הקורונה הכפילה את הביקושים לשעון השינה של איתמר מדיקל
הכנסות החברה שבשליטת משה ממרוד (66.92%), שמכהן גם כמנכ"ל, הסתכמו ברבעון השני של השנה ב־283.3 מיליון שקל. מדובר בעלייה של 13.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אז ההכנסות עמדו על 249.3 מיליון שקל. למעשה, הרבעון האחרון היה הרבעון עם ההכנסות הגבוהות ביותר בתולדות החברה. בסיכום המחצית הראשונה של 2020 ההכנסות עלו בכמעט 11% והסתכמו ב־467.1 מיליון שקל. גם במקרה זה מדובר על תוצאת שיא.
הרווח התפעולי ניתר ב־46.6% והגיע ל־41.8 מיליון שקל ברבעון השני, ובמחצית הראשונה הוא הסתכם ב־62.8 מיליון שקל — עלייה של 50% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הזינוק הוא תוצאה של העלייה במכירות וכן של השיפור ברווח הגולמי, שצמח בכ־20% ברבעון ובמחצית. זאת, בעיקר הודות לעלייה במכירות ולירידה בעלויות הרכש והשינוי בשער הדולר.
דיבידנד של 23.5 מיליון שקל יחולק לבעלי המניות
ה־EBITDA הסתכם ברבעון ב־46.6 מיליון שקל וב־72.5 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2020. מדובר בעלייה של 39.7% ו־42.8% בהתאמה.
כתוצאה מכל זאת, הרווח הנקי ברבעון קפץ ב־46.8% והסתכם ב־30.1 מיליון שקל. זאת, לעומת רווח נקי של 20.5 מיליון שקל ברבעון השני של 2019. הרווח הנקי במחצית הראשונה של השנה עמד על 47.2 מיליון שקל, זינוק של 68% בהשוואה לרווח נקי של 28.1 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה שעברה. גם בשורת הרווח הנקי החברה רשמה תוצאות שיא, הן ברבעון והן במחצית.
בעקבות התוצאות הודיעה החברה על חלוקת דיבידנד בהיקף של 23.5 מיליון שקל שיחולק לבעלי המניות ב־1 בספטמבר. דיבידנד זה מצטרף לדיבידנד שכבר חולק באפריל בהיקף של 21.2 מיליון שקל, מה שמעמיד את היקף הדיבידנד הכולל ל־2020 עד כה על 44.7 מיליון שקל. גם מהבחינה הזו מדובר בשיא.
הדיבידנד של ממרוד: 130 מיליון שקל
בסך הכל, בחמש השנים האחרונות חילקה תדיראן הולדינגס דיבידנדים בהיקף של 192.5 מיליון שקל, כולל הדיבידנד שהוכרז אתמול. באף אחת מהשנים הקודמות היקף הדיבידנד לא חצה את רף 40 מיליון השקלים. בחישוב גס לפי אחזקותיו המשתנות לאורך השנים, חלקו של ממרוד בדיבידנדים עומד על כ־130 מיליון שקל.
על רקע הדו"ח החזק מניית תדיראן הולדינגס עלתה ב־9.2%, ובכך השלימה עלייה של 48.3% מתחילת השנה, ושל יותר מ־1,110% מתחילת 2015 (זאת בשעה שמדד ת"א־125 הניב בתקופה זו תשואה של 12.2%).
שווי החברה הגיע לשיא של כל הזמנים — 1.82 מיליארד שקל, שגוזר לאחזקתו של ממרוד שווי של 1.2 מיליארד שקל. נהנות נוספות מהזינוק הן חברת הביטוח הראל, שמחזיקה ב־7.2% ממניות תדיראן הולדינגס, וחברת הביטוח הפניקס, שמחזיקה ב־5.2% מהמניות באמצעות בית ההשקעות אקסלנס.
הזינוק במניה מתרחש גם, ככל הנראה, על רקע הציפייה של המשקיעים לדו"חות חזקים במיוחד ברבעון הבא, שמתרחש בשיא הקיץ, שכן באופן מסורתי הרבעונים השני והשלישי של תדיראן הם הרבעונים החזקים ביותר שלה, כשעל פי רוב הרבעון השלישי חזק אף יותר מהרבעון השני.
להערכת החברה, נתח השוק שלה בשוק המיזוג הביתי עומד על 40% ובשוק המיזוג המסחרי על 5% ‑ בדומה לנתח השוק שלה בסוף הרבעון הראשון של השנה.
משה ממרוד, בעל השליטה ומנכ"ל תדיראן, אמר ל"כלכליסט" כי "כל עוד העולם ימשיך להתחמם זה טוב לנו. לא היינו מצליחים פחות אם לא הייתה קורונה. עד שמוצר מקבל את החותמת של תדיראן עליו הוא עובר תהליך ארוך. לפרוייקט ההתייעלות האנרגטית שלנו בבתי החולים, שהוא חוזה של 17 שנה קדימה, הייתה גם תרומה לרבעון הנוכחי ובראייה קדימה הרכישה של החברה המזרח האירופית מתקדמת ואני מאמין שהיא תהפוך אותנו לשחקן גדול שם. התחום צומח בישראל ובעולם, והחברה מאורגנת היטב להגדיל את יכולת הקיבול ונתחי השוק שלה".
תדיראן ציינה כי היא עדיין מנהלת משא ומתן לרכישת 75% מחברת מזגנים שפועלת במזרח אירופה, עסקה שעליה דיווחה בחודש מאי אחרון. להערכת החברה, היא תשלם עבור המניות כ־80 מיליון שקל, אולם היא מדגישה שבעקבות המשבר ייתכן כי תנאי העסקה ישונו. מטרת הרכישה היא לצמוח באירופה, שמהווה 5% משוק המזגנים העולמי ושבה שוק זה צומח ב־5% בכל שנה נוכח התגברות גלי החום.
משום כך, תדיראן מגדירה את אירופה כשוק אטרקטיבי, בדגש על ספרד ופורטוגל. גם הודו מוגדרת כשוק אטרקטיבי, כך שייתכן שבעתיד הלא רחוק תדיראן תבצע רכישות שרלבנטיות גם לשוק הזה.