בצרפת מחכים לספטמבר
המהפכה הצרפתית היא אחד האירועים המשמעותיים בהיסטוריה, בטח בכל הקשור לחופש וזכויות הפרט. משבר הקורונה יצר מציאות שבה כמה מהערכים המקודשים ביותר בצרפת הוגבלו באופן ניכר, כאשר בדרך נרשמת גם פגיעה כלכלית קשה באחת מהכלכלות המובילות באירופה ובעולם כולו. כיצד הצרפתים מתמודדים עם משבר הקורונה, אילו ענפים נפגעו, אילו ענפים צמחו, אילו הזדמנויות נוצרו כתוצאה מהמשבר, והאם נדע להעריך את גודל הפגיעה ואת אופן ההתאוששות רק בספטמבר? רגע אחרי 'יום הבסטיליה' (14.7) מעניקה עו"ד סטפני מולכו סקירה על המצב הנוכחי בצרפת. כתבה שלישית בסדרה.
אולם, במצב הנוכחי, עושה רושם שכל החגיגות נערכו באופן צנוע יותר. החשש הבריאותי מהתקהלויות והדבקות נוספות, כמו גם מצב הרוח הלאומי שאינו גבוה, גרמו לשינוי מהותי בחגיגות שתוכננו, "ציון יום הבסטיליה השנה יהיה צנוע משנים קודמות בגלל הקורונה. המצב כעת טוב ממקודם וגם האווירה טובה יותר מאחר ויצאנו מהסגר ההדוק. חזרנו למכור ולקנות, אפשר שוב לצאת ולשבת בבתי קפה וזה משהו שחשוב מאוד לצרפתים ומשפר את מצב הרוח. אבל לצד זה יש עדיין חשש מהידבקות בנגיף, וחשש מהעתיד הכלכלי הלא ברור. כעת הרבה אנשים מחכים לראות מה יקרה בספטמבר", מסבירה עו"ד סטפני בן-מוסא מולכו, עו"ד ישראלית וצרפתיה המכהנת כראש הדסק הישראלי של פירמת עורכי הדין 'Bersay & Associés', "החשש בצרפת הוא מגל של פיטורים ופשיטות רגל. כרגע הכלכלה בהנשמה, המדינה עוזרת בצורה מרשימה הכוללת ערבות להלוואות והזרמת כספים לעסקים. אבל אם המצב לא יחזור לעצמו יש כמה ענפים שעלולים להתרסק. גם מי שנכנס למשבר כשהעסק במצב כספי בעייתי, עלול שלא לשרוד את התקופה הזאת. כאמור, כולם מדברים על ספטמבר כתאריך יעד כדי להבין לאן פונה המשק הצרפתי. ההערכות מדברות שעם החזרה מחופשות הקיץ, הצגת תכניות סיוע נוספות, ולאחר גל התיירות שעשוי לגרום לגל שני של קורונה, הצרפתים ידעו טוב יותר האם ניתן לעבור את המשבר עם פגיעה מידתית, או שמא המצב ילך ויתדרדר".
המשק הצרפתי המדורג במקום ה-11 במדד הכלכלות הגדולות בעולם, מתחיל לחזור בהדרגה לפעילות שגרתית בצל הגבלות הקורונה. נכון להיום ישנם 4.42 מיליון מובטלים בצרפת עם שיעור של כ–8.5 אחוזי אבטלה, ועוד עובדים רבים שהיקף המשרה שלהם השתנה לרעה והעתיד התעסוקתי שלהם לא ברור. הממשלה מסירה את ההגבלות בזהירות ומקווה שבלימת התפשטות המגיפה תימשך גם כעת, כאשר ענף התיירות חוזר לפעול.
ענף התיירות הוא רק אחד מתוך כמה ענפים שנפגעו באופן קשה מהתפרצות המגיפה. גם עולם הריטייל, הפקות אירועים, תערוכות, פרסום, תחבורה בידור ועוד רבים נוספים חטפו מכה שתגרום לנפילות של עסקים רבים.
לעומת זאת, ענפים בעלי מוכנות ופעילות מוגברת אונליין הינם בעלי סיכוי טוב יותר לעבור את המשבר הזה, ואולי אף לצאת ממנו מחוזקים, "לצד הענפים שנפגעו, ישנם ענפים שהתחזקו בדגש על אלו שיש להם יכולות דיגיטליות מגוונות. מבריאות ועד פרסומות, קניות באינטרנט, טלקום, אפילו לימודים אונליין – שזה לא מוצר מושלם אך זו חלופה אפשרית הנלקחת בחשבון במציאות הנוכחית. המשבר הזה גם קידם את התהליך של מעבר למוצרים ירוקים כמו בניה ירוקה, מכוניות חשמליות ומחזור אנרגיה" מסבירה עו"ד בן-מוסא מולכו.
"זה בדיוק הזמן שבו חברות ישראליות צריכות למנף את המוצרים שלהם ולנצל את ההיכרות המוקדמת עם חברות צרפתיות והשוק הצרפתי"
עו"ד מולכו בן-מוסא נולדה וגדלה בצרפת ונמצאת בקשר רציף עם הקהילה היהודית, "הכרתי לא מעט אנשים שחלו וגם כאלה שנפטרו, הקהילה היהודית סבלה מאוד מהמגיפה" היא מספרת. בשנת 2009 עלתה עו"ד מולכו בן-מוסא ארצה והקימה את השלוחה הישראלית של 'Bersay & Associés' ומאז היא בין היתר עוזרת לחברות ישראליות לעשות עסקים בצרפת, או להיכנס לעסקים באירופה ובאפריקה דרך צרפת, "המשבר בצרפת הביא עמו גם הזדמנויות, כמו בכל משבר. ישנן הזדמנויות כלליות שנפתחו בתחום ה'פוד-טק', סייבר, 'ריטייל-טק', וב'היי-טק' באופן כללי. גם קניות אונליין והשוואה בין מוצרים ברשת, בניה המגנה על איכות הסביבה, 'ביו טק' ועוד' הם ענפים בהם נוצרו הזדמנויות. אך יש גם הזדמנויות שלדעתי נוגעות מאוד לישראלים, בעיקר סביב ענף ה'היי-טק'. החל מ'פוד-טק' ועד לסייבר, רכבים אוטונומיים, 'סמארט סיטי' ומוצרים טכנולוגיים נוספים שהצרפתים מכירים פחות", לדברי עו"ד מולכו בן-מוסא ישנה היכרות מוקדמת בין חברות הטכנולוגיה הצרפתיות לישראליות, וזהו הזמן שבו יש לחדש את הקשר ולהציע את קדמה הטכנולוגית של ישראל לתחומים שיפרחו, או כבר פורחים, כתוצאה ממשבר הקורונה, "לפני תחילת התפשטות הקורונה הגיעו לישראל חברות טכנולוגיה צרפתיות כדי להכיר רעיונות טכנולוגיים חדשניים של חברות ישראליות ונוצרו קשרים בין החברות הצרפתיות לישראליות. כעת זה הזמן לנצל את המומנטום הקיים של הצימאון הצרפתי לפתרונות טכנולוגיים ולהפוך את הקשרים הללו לפרקטיים על מנת לקיים קשרים עסקיים ועסקאות. יש כאן הזדמנויות ויש לשקול לעשות זאת כבר בתקופה הזאת תוך ביצוע ההתאמות הנכונות לחוקים האירופאיים של הגנת הפרטיות, עניין שכדאי לבצע כבר בתוך תהליך התכנון של המוצר שאותו הישראלים רוצים להטמיע בשוק האירופאי. בנוסף, מלבד הפוטנציאל של השוק המקומי, השוק הצרפתי מהווה שער כניסה גם למדינות אפריקה ויכול לקשר בין החברות הישראליות והמוצרים שלהן לבין מדינות באפריקה".
למידע נוסף על פירמת Bersay & Associés