דעה
מענק אוניברסלי ללא תנאים הוא הפתרון הנכון
את המענק לכל אזרח יש לחלק כל חודש, ולא רק חד פעמית כפי שמתכננת הממשלה. מדובר בפתרון מוכר וידוע, שקריאות לממשו נשמעות כבר בכל העולם - "הכנסה בסיסית אוניברסלית" ללא תנאי, מערכת רווחה אוטומטית שלא מאפשרת רמאות - ולכן לא דורשת פיקוח
המענק האוניברסאלי המחולק לכל אזרח הוא (חלק מ) הפתרון הנכון. לא רק שהוא נכון חד פעמית, יש לחלק אותו כל חודש. גם הביקורת מוצדקת: מדוע לשפוך כל-כך הרבה כסף גם על מי שלא ממש זקוק לזה? הרי בסוף צריך גם לממן את זה.
- חוק המענק לכל אזרח אושר בכנסת; הכסף יועבר החל מיום ראשון
- שינויים בתוכנית הכלכלית: צעירים מתחת לגיל 28 עם ילד יקבלו דמי אבטלה מלאים
- מענקי הסיוע עודכנו: 500 שקל עד הילד הרביעי; מהחמישי - 300 שקל לילד
אלא שזה לא לגמרי מדויק שהעשירים והעניים מקבלים את אותו הסכום. הטעות נובעת מההסתכלות רק על מי שמקבל את הכסף, והתעלמות ממי שמשלם. מי שיממן את המענקים זה מי שיש לו הכנסה היום ובעתיד; הרי המס שבסוף ישלמו בעלי ההכנסות הגבוהות יהיה הרבה מעבר למה שהם מקבלים היום. ולכן בחישוב של הנטו מקבלים את הכסף הזה רק הנזקקים.
הפתרון שמוצע הינו מוכר וידוע כ-UBI – "הכנסה בסיסית אוניברסלית" ללא תנאי. קריאות ל-UBI בעקבות משבר הקורונה נשמעות במדינות רבות, כולל בארה"ב ובבריטניה. באתר הבריטי אינדיפנדנט פורסם מכתב של קרוב ל-800 פרופסורים מרחבי העולם הקוראים ליישום ה-UBI. בעולם הרעיון החל לצבור פופולריות עוד לפני משבר הקורנה.
מדובר במערכת רווחה אוטומטית שלא מאפשרת רמאות, ולכן לא דורשת פיקוח. התומכים באים מכל רחבי הקשת הפוליטית: הימין תומך בגלל הקטנת הבירוקרטיה של מערכת הרווחה, ואילו השמאל רואה בכך רשת בטחון למוחלשים. שיטה זו הייתה כבר מזמן צריכה להחליף את מערכת הרווחה הקיימת, אך כמו כל דבר, מבשילה כשהתנאים מקצינים (ראה עבודה מהבית, למידה מרחוק).
הפתרונות להבטחת הכנסה שהוצגו עד היום אינם מספקים ואינם פותרים את הבעיה: איך כל מי שזקוק יקבל וכל מי שלא זקוק לא יקבל. בעיות אלו קיימות גם בימים כתיקונן ומספקות פרנסה לכל הבירוקרטיה. מתן אוטומטי לכולם פותר את בעיית הבירוקרטיה, מבחני ההכנסה והרמאויות. יתרון נוסף של קצבה ללא תנאי היא בכך שעובד או עצמאי המוצא עבודה או עסקה, אפילו בשכר מינימום, יקח אותה משום שהיא בנוסף לקצבה ולא במקומה.
על מנת שאלו שפחות צריכים את המענק יקבלו פחות באופן אוטומטי, ללא בירוקרטיה, פיקוח, מילוי טפסים ומבחני הכנסה, יש להוסיף את שווי המענקים לכל השכירים לתלוש כבר החודש, עצמאים יוסיפו אותו לדו"ח השנתי וכך כל מי שיש לו הכנסה, קצבתו תקוזז בגובה המס השולי שלו; ככל שמרווחים יותר, המענק נטו יהיה יותר קטן. זה כבר יחסוך כמיליארד שקל. בנוסף יש לשקול להעלות כבר עכשיו את כל מדרגות המס ב- 10%, לתקופה קצובה, כ'מס קורונה'. זה יגרום לכך שבסביבות 15 אלף שקל לחודש המענק הממוצע יתאפס, ומעל סכום זה, ימומן חלק מהגירעון ויישאר פחות לדורות הבאים. לאורך זמן כל אדם שימצא עבודה יתחיל לשלם מס הכנסה, שיקזז אוטומטית חלק או את כל הקצבה. מי שייפלט בהמשך לא יישאר ללא הכנסה.
בנוסף, יש לבטל את כל התמיכות לעסקים. הכסף יגיע לאנשים, והם, דרך הקנייה שלהם, יתמכו בעסקים. כך, אלו ששפר עליהם מזלם וממשיכים לעבוד או לקבל פנסיה גבוהה יממנו את מינימום המחייה של חסרי העבודה האמיתיים.
הרווח העיקרי מיישום השיטה יהיה לאחר המשבר, כשנבין שה-UBI היא מערכת הרווחה הנכונה והפשוטה - והיא כאן כדי להישאר. מימון ה-UBI בהמשך, לאחר המשבר, יבוא מביטול חלק גדול מהקצבאות ונקודות הזיכוי במס הכנסה, אותם היא תוכל להחליף. שיטה זו גם מקטינה את אי השוויון בצורה אפקטיבית לאין שיעור ממס מדורג. סימולציה שנערכה על ידי פורום קהלת ב-2018 הראתה ירידה של כ-6-7% במדד ג'יני במקרה כזה, לכן יתאפשר לממן חלק בהעלאת המע"מ שאינו פרוגרסיבי אך יעיל. כל זאת מבלי להגדיל - ואף להקטין - את אי השוויון.
ניר יעקבי הוא מרצה לכלכלה ויועץ כלכלי