פורד אקספלורר: כביש־שטח מאיים לשריפים ישראלים
פורד אקספלורר, בעל הנוכחות המאיימת שמשמש כרכב סיור לשריפים אמריקאים, מגשים את החלום הישראלי: כמה שיותר פח לשקל. המושבים מלפנים דומים יותר לכורסאות, קל לתקוף איתו סיבובים, אך בכבישים עירוניים הוא קופצני למדי. התמחור שלו, 355 אלף שקל, נמוך משמעותית ממתחריו הגרמניים והיפניים
מעטים הם הרכבים אשר עונים על רצונותיו, חלומותיו, מאווייו של עם ישראל כמו פורד אקספלורר. ברמת העיקרון, קשה להבין מה מוצאים הישראלים ברכב כביש־שטח ענק שבולט מחניות. ברמת המציאות, זה בדיוק המתכון הנכון לעם ישראל, גם בדור החדש. הדור הראשון של פורד אקספלורר היה רכב שטח קשוח אמיתי, כזה שנוסע על סלעים. אותו לא קיבלנו. הדור השני היה גם הוא קשוח שנוסע על סלעים, אותו קיבלנו אבל לא כל כך רצינו, בטח לא כשיש מתחרים אחרים מיפן. הדורות הבאים של פורד אקספלורר הפכו להיות בדיוק מה שפורד ארה”ב יודעת לעשות: רכבים גדולים. מדובר ברכב שמיועד להחליף מיניוואן עבור משפחה בת שש או שבע נפשות, שסטטיסטית לפחות מחצית מהן סובלות מעודף משקל.
אקספלורר מהדורות האחרונים היה נפיל, וכך גם אקספלורר מהדור החדש, שמשתרע על לא פחות מכ־5 מטרים. רשימת האבזור מיועדת להשביע את רעבונה של משפחה אמריקאית מרובת ילדים או משפחה ישראלית חובבת מרחבים. מקדימה יש שני מושבים לנהג ולנוסע לצדו, שניהם יותר כורסאות ופחות מושבים. השורה מאחור יכולה לאכלס שלושה מבוגרים בגודל מלא. השורה שמאחורי השורה השנייה יכולה לאכלס שני ילדים בגודל מלא או ציוד של משפחה גדולה.
אפשר לחבר טוסטר
אפשר לחבר טוסטר
מבחינת האבזור, אקספלורר בנוי להמחיש היטב שיש בו הכל, כלומר הכל עבור משפחה אמריקאית עם צרכים בסיסיים: שפע של תאי אחסון שיכולים להחזיק בקבוק משקה משפחתי, שפע של תקעי חשמל כולל שקע חשמל למכשיר ביתי, למי שלא אוהב להיפרד בנסיעות ארוכות מהטוסטר. ניכר שמדובר ברכב למשפחה אמריקאית ממוצעת, כלומר גם איכות החומרים ממוצעת. לוח המחוונים אינו שונה באיכות החומרים מזה של פורד פוקוס, כלומר ישנם מקומות שבהם הוא מרגיש זול למדי. בורר ההילוכים העגול שבוחר בין ההילוכים המוכרים — קדימה, אחורה וניוטרל — עשוי להיזכר כרעיון שפורד תמחק בדורות הבאים של אקספלורר, ואולי גם של הפוקוס. קל להתבלבל, לסובב אותו יותר מדי ולפספס הילוך. מערכת המולטימדיה המקורית של פורד מצוינת, לא פחות. המזגן עובד נפלא הודות לשפע של פתחים בתקרה, והילדים יהיו עסוקים שעות ארוכות, זה מה שחשוב לרוב הרוכשים. עוד נקודה קריטית, אקספלורר מצויד בכל אביזרי הבטיחות האקטיבית הקיימים בשוק: בלימה אקטיבית, בקרת שיוט אקטיבית וגם בקרת סטייה מנתיב. אם כבר לבחור ברכב משפחתי, תמיד עדיף לבחור ברכב שמצויד בכל אביזרי הבטיחות האקטיביים.
לפורד אקספלורר נוכחות מאיימת, בארה”ב מתים על זה. מפורד אקספלורר עשו רכב סיור לשריפים אמריקאים, והוא כיכב לא מעט במחאות שאירעו לאחרונה נגד ממשל טראמפ. אקספלורר יתאים מאוד גם לישראלים שמחזיקים מעצמם שריפים: יש לו חרטום ענק, רחב מאוד, גלגלי כרום בקוטר 20 אינץ' ומראה כללי שמיועד בעיקר לפנות מקום בכביש. התוצאה אמנם רחוקה מאוד מלהיות עדינה, אך היא הרמונית הרבה יותר ממה שניתן לצפות מרכב בסדר גודל כזה.
ארבע בוכנות בלבד
כעת הפתעה: אקספלורר החדש אינו מצויד במנוע בעל שמונה בוכנות, גם לא שש בוכנות. רק ארבע בוכנות ביחד עם מגדש טורבו. פורד עברה מזמן למנועי טורבו, הוסיפה תיבות הילוכים מרובות מהירויות כדי לנצל את המנוע, ויש גם הנעה כפולה למי שנתקע עם האקספלורר בארצות הקור. אקספלורר מהדור החדש הוא הרכב הגלובלי הגדול של פורד. בתרגום פשוט: כדי לחסוך עלויות מחקר ופיתוח, פורד מקצה רכבים שמיועדים, למשל, לשוק האמריקאי עבור שוק הרכב האירופי.
ייתכן שבאירופה לא יאהבו את הממדים של אקספלורר או את העיצוב המוקצן, אבל הם מקבלים גרסה חשובה שאינה מגיעה לישראל: גרסת פלאג אין הייבריד, כזו שמחברת את אקספלורר לשקע ומאפשרת לו לנסוע כמה עשרות קילומטרים בכוח חשמל לפני שמנוע הבנזין נכנס לפעולה.
מנוע הטורבו של אקספלורר אמנם אינו מפלצת עתירת נפח ובוכנות, אך הוא חזק מאוד: 300 כוחות סוס שמועברים אל ארבעת הגלגלים בשעת הצורך. קשה לדמיין את אקספלורר זקוק למנוע יותר חזק מזה, אף שיש גם גרסאות ספורטיביות. המנוע מגיב באופן שונה מאוד מתחת ל־3,000 סיבובים לדקה ומעל 3,000 סיבובים לדקה. התיבה האוטומטית עושה כמיטב יכולתה לשמור אותו דווקא בתחום הרגוע, התחום של הפחות כוח. לא שזה משנה בנסיעה יומיומית, שם אקספלורר זורם בקלות על גלים של מומנט, אך לפעמים התיבה מתבלבלת בהעברות הילוכים, במיוחד כאשר היא מנסה להבין היכן ומתי יגיע כוח המנוע. זה ניכר במאמץ וגם בהורדות הילוכים.
בנסיעה אנשי פורד הצליחו להשיג את מה שישמח לקוחות אירופים: אקספלורר מרגיש קטן ממידותיו. אף שמדובר ברכב ענק, אקספלורר ישיר למדי. קל לתקוף איתו
סיבובים בחמת זעם ובשיוט בין־עירוני מהיר הוא מרגיש בטוח להפליא, לא כמו רכב בממדי ענק. עם זאת, לתחושת האינטימיות הזו יש מחיר: כדי שאקספלורר ירגיש קטן, פורד הידקה את איכות השיכוך והתוצאה היא רכב שעלול להיות קופצני בעיר ובכבישים שאינם מושלמים. כשהמהירות עולה, גם איכות הנסיעה עולה איתה. גלגלי הענק נשמעים לפעמים בתא הנוסעים, במיוחד במהירות גבוהה. למי שמעוניין לרדת עם אקספלורר לשטח חשוב להבהיר: הרכב מיועד לשטח קל בלבד. בשביל חובבי השטח יש ברונקו, יש ראפטור, אך לא אקספלורר. לאקספלורר יש בורר מצבי נהיגה הכולל מצב ספורטיבי, מצב חסכוני, גם מצב לגרירה של מטען. מצב שטח אין שם וירידות מהירות לשטח יגלו שאקספלורר עלול להיתקע בקלות אם לא נזהרים.
בסופו של דבר רכבים מסוג אקספלורר נמדדים לפי נוסחה פשוטה שמנחה את הישראלים מאז שנות השבעים: כמה פח לשקל מקבלים. במקרה של אקספלורר התשובה פשוטה: המון. מחירו 355 אלף שקל, נמוך משמעותית ממחיר רכבי כביש־שטח גרמניים או יפניים בממדים דומים. אקספלורר יכול לשנע בקלות משפחה ענקית של אמריקאים עם מטען של קמפינג או משפחה ממוצעת של ישראלים עם מטען ענק של מוצרי חשמל. הוא ייסע בשמחה לאילת, יוביל ארבעה ילדים ויגשים את החלום הישראלי: רכב־שטח ענק בחניה. עם זאת, אקספלורר הוא גיבור של מעמד פועלים אמריקאי עממי שעובר התאזרחות בשוק ים־תיכוני, שעשוי לצפות ממנו לנהוג כאריסטוקרט גרמני נטול פשרות. בהתחשב במחיר, למי שמבין שלא מדובר ברכב יוקרה אך כן ברכב ענק ומרווח – מדובר בעסקה אטרקטיבית.