גינוני חן: על אף הקורונה קולקציה חדשה לרונן חן
"אני חיה מוזרה, משהו בין בית אופנה לרשת", אומר המעצב הוותיק רונן חן. למרות המשבר הוא יוצא בקו חדש ביחד עם הדוגמנית והיזמית מיטל ויינברג, וממשיך לייצר קולקציות שנשענות על קשריו עם הלקוחות ופעילות מסיבית ברשתות החברתיות
משבר הקורונה תפס את המעצב רונן חן מוכן. אמנם 20 החנויות שלו נסגרו בסגר והמכירות נעצרו ונגרם לו נזק כלכלי של כמה מיליוני שקלים, לדבריו, ובכל זאת, העובדה שעד פרוץ המשבר העסק היה מנוהל נכון, עם יעדי ביצוע, כמויות ייצור נכונות ולקוחות נאמנים — סייעה לו. בסגר, הוא אומר, היה קל יותר. "הכל נעצר, גם התשלומים לעובדים. עכשיו המצב מסובך יותר: ההוצאות שוב גדלות, יש לשלם שכר דירה ומשכורות, ומספר הקונים ירד”. אבל הוא לא מתלונן. "הכל תלוי באיך הגעת למשבר הזה", הוא אומר, בהתייחסו לפשיטות הרגל של מותגים גדולים בארה"ב ולמצב המעצבים המקומיים.
הוא מודה שהמשבר תפס אותו במצב די טוב. מתוך 90 עובדים נאלץ לפטר כשישה. בתקופת הסגר היו הזמנות באתר האינטרנט שלו והוא המשיך להשיק בכל שבועיים קבוצת פריטים חדשה (כ־20 קבוצות בשנה). "זו עונה מוזרה", הוא אומר, "הסחורה הגיעה לחנויות ערב הסגר, באביב, וכשפתחנו שוב — כבר היה קיץ. בסוף יולי כבר נותרו בחנות רק שאריות סחורה, וקולקציית הסתיו אמורה להיכנס באמצע החודש".
מה הסוד שלו? חן, מעצב מסחרי ותיק, אומר שהוא "חיה מוזרה, משהו בין בית אופנה של מעצב לבין רשת". מצד אחד, הוא מעצב קולקציות עם דנ"א אישי. מצד שני, בחנויות שלו מחליפים קולקציות כמו בזארה. נדמה שבשנים האחרונות פיצח איזו נוסחה, ושינה סגנון. לקשר הישיר שלו עם לקוחות ברשתות החברתיות ולשיתופי הפעולה שלו עם מובילי דעה בתעשייה ובכלל — שהניבו קולקציות מסקרנות ומוצלחות — יש חלק לא מבוטל בכך. ההצלחה נובעת מכך ששיתופי הפעולה הללו לא היו מאולצים, אלא תמיד עם אנשים שמחוברים למותג וחיים אותו. בשנים האחרונות גם בקולקציות המרכזיות שלו נושבת רוח שונה, צעירה יותר, שמרנית מעט פחות, ועדיין איכותית. כך, למשל, בקולקציית הקיץ אפשר למצוא שמלות עם ווליום מכותנה שוויצרית משובחת, שמלות גלביה ואוברול כותנה שובב לימי הקיץ. לצד הקו הראשי הוא פיתח ב־2014 גם קו "לימיטד" של פריטים במהדורה מוגבלת המיוצרים ביד וחנות אחת בדיזנגוף בתל אביב מיוחדת רק לו. הקולקציות בקו זה מזוקקות יותר, אין בהן הרבה צבעים ודפוסים והן, לדבריו, משקפות את הדנ"א של המותג.
שיתוף הפעולה הראשון של חן היה עם הדוגמנית אניה מרטירוסוב ב־2015. לדבריו, "כשהחלו שיתופי הפעולה בתחום האופנה, חלמתי שמישהו יזמין אותי, אבל אז פתאום באמצע הרצאה באיטליה הבנתי שאני לא צריך לחכות — כי אני בית אופנה ויכול לארח בעצמי". הוא זיהה את כוחה העולה של מרטירוסוב באינסטגרם, וההיסטוריה המשותפת שלהם (מרטירוסוב הצטלמה לקמפיינים שלו) הובילה לקולקציה שבזמנו תוארה כ"אחת הקולקציות החזקות של חן זה זמן". סוד ההצלחה שלה היה בהיותה נגישה ויומיומית אבל עם טוויסט שעשה את כל ההבדל. ההצלחה הובילה אותו לשתף פעולה ב־2017 עם הסטייליסטים מזל חסון (שעובדת איתו שנים) וראובן כהן, בקולקציה שנחטפה מהמדפים, ומאוחר יותר גם עם תלמידים בשנקר ועם הדוגמנית לשעבר, אשת הקריאייטיב והאופנה מיטל ויינברג.
זה לא מובן מאליו, אבל דווקא בימים אלה, בעקבות ההצלחה של שיתוף הפעולה ביניהם השיק מותג חדש עם ויינברג — OMA — שהוא מעין פיתוח של שיתוף הפעולה הקודם איתה. כמו הקולקציות של חן, הקולקציה מיוצרת בארץ, ונושבת ממנה רוח צעירה וטרנדית, בסגנון בוהו שיק משוחרר.
בימים אלה חן כבר עובד על קולקציית קיץ 2021 שלו. ואם עד עכשיו הוא נהג לטוס לסין, לאיטליה, להודו וליפן בחיפוש אחר בדים, כעת קולגה ותיקה בסין עושה את העבודה עבורו והבדים והאביזרים נבחרים בשיתוף אתה בשיחות מרחוק. גם הקולקציות עצמן משתנות — פחות לאירועים ויותר בגדים יומיומיים, פונקציונליים, שאפשר ללבוש גם בבית ובפגישות זום ולהרגיש נוח, כמו למשל, שמלת טריקו משובח ארוכה בעלת מבנה ארכיטקטוני וגימורים מוקפדים. המחירים בעונה: בין 199־1,400 שקל; עכשיו: 99־799 שקל.