$
בארץ

רפאל וריית'און יקימו פס ייצור למיירטי כיפת ברזל בארה"ב

עד סוף השנה יוחלט היכן יוקם המפעל המשותף, שייצר טילים עבור צבא ארה"ב, וייתכן שגם למדינות אחרות. המיירטים לסוללות הישראליות ימשיכו להיבנות בארץ, בין השאר מרכיבים אמריקאיים

אודי עציון 21:2503.08.20

היום אחר הצהרים נחת בנתב"ג המטוס הגדול ביותר בעולם, אנטונוב 225 מריה, שנבנה במקור כדי להטיס את מעבורת החלל הסובייטית בוראן. המטוס, שמוטת כנפיו היא ברוחב 88 מטר, ושוקל כולל מטען מלא 640 טון, מצוייד בשישה מנועים ומשמש כיום להטסת מטענים אזרחיים. הוא הביא לארץ משאיות 'אושקוש' של צבא ארה"ב, שיותאמו בחברת רפאל, לתמיכה לוגיסטית בשתי סוללות כיפת ברזל שרכשו האמריקאים.

 

 

במקביל חתמו רפאל וריית'און האמריקאית על הסכם להקמת פס ייצור משותף למיירט כיפת ברזל, טיל הטמיר, ולגרסה האמריקאית שלו, המכונה סקיי האנטר. עד סוף השנה יוחלט היכן בארה"ב יוקם המיזם, שקיבל את השם ריית'און-רפאל מערכות הגנה אזורית.

 

כבר היום מיוצרים 50% מרכיבי מערכת כיפת ברזל בארה"ב, לפי דרישת הממשל האמריקאי המממן את ההצטיידות הישראלית במערכת ליירוט רקטות. הרכיבים נשלחים להרכבה במפעל ייצור הטילים של רפאל בארץ.

 

המיזם המשותף, לעומת זאת, נועד לספק מיירטים עבור הצבא האמריקאי, שכחלק מהזמנת שתי הסוללות הראשונות הזמין 240 מיירטים. אולם הקמת מפעל למספר כזה של טילים אינה כלכלית, כך שנראה ששתי החברות מצפות להזמנות נוספות מהפנטגון - או באמצעות רכש סוללות נוספות של כיפת ברזל, או על ידי שילוב מיירטי הכיפה במערכות הגנה אווירית אמריקאיות.

כיפת ברזל כיפת ברזל צילום: איי אף פי

 

 

מלבד צבא היבשה האמריקאי, גם חיל הנחתים של ארה"ב הביע עניין במערכת, המסוגלת ליירט גם טילי שיוט, מל"טים ומטוסי קרב בטווחים קצרים. רפאל פיתחה את היכולת לשלב את מיירטי הטמיר במערכות נ"ם קיימות, תוך שימוש במערכות המכ"ם והפיקוד ושליטה שלהן, מה שמוזיל את עלות ההצטיידות בטיל הישראלי ומאפשר לשדרג באמצעותו מערכות ותיקות.

 

הפנטגון, שאינו נוהג בדרך כלל לרכוש מערכות נשק זרות, רכש את כיפת ברזל כפתרון ביניים עד לפיתוח מערכת יירוט אמריקאית חדשה. ריית'און, המייצרת טילים ומכ"מים, ואת מערכת הפטריוט בין השאר, תתמודד במכרז לפיתוח מערכת כזאת עם מכ"מים ומערכות פיקוד משלה, ומיירט הסקיי האנטר.

 

צבא ארה"ב הודיע כי שתי סוללות כיפת ברזל יוכרזו מבצעיות עד סוף 2021, וכי לפני כן הן יערכו ניסוי ירי מבצעי, במהלכו יידרשו ליירט גם טילי שיוט.

 

עסקת שתי הסוללות לאמריקאים הייתה על סך 373 מיליון דולר. מחירו של כל טיל טמיר מוערך בכ-50 אלף דולר, מה שהופך אותו למיירט זול יחסית, מה שיסייע לו בהתמודדות במכרזי רכש עתידיים ברחבי העולם.

 

 

x