בלעדי לכלכליסט
ללא אישור: אפליקציה רוסית מציעה לנהגים בארץ להסיע בתשלום
אפליקציית אינדרייבר, שפועלת ב־300 ערים בעולם, החלה להציע לישראלים מודל שלפיו מחיר הנסיעה מסוכם מראש בין הנהג והנוסע. החברה לא ביקשה היתר לפעול. ניסיון דומה של אובר לא זכה לאישור
אפליקציית אינדרייבר (indriver) הרוסית החלה להציעה לנהגים בישראל אפשרות להסיע נוסעים בתמורה לתשלום, בדומה למודל של אובר. החברה, שכבר פועלת בשורת ערים ברחבי העולם, מציעה מודל ייחודי שבמסגרתו מחיר הנסיעה מסוכם מראש באמצעות האפליקציה בין הנהג והנוסע.
האפליקציה פועלת כיום בעברית ומציעה למשתמשים אפשרות בחירה בין נהג לבין נוסע. בחירה כנוסע פותחת בפני המשתמש אפשרות להזמין נסיעה בכל חלקי הארץ, תוך מתן הצעת מחיר, ומתקבלות הצעות של נהגים פנויים. החברה מפעילה כיום קמפיין פרסום ברשתות החברתיות השונות.
ניסיונות דומים להפעלת שירותי הסעות על ידי נהגים פרטיים דוגמת אובר נדחו על ידי משרד התחבורה ולא התקבל רישיון לפעילות כזו. כבר מ־2017 אובר מנסה להכניס את הנסיעות השיתופיות לישראל כאשר מולה עומד נחרץ איגוד נהגי המוניות שזכה עד כה לתמיכה של משרדי הממשלה. ככל הידוע, אינדרייבר לא ביקשה עדיין היתר לפעול בישראל או הכריזה על פעילותה בארץ באופן רשמי.
החברה החלה את דרכה ברוסיה בשנת 2012 בעיר יקוצק ברשת החברתית הרוסית VK על ידי סטודנטים שזעמו על מחירי נסיעות המוניות בעיר. החברה מציינת שהתשלום עבור הנסיעות אצלה יכול להתבצע רק במזומן או בהעברה בנקאית ולא דרך כרטיסי אשראי כדי לחסוך עמלות בנק. באתר של החברה לא מובהר נושא ביטוחי הנוסע או הביטוח של הנהג כלפי הנוסעים ומעמד הנהג, כלומר שכיר או פרילנסר. לפי אתר החברה, יש לה 50 מיליון משתמשים כיום באפליקציה ו־550 מיליון נסיעות שנעשו בה בכ־300 ערים ב־31 מדינות, בהן רוסיה, הודו, ברזיל, אקוודור, הונדורס, ניגריה ודרום אפריקה.
תחום שירותי הנסיעות המבוססות על נסיעות של נהגים פרטיים הוא אחד השווקים העצומים בעולם וכולל בתוכו ענקיות דוגמת אובר וליפט בארצות הברית, דידי קושינג בסין, יאנדקס ברוסיה ועוד. לפי הערכות של האתר מרקטווטש, שווי השוק של נסיעות באמצעות אפליקציה יגיע לכ־276 מיליארד דולר בעולם ב־2025.
אינדרייבר לא הגיבה לפניית "כלכליסט".