דעה
מה יגלה האלגוריתם למורים?
למערכת החדשה של מיקרוסופט ללמידה מרחוק יש יכולות AI שנועדו לספק תובנות על התלמידים למוריהם, אבל עלולות להיות מנוצלות לרעה. בדרך להסתגל למציאות החדשה, משרדי החינוך ברוב העולם נאלצים להסתמך על מוצר שאין להם כל פיקוח עליו.
חברת מיקרוסופט השיקה השבוע בעולם מערכת חדשה המותאמת ללמידה מרחוק. מיקרוסופט נכנסה לראשונה לתחום החינוך לפני כשלוש שנים וכעת מעידים בחברה שיש להם כבר 150 מיליון משתמשים במערכת ברחבי העולם. אלא שאחד הדגשים במערכת החדשה הוא פיתוח יכולות בינה מלאכותית שיספקו למורים תובנות אישיות על תלמידיהם. במיקרוסופט מדגישים אמנם שלא מדובר בדירוג של התלמידים אלא בניסיון דווקא לחשוף קשיים ויכולות שלמידה פרונטלית מזניחה, אבל ההיסטוריה הקצרה של שימוש ב־AI למטרות דומות מעוררת חשש.
- מיקרוסופט משיקה מערכת חדשה ללמידה מרחוק
- "ישראל היתה ברמת מוכנות נמוכה מהממוצע ב-OECD ללמידה מרחוק בקורונה"
- למידה מרחוק - צורך הכרחי וקיומי
מערכות קודמות התגלו מהר מאוד כסובלות מהטיות קשות של סקסיזם וגזענות, או שפשוט נוצלו על ידי חברות הטכנולוגיה לאיסוף מידע על משתמשים ומכירתו למפרסמים. אמנם למיקרוסופט יש רקודרד יותר מוצלח מאשר לגוגל, פייסבוק או אמזון בשמירה על פרטיות משתמשיה, אך היא אינה נקייה מרבב בהיבטים אחרים. בתחילת שנות האלפיים החברה הואשמה בהתנהלות מונופוליסטית ונדרשה למכור גרסה רזה של Windows בכמה ארצות (ביניהן ישראל) או להפריד בין מערכת ההפעלה לדפדפן שלה. כעת היא מציעה את מערכת הלמידה שלה לשימוש חינמי ברוב המקרים, כחלק מאופיס 365. המטרה ברורה למדי: הרגלת משתמשים צעירים למוצר והפיכתם ללקוחות בהמשך בחייהם.
אין ספק שהמציאות החדשה מחייבת הסתגלות מהירה של מערכות החינוך הגלובליות, אולם הפרויקט של מיקרוסופט חושף את אוזלת היד של רוב משרדי החינוך בעולם שנאלצים להסתמך על תוכנות חיצוניות שאין להם פיקוח עליהן. רק מדינות עשירות יכולות לשקול בכלל פיתוח מערכת משלהן. ככה, בלי ששמנו לב, מערכת החינוך עברה למיקור חוץ של תשתית לימודית חשובה ומורים מתחילים להסתמך על תובנות אלגוריתמיות עוד בטרם נבדקו ההשלכות לכך.