התבואה תקועה בנמלים, והעלות לציבור - 150 מיליון שקל בשנה
ועדת הכלכלה דנה היום בעיכובים בפריקת התבואה מהאוניות, ועולה כי הבעיה בנמל אשדוד חמורה במיוחד עם שיא המתנה של 38 יום; הסיבה: משמרת עבודה אחת ביום וציוד פגום; הוועדה דרשה להגיש לה תוכניות לשיפור המצב תוך חודש
התבואה המיובאת לישראל תקועה בנמלים, והעלות העודפת בעקבות כך עומדת על 150 מיליון שקל בשנה שמושתת על הצרכן. כך עולה מדיון שערכה היום (ב') ועדת הכלכלה. עוד עולה כי עיקר הבעיה נוגע לעבודה בנמל אשדוד.
- מירי רגב עם ועד נמל אשדוד: להותיר את כל הרציפים בידי המדינה
- נמל אשדוד ישלם קנס בסך 3.5 מיליון שקל: פגע בתחרות מול נמל חיפה בענף הרכב
- מנכ"ל נמל אשדוד: "אנו פועלים על מנת להביא את ההייטק למקום שהוא לואו-טק"
העיכובים, לפי עדות יו"ר אגוד יבואני התבואה, איתי רון, מגיעים עד שיא המתנה של 38 יום לפריקת האוניה, מהם 17 ימי המתנה ו-21 ימי פריקה.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי הוסיף בעניין זה כי "הוועדה רואה בחומרה את הנזק הכלכלי שנגרם לתעשייה".
ישעיהו בארי, מנהל מחלקת הייבוא בשטיבל טחנות קמח, הסביר כי הבעיה העיקרית נעוצה בעיכובים בנמל אשדוד. לדבריו, "המפעל שלנו באשדוד, ואנחנו מעדיפים בגלל העיכובים שם לפרוק בחיפה. כי שם פורקים ביום את מה שבאשדוד פורקים בחמישה ימים. זה עולה לכל אונייה בין 80-50 אלף דולר נוספים. באשדוד עובדים משמרת אחת (ביום) והציוד פגום, וזה היה ככה עוד לפני הקורונה". עוד הוסיף כי "המשמעות היא 700 משאיות מיותרות בשבוע, על הכביש, שנוסעות דרומה".
מרגי דרש ממשרד התחבורה להגיש לוועדה תוכנית לצמצום ימי ההמתנה באשדוד ב-50%. לדבריו, " בתחילה סברתי שלא מדובר בבעיה דחופה, אולם התברר כי הנושא בוער".
למדינה מיובאות מדי שנה תבואות במשקל כולל של 5.5 מיליון טון – כ-95% מהדרוש למשק – כחומרי גלם לקמח, שמן ומזון. 80% נפרקים בנמל חיפה ומוסעים לדרום, בעוד שרק 20% נפרקים בנמל אשדוד, מאחר שבנמל זה אין מספיק כוח אדם כדי לתת מענה לדרישה.
מנכ"ל קוראל שירותי ים, יוני איזקוב, הוסיף כי כיום אונייה ממתינה בממוצע 12 ימים לכניסה לנמל חיפה ו-8 ימים לכניסה לנמל אשדוד, בעוד שבנמלים אחרים בעולם אין המתנה.
משה ז'נה, מנכ"ל נמל אשדוד ,השיב לטענות ואמר כי הנמל משקיע 220 מיליון שקל בתשתיות, ובשל הקורונה לא מאפשר לבצע שעות נוספות במעבר בין המשמרות, כדי לשמור על עבודה בקפסולות ולהימנע מהדבקה בקורונה. נשיא לשכת הספנות, יורם זבה, ענה כי אפשר לגייס כוח אדם במיקור חוץ זמני, לפי דרישה יומית.
מנהל רשות הספנות והנמלים, יגאל מאור, אמר כי בניית תשתיות לוקחת בישראל זמן רב, ויש עדיפות לפריקת אוניות נוסעים, ולאחר מכן לנושאי ביטחון, מכולות ורק לבסוף אוניות מטען.
מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה בריימן, אמר כי מתבצעת השקעה במסוע לגרעינים, שיאפשר עבודה בקצב של פי שמונה בהשוואה להיום. מסוע זה יעבוד 24 שעות ביממה.
הוועדה קראה לנמל אשדוד להישען על מיקור חוץ במידת הצורך ולצמצם את ימי ההמתנה בחודשים הקרובים. כן קראה למשרד התחבורה ולרשות הנמלים להכין תוכנית לצמצום ימי המתנה בנמל אשדוד זה בחצי, ולהגיש לוועדה את התוכניות תוך חודש.