15 שניות לתהילה: הטיק טוק מחולל מהפכה מוזיקלית
זמרים עם נוכחות ויצירתיות בטיק טוק הופכים בן לילה לכוכבים. האפליקציה הסינית מחוללת מהפכה מוזיקלית, קובעת את טעם המעריצים וגם משנה אותו
אפליקציית טיקטוק הסינית, שמאפשרת למשתמשים להעלות או לצלם את עצמם בסרטונים שאורכם 15 שניות, היא לדור ה־Z מה שפייסבוק ואינסטגרם היא למילניאלז. זו עבורם הפלטפורמה להתבטא בה בנושאים שונים, לשתף בה יצירות אמנות או סיפורים, וכמובן להנציח חתולים עושים דברים מצחיקים. לפי מגזין “פורבס”, יותר מ־60% מהמשתמשים בטיק טוק הם בני הדור הזה, כלומר נולדו אחרי 1996. עתה היא משנה את עולם המוזיקה.
הקשר בין הפלטפורמה החברתית לבין תעשיית המוזיקה התחזק עוד ב־2018, אז הסינגל “Old Town Road“ של הראפר זוכה הגראמי ליל נאס X נהפך באמצעותה לוויראלי, נכנס לרשימת עשרת השירים הנמכרים ביותר של העשור הקודם והפך אותו לשם מוכר בכל בית. לפי ה־BBC, שמונה מבין 20 הסינגלים המצליחים ביותר בבריטניה בשנה האחרונה התברגו בזכות הנוכחות המסיבית שלהם באפליקציה. כלומר, עם המיתוג הנכון ובפעילות רצופה שמאתגרת את המשתמשים, טיק טוק יכולה להביא למוזיקאים את הפריצה הגדולה, כל עוד הם משתמשים בה בצורה יצירתית וחדשנית.
אחת מהמוזיקאיות שהקריירה שלהן התהפכה בין לילה בזכות האפליקציה היא ליזו, הזמרת האמריקאית בת ה־32 שהוציאה שלושה אלבומים ועבדה במשך עשורים לפני שהגיעה הפריצה בזכות אתגר ויראלי בטיק טוק. בתחילת השיר “Truth Hurts” ליזו מצהירה: "כרגע עשיתי בדיקת דנ"א, מתברר שאני 100% that bitch". ילדי וילדות הטיק טוק הגיבו בריקודים חמודים בהם הם לוקחים דגימות דנ"א של עצמם בכאילו, בסנכרון מושלם עם השיר. מדובר בפארודיה מצחיקה ומודעת לעצמה, שעכשיו נראית קצת משונה: כל זה קרה לפני עידן הקורונה, כשבדיקות היו טרנד בלתי מזיק ונגיפים וחיידקים לא היו חלק מחיי היומיום שלנו.
ליזו הוציאה את השיר ב־2017, אבל רק בעקבות אתגר הטיק טוק של 2019 הוא נהפך ללהיט. ההשמעות שלו זינקו, הוא השתלב בפסקול סרט מצליח של נטפליקס ובתוך כמה חודשים הגיע לפסגת הבילבורד, נשאר במקום הראשון במשך ארבעה שבועות רצופים והפך את ליזו לזמרת האראנבי החמישית אי פעם שטיפסה למקום הראשון במצעד מאה הגדולים.
ההישג הזה הציב אותה בפסגה עם ביונסה, קארדי בי, ריהאנה וז'אנל מונה.
ליזו היא רק אחת מהדוגמאות למוזיקאיות שהקריירה שלהן השתנתה לחלוטין בזכות האפליקציה. דוגמא נוספת היא דוג'ה קאט, ראפרית אמריקאית שהשיר שלה “Say So” בכלל לא תוכנן לצאת כסינגל, אבל נהפך ללהיט בטיק טוק בזכות כמה אתגרי ריקוד ויצא רשמית אחרי שכבר זכה ל־7.5 מיליארד האזנות. אליהן מצטרפות גם מוזיקאיות צעירות יותר, כמו אווה מקס, Ashnikko ו־Benee שהתפרסמו בעקבות שימוש אפקטיבי בפלטפורמה.
טיק טוק לא משפיעה רק על הדרך שבה אנחנו צורכים מוזיקה, אלא מעצבת את הדרך שבה היצירה נעשית. כיום שירים נכתבים כך שיכילו ביטים של 15 שניות, ורצוי שיהיו שמחים וקצביים ככל הניתן. הסינגל האחרון של דרייק, למשל, “Tootsie Slide”, שיצא באפריל האחרון, מהיר בהרבה מקודמיו, ונכתב במיוחד כך שיתאים לאפליקציה בצורה הטובה ביותר. השיר כאילו משקף את רוח האפליקציה: משתנה במהירות, דינמי, מלא באנרגיה ותופס את כל תשומת הלב. המהירות היא חלק בלתי נפרד מהאפליקציה, שמכריחה אותנו לצרוך את המידע באופן מרוכז ומכווץ, אך בו בזמן נגיש. והתוכן תמיד בגובה העיניים, ישיר ומהיר.
מאז תחילת הבידוד, שהביא אתו ניתוק חברתי לצד כמויות חדשות של זמן פנוי, הכוח של האפליקציה רק מתעצם. הכמיהה של הקהל לאינטרקציה אינטימית לכאורה עם כוכבי פופ, וההצלחה הבלתי מעורערת של דור חדש של מוזיקאים שצמח מתוך הקליפים הוויראליים, גרמו גם למוזיקאים שעד כה נמנעו מלפתוח חשבון, כמו קארדי בי, להיכנע ולהצטרף לטרנד.