בלעדי לכלכליסט
שופרסל מכה בברזל הלוהט של המכולות
הרשת פותחת בחיפה סניף סיטונאי שני, שמציע למכולות מחירי קנייה נמוכים. בתקופת הקורונה צמחו מכירות החנויות השכונתיות בשיעור גבוה מהחנויות המוזלות
שופרסל מרחיבה את החזית מול הספקים הגדולים. ל"כלכליסט" נודע כי הבוקר שופרסל צפויה לפתוח חנות שנייה למכירה סיטונאית לבעלי מכולות ועסקים קטנים. החנות, שהוקמה בהשקעה של 15 מיליון שקל, תיפתח בחיפה ותיתן מענה לבעלי עסקים קטנים בכל אזור הצפון. החנות משתרעת על שטח של 3,500 מ"ר, בדומה לגודלה של החנות היחידה שהפעילה החברה עד כה, בבאר יעקב.
- שופרסל חותכת את הספקים בדרך למכולת
- המיזוג הושלם: רשת Be נכנסת לסניפי שופרסל
- התרחבות זרוע שופרסל לעסקים נתקלה בחומה
הרחבת הפעילות באמצעות השקת החנות בצפון יוצאת לדרך בעיתוי נוח עבור שופרסל. הפעילות הקמעונאית אמנם צמחה בחודשים האחרונים בשיעור חד על רקע התפרצות משבר הקורונה, אבל זרוע המכירה לעסקים התמודדה עם ירידה במכירות למשרדים, מזנונים וחברות קייטרינג, שנסגרו עד לאחרונה.
משבר הקורונה הוביל לשינויים בהרגלי הצריכה, שבאו לידי ביטוי בצמיחה במכירות המכולות והחנויות השכונתיות, על רקע החשש של הצרכנים מהתקהלות ועמידה בתורים ארוכים בסניפים הגדולים של הרשתות.
בשוק המזון נהנו במהלך משבר הקורונה מתנופת מכירות חסרת תקדים, שבשיא עלו בכ־45% ביחס לשנה שעברה. על פי נתוני סטורנקסט, בעוד שבשבוע הראשון למשבר זינקו המכירות בחנויות המוזלות ב־49%, והחנויות השכונתיות והמכולות היקרות נהנו מצמיחה של 39%, המגמה השתנתה ובשבוע השני למשבר נרשם זינוק חד בשיעור של 45% בחנויות השכונתיות, ואילו במוזלות הסתכמה הצמיחה ב־41%.
המגמה התעצמה בשבוע השלישי והרביעי, עד שבשבוע החמישי ירדו החנויות המוזלות ב־11% בהשוואה לשבוע ממוצע, בעוד החנויות השכונתיות המשיכו לטפס ב־25%. בסיכום חמשת החודשים הראשונים של השנה צמחו מכירות החנויות השכונתיות ב־11.2% לעומת 9.2% בחנויות הדיסקאונט. אף שמרבית המגבלות הוסרו, בשוק מזהים כי הצמיחה במכירות החנויות הקטנות נמשכת, בעוד החנויות הגדולות נאבקות באמצעות מבצעי הוזלות עמוקים להניע אליהן לקוחות. על רקע זה, פוטנציאל המכירות לבעלי מכולות גדל בתקופה הקרובה.
שופרסל השיקה את פורמט "קאש אנד קרי" לפני שנתיים וחצי, במטרה להציע לבעלי מכולות ועסקים קטנים מחירים נמוכים אף ממחירי הספקים. זאת, תוך שימוש בכוח הקנייה העצום של הקמעונאית הגדולה בישראל. בשופרסל זיהו את המכולות והמינימרקטים, שנזנחו לאורך השנים על ידי הספקים בשל היקפי הקנייה הקטנים, כמנוע צמיחה ויצרו עבורם מענה ממוקד. מלבד היתרון שבמחיר הנמוך, אפשרה שופרסל גם את ריכוז הקנייה של מרבית מוצרי הספקים בנקודה אחת ועם חשבונית אחת, החוסכת את הטיפול בעשרות חשבוניות מספקים שונים בכל חודש. החנות בבאר יעקב נתנה מענה לבעלי מכולות במרכז הארץ ונגסה במכירות הספקים.
המהלך של שופרסל יצר מתיחות עם הספקים, שנפגעו מהרשת עוד קודם בעקבות חיזוק המותג הפרטי שנוגס במכירות המותגים המובילים. חלק מהספקים שינו אסטרטגיה והחלו להשקיע בפורמט החנויות הקטנות ולעודד את בעלי המכולות להמשיך ולבצע את הקניות ישירות מהחברה.
כך, לדוגמה, שטראוס שחתמה על הסכם עם חברת פיקסל שתפיץ עבורה את המוצרים היבשים ללקוחות קטנים בשוק הפרטי. מדובר במערך מכירות והפצה ייעודי לחנויות קטנות, אשר פועל באמצעות רכבי הפצה קטנים יחסית, המאפשרים הגעה ללב השכונות במרכזי הערים.
בשופרסל לא עצרו והרחיבו את פעילות החנות לאתר מכירות מקוון לעסקים, המאפשר ביצוע הזמנה וקבלתה עד לבית העסק וכן, החלו לספק מזון לחנויות במושבים ובכפרים, במקום קואופ ישראל שקרסה. בימים אלו מקימה שופרסל חנות שלישית לפורמט העסקים באשדוד, שתיתן מענה לאזור הדרום. בכך תושלם התכנית האסטרטגית של החברה לתחום העסקים.